Avatar billede cosmo21 Novice
07. april 2013 - 18:11 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ram ydelse er meget lav

Hej Alle

Jeg har en stærk gamer PC med windows 7 Ultimate 32 Bit installeret

Jeg har en issue som jeg syntes irriterer mig.
Under kontrolpanel ->System kan man se ens CPU, ram og diverse info.

Jeg har en computer med følgende specs (blot de vigtigste)

CPU: Intel I-Core 3770 , 3.40 GHZ
GPU: Nvidia Geforce GTX 670
RAM: Kingston HyperX blu - 2x8GB (16GB) DDR3 1600MHz PC3-12800 CL10

Under system skriver infoboksen at jeg har 16 GB ram men at jeg kun kan bruge de 3,46Gb af dem.

Kan jeg gøre noget så systemet udnytter flere af mine ram?
For som det ser ud nu udnytter den virkelig kun 3,46 GB af hele min 16 GB rådighed, det kan da ikke være rigtigt ?
Avatar billede sadolin1978 Novice
07. april 2013 - 18:17 #1
der skal nyt system på gå fra 32 bit til 64 bit
Avatar billede buttwipe Juniormester
07. april 2013 - 18:20 #2
Det er fordi du bruger en 32 bit version af Windows.
Den skal skiftes til 64 bit for at alle 16 GB kan udnyttes.

Har du en Windows cd og i så fald hvilken?
Det kan være en fuld, en opgraderings eller en OEM version.
Du kan se det på fakturaen hvis du er i tvivl.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. april 2013 - 18:21 #3
Point til #1
Længere er den ikke.  :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. april 2013 - 18:22 #4
Sorry #2
Var ikke for at genere din post, den var der ikke da jeg skrev.
Avatar billede buttwipe Juniormester
07. april 2013 - 18:28 #5
#4

Det er helt i orden.

Det jeg bare ville skrive var at hvis han har en fuld eller en opgraderingsversion er der såvidt jeg husker både 32 og 64 bit versioner på DVD'en. Det gælder ikke OEM - der er det enten eller.
Så kunne det være han kunne undgå at købe en ny.
Avatar billede cosmo21 Novice
07. april 2013 - 18:33 #6
Ok jeg prøver og tjekke op på det med CD´en

Ville det sige det er "kun" 64 bit systemet af Windows 7 og 8 der kan udnytte de 16 GB ram
og er  det noget man kan mærke i spillene også eller er det ren grafikkort ydelse der styrer ens krævende spil?

og når man bruger computeren til programmer m.v. kan man da mærke forskel når alle 16 GB ram udnyttes ?

Er 64 bit systemet overhovedet kompatibelt til alle programmer? Mere så jeg ikke oplever jeg pludselig ikke kan bruge en del af de programmer jeg allerede har ? nogen erfaring herfor ?
Avatar billede lclemens Nybegynder
07. april 2013 - 18:49 #7
Ja, Microsoft har valgt ikke at understøtte mere end 4 GB i 32bit-udgaverne. De fleste programmer og spil (som typisk er 32bit) udnytter ikke 16 GB på egen hånd.

De fleste 32bit programmer kører fint på 64bit Windows.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. april 2013 - 18:50 #8
du kan opleve, at gamle programmer ikke kører på 64-bit, da win 64-bit kun understøtter 32 og 64 bit kode, mens 32-bit windows understøtter 16 bit (men ikke 64 bit). Ældre programmer kan have rutiner i 16bit-kode.

Men ellers - jeg har selv 16gb ram - og har (det kan mit bundkort) sat de 4 af til en ram-disk, så alle temporære filer ligger der. Så skal win ikke skrive til harddisk i tide og utide, og der er så også plads til, at jeg kan køre 2 virtuelle maskiner samtidig med min win (det har jeg brug for). Hvor meget din maskine skal multitaske må du selv afgøre - men du vil få en hurtigere og sikrere maskine med 64-bit kode (det er der, microsoft kører på mht opdateringer)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. april 2013 - 18:55 #9
I spil vil du mærke forskel på 4 og 8 GB. men sjældent forskel mellem 8 og 16 GB.
Avatar billede cosmo21 Novice
10. april 2013 - 16:40 #10
1. Ok lige før man skal have en partion så man kan køre en 32 bit og 64 hver for sig , kan man det
Mere hvis man har ældre programmer der ville havde 16 bit for at køre. ?

2. Men det ville sige at lige nu kan mine spil jo kun bruge ja mindre end de 3,46 GB, pga de baggrundsprocessor der også køre når man spiller som nu selve windows 7 i mit tilfælde ?

Så lidt flere Ram ville trods alt kunne mærkes i spillene afspillet i et 64 bit system. Det jo også surt og købe 16 Gb man ikke kan bruge fuldt ud andet end på 64 bit systemet.
waste of money :-)

3. claes57:  Hvad betyder det af sætte 4 GB Ram af til en ram disk ?

jeg har også 2 harddiske i mit kabinet den ene 250 GB SSD Harddisk og det andet en 2 TB HDD kan jeg tilføje..
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 00:02 #11
1: Glem 16 bit med mindre du ved du bruger noget, mit gæt er du ikke vil opdage det.

lige nu kan mine spil jo kun bruge ja mindre end de 3,46 GB
2: Ja.

3: Man laver en slags harddisk, blot i RAM, det vil sige at den er hurtig, men når du slukker pcen er den væk, der er altså tale om en ikke fysisk disk.
Har man kun HDD, så er der meget at vinde, med din SSD er det mere begrænset (den er faktisk også en RAM disk, blot en anden type RAM).

Har du råd til 250 GB SSD, har du så ikke råd til at smide de sidste 8 GB i pcen ?
RAM koster jo ikke det vilde (i standard versioner), Windows er mere alvorligt.

Den dag du eksempelvis vil edit/konvertere en video, så bliver du rigtig glad for alle 16 GB.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 00:13 #12
Fik nærlæst din oprindelige post igen.
Du har de 16 GB, afsted det går efter en 64 bit version af Windows.  :-)

Du kan godt køre dualboot (både win7 64 bit og 32 bit), men du får næppe brug for det med mindre du har behov for at køre meget gamle programmer.
Avatar billede cosmo21 Novice
14. juni 2013 - 16:32 #13
jeg har fundet en løsning og installerer 64 bit versionen så jeg kan udnytte alle rammene :-)

smig bare svar jer der ønsker point
Avatar billede sadolin1978 Novice
14. juni 2013 - 17:10 #14
svar i henhold til #1