Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
08. april 2013 - 09:41 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Lenovo L520 med hyperaktiv blæser

Hej Folkens

Jeg har et lidt mystisk problem. Blæseren på min laptop kører på fuld skrue hele tiden selv når laptoppen står idle. I skrivende stund er Firefox eneste aktiv applikation, men blæseren kører på fuld skrald. Det er lidt træls at høre på og det kan da umuligt betyde bedre strømudnyttelse.

Jeg har prøvet følgende:
1: Rense blæseren for støv, skidt og hvad der eller kan sætte sig i den.
2: Gennemrodet BIOS for evt. muligheder for at ændre hastigheden
3: Prøvet at finde evt. steder i Windows, hvor dette kan ændres
4: Tjekket lenovos brugerforum for evt. løsninger
5: Skiftet blæseren til en identisk blæser, hvilket ikke gjorde noget

Lidt info om maskinen.
OS: Windows 7 Pro 64 Bit
RAM: 4 Gb
Sig til hvis I har brug for mere info.
Avatar billede supportsiden Professor
08. april 2013 - 17:13 #1
Har du lagt ny kølepasta på CPU & grafik ?
Hvad med dine stømstyring indst. ?
https://forums.lenovo.com/t5/R-and-L-Series-ThinkPad-Laptops/L520-random-sleep-and-constant-fan/td-p/445045
Kig efter en ny BIOS
Avatar billede NielsErikK Juniormester
08. april 2013 - 19:53 #2
Hvad er din temperatur hvis du måler ?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
17. april 2013 - 13:51 #3
Afmeldt overvågning da spørger ikke er aktiv i eget spørgsmål.
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
23. april 2013 - 09:11 #4
Undskyld den lidt lange ventetid på feedback, men arbejde har været lidt mere tidsrøvende end normalt.

#1: Jeg har tjekket at BIOS var up-to-date.

#2&3: Temperaturen er fin (den er indenfor de temp. som Lenovo angiver som Ok)
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
23. april 2013 - 09:13 #5
Har i mellemtiden opdaget noget sjovt.
Problemet opstår kun når jeg sidder hjemme. Jeg har holdt øje med blæseren og har konstateret at på cafeer eller andre steder er støje og blæseren langt mindre aktiv end hjemme.
Giver det nogen mening for nogen (jeg kan ikke umiddelbart se nogen logik)?
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
06. maj 2013 - 10:29 #6
Tror muligvis jeg fandt problemet.
Jeg har ingen forklaring på dette, men som del af normal udvilking har jeg skiftet AP og skiftet til 5GHz, hvilket åbenbart har fjernet problemet.
Det giver ingen mening, men nu opfører maskinen sig normalt igen.
Tak for tiden og ideerne og undskyld den lange svar tid.

Hvis "Supportsiden" vil have pointene, så smid et svar.

/Martin
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
17. juni 2013 - 12:50 #7
Lukker tråden da problemet er løst.
Hvis nogle af de deltagende vil hav pointene, så skriv direkte til mig.