Avatar billede eptoz Nybegynder
09. april 2013 - 22:26 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

LCD vs LED

Hej alle sammen... Nu har jeg efterhånden kigget rundt på nettet et godt stykke tid og prøvet at finde ud af hvad de helt store forskelle er på LED vs LCD og det eneste jeg er kommet frem til er størrelsen og strømforbruget. Hvis der er nogen som ved og lige hurtigt kan nævne nogle af de helt store forskelle ville det være super, eller nævne et site hvor jeg kan læse mig frem til det

På forhånd tak
Avatar billede Blueeyez Mester
09. april 2013 - 23:06 #1
Kan ikke huske om dette er helt korrekt, men led er bedre når du ser på skærmen i mørke og lcd hvis jeg ikke tager helt fejl er bedre i lyse omgivelser... (Vil dog påpege at jeg ikke er helt sikker i om det er korrekt men kan være andre enten kan rette på mig eller give medhold) :-)
Avatar billede PoWeD Praktikant
09. april 2013 - 23:15 #2
Et LED-tv bruger MEGET mindre strøm, end et LCD-tv. MEN på en LCD kan man ikke se opløsningen(altså de små firkanter) de er helt usynlige men på et LED er opløsningen meget mere tidlig. Kort sagt, LCD er bedre i opløsning men Led er billigere.
Avatar billede PoWeD Praktikant
09. april 2013 - 23:17 #3
Et LED-tv bruger MEGET mindre strøm, end et LCD-tv. Men på en LCD-tv kan man ikke se opløsningen(altså de små firkanter) de er helt usynlige, men på et LED-tv er opløsningen meget mere tydelig. Kort sagt, LCD er bedre i opløsning men Led er billigere i drift.
Avatar billede Blueeyez Mester
09. april 2013 - 23:27 #4
Fandt lige det her: http://tv.bilka.dk/2011/07/01/led-vs-lcd/

Evt google lcd vs led :-)
Avatar billede esbn Nybegynder
10. april 2013 - 00:31 #5
LCD: Liquid Crystal Display
Den teknologi der gør det muligt at vise en pixel på skærmen

LED: Light Emitting Diode
Den teknologi der kan benyttes til at belyse LCD skærmen. Hvis LED er bagbelysningen er det pr definition et LCD TV

LCD skærme kan vurderes VS plasma

LED kan vurderes VS CCFL (Cold Cathode Flourescent Light)

Så svaret er at spørgsmålet burde være LCD vs Plasma eller LED vs CCFL ifm LCD skærme.

LED er at foretrække fordi det holder længere og er billigere i drift.

LCD eller Plasma er et sværere spørgsmål. Det bedste svar jeg kan give er at gå ind i en butik og kigge rundt og finde ud af hvad du bedst kan lide. Der er ikke noget forkert svar. Mange LCD tv har en tendens til at overbehandle billedet så det får den der "TV-Soap" effekt...

Håber det var lidt af et svar....
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. april 2013 - 04:55 #6
Da spørgsmålet er lukket vil jeg undlade at komme med et svar, den der kom nærmest var post #4.