Avatar billede O.Cean Juniormester
10. april 2013 - 11:40 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til Excel!

Hej alle sammen,

Jeg har, dum som jeg er, sagt ja til at lave et Excel-ark til min chef, hvilket jeg troede at jeg havde helt styr på. Det viser sig dog i mellemtiden, at min chef har krav om en del flere funktioner m.v. end først antaget, hvorfor jeg håber en af jer kan komme mig til undsætning.

Derfor har jeg altså brug for en som har helt styr på funktionerne / programmering af Excel-ark og som gider bruge 5 min på at kigge på det jeg har lavet og komme med kommentarer til hvordan jeg kan få løst de sidste udfordringer, bl.a. hvordan "Række" får en specifik farve, alt efter hvad man vælger i den "dropdown" menu jeg har lavet vha. "Datavalidering".

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Chooter
Avatar billede panebb Novice
10. april 2013 - 12:02 #1
det lyder som betinget formattering
Avatar billede O.Cean Juniormester
10. april 2013 - 12:05 #2
Hej Panebb,

Jeg må indrømme jeg ikke helt er klar over hvad det betyder i "Excel" forstand, men det vil jeg da slet ikke udelukke :-)

Er det / Excel noget du har mere forstand på end som så?

Fortsat god dag.
Avatar billede vejmand Juniormester
10. april 2013 - 12:24 #3
Du kan uploade et eksempel her: http://gratisupload.dk/
Og derefter poste linket herind, og beskrive hvad du ønsker.

PS: Husk at sende egne indlæg som "Kommentar" og ikke som "Svar".
"Svar" er til pointgivning, som tak for hjælpen......
Avatar billede panebb Novice
10. april 2013 - 15:45 #4
prøv at gøre som Vejmand foreslår
Avatar billede O.Cean Juniormester
10. april 2013 - 16:16 #5
Mange tak for det, var ikke lige klar over at man skulle bruge "kommentar" i stedet :-)

Jeg tror det er nemmere at forstå hvis man får selve Excel-arket, men nu har jeg alligevel prøvet at uploade et Screenshot, se nedenstående:

http://gupl.dk/694834/

1. Først vil jeg gerne have at "Bjælken" får den farve som jeg vælger i den "dropdown" boks som markøren står i på billedet.
2. Jeg vil gerne have en formel der kan "tælle" hvor mange "rød", "gule" og "grønne" hver forretning har, f.eks. har "City" afdelingen i mit ark på nuværende tidspunkt ét stk. gul, mens Nørreport har ét stk. rød.
3. Kan det lade sig gøre at der indsættes en "timestamp", når man ændre status (rød, gul og grøn) i dropdown-boksen under "kvalitet".

Det var vidst lige det i første omgang :-)

På forhånd tak.
Avatar billede panebb Novice
10. april 2013 - 16:32 #6
prøv at uploade som excelfil evt en eksempelfil renset for private oplysninger
Avatar billede O.Cean Juniormester
16. april 2013 - 13:06 #7
Undskyld jeg først svarer nu, men havde ikke lige set i min mail at du havde svaret allerede :-)

Jeg har uploadet filen under følgende link: http://gupl.dk/695162/

*Der er ingen private oplysninger i skemaet atm.

På forhånd tak.
Avatar billede panebb Novice
16. april 2013 - 13:27 #8
Avatar billede O.Cean Juniormester
17. april 2013 - 10:27 #9
Mange tak, det er super godt! Hvordan har du gjort det?

Herudover ved jeg ikke med hensyn til at tælle antal farver, i hver afdeling? Du kan se jeg har forsøgt mig under "DATA" fanen, men det er ikke gået så godt... Det skulle nemlig gerne bruges under "Statistik" fanen, hvor jeg gerne ville have noget statistik på hver enkelt afdeling.

Herudover ved jeg ikke i forhold til de her "Timestamps"- det er ikke så vigtigt, det var bare sådan man kunne se hvornår den enkelte havde ændret status :-)

Venlig hilsen

Chooter
Avatar billede O.Cean Juniormester
17. april 2013 - 10:28 #10
Hvordan giver man dig points? :)
Avatar billede panebb Novice
17. april 2013 - 11:11 #11
Til at tælle farve pr afdeling skal du bruge:=SUMPRODUKT((Skema!M4:Skema!M32="city")*(Skema!J4:Skema!J32="rød"))

http://gupl.dk/695219/

point gives ved at acceptere et svar (som dette)
Avatar billede O.Cean Juniormester
17. april 2013 - 11:25 #12
Du er så sej til det her! Hvordan har du gjort det med farverne, syntes jeg nemlig ikke jeg kan se nogle steder :)

PS: Hvordan i forhold til timestamps / datostamps, dem kan man ikke sætte på når man skifter farve f.eks.? Eller det kan man sikkert godt, spørgsmålet er selvfølgelig bare hvor svært det er... :p
Avatar billede panebb Novice
17. april 2013 - 12:06 #13
betinget formattering kan meget.
tjek under >administrer regler<
Timestamps kan jeg ikke klare. Tror du skal bruge en VBA-løsning der. Opret et nyt spm, så er der nok en af de kloge VBA-hoveder, som har et bud
Avatar billede O.Cean Juniormester
17. april 2013 - 14:09 #14
Smukt, jeg klarer mig indtil videre... Du skal have stor tak! :-)
Avatar billede panebb Novice
17. april 2013 - 14:43 #15
velbekomme :-)
Avatar billede O.Cean Juniormester
18. april 2013 - 14:32 #16
Lige en tillægs-kommentar, hvordan får jeg det her rød, gul, grøn "show" i hele regnearket? Altså sådan de er fine, grå / hvide når der ikke er valgt nogen farve og de så først skifter når man vælger?

Nu har jeg nemlig både prøvet at, trække og kopirer m.v., men den laver bøvl hver gang i forhold til de her betingede formateringer? Så ændre den f.eks. farve på alle dem man kopirer osv... Er der en løsning på det?

På forhånd tak :-)
Avatar billede panebb Novice
18. april 2013 - 14:58 #17
Du kan kopiere formattering med formatpenslen i øverste venstre hjørne.
stå hvor du vil kopiere fra - klik en gang på penslen - klik en gang hvor du vil kopiere til.
dobbelt klik på formatpenslen giver mulighed for at kopiere til flere områder.
grunden til at arket fejler, når du trækker/kopierer er sikkert formlen, som står i reglen for formatteringen. pas på at reglen referer til den rette celle
Avatar billede O.Cean Juniormester
24. april 2013 - 15:58 #18
Hej igen Panebb,

Igen tak.

Jeg har forsøgt at bruge "formatpenslen", men det giver samme resultat. Problemet er at under "betinget formatering" i det jeg har kopiret, står der under "Regel (anvendt i den viste rækkefølger)" f.eks. "Formel: =§J32$="Grøn"", hvilket forbliver det samme når man kopirer og derved får det med farverne til at fejle også selvom der rigtig nok står at det eksempelvis "Gælder for" "=$A$35:$M$35". Retter jeg det øverste manuelt til "$J35$="Grøn"" fungere det, men det er meget bøvlet at skulle ind på hver enkelt.

Har du en løsning, selvom jeg er lidt krævende? :-)
Avatar billede panebb Novice
24. april 2013 - 18:28 #19
prøv at maile dit ark.
se mail-adr under profil
Avatar billede O.Cean Juniormester
25. april 2013 - 10:49 #20
Den er sendt til Excel panelbyg . dk nu her :-)
Avatar billede panebb Novice
25. april 2013 - 11:27 #21
Det kan jeg ikke forklare.
formatteringen kikser hvis ikke du bruger $kolonne$Række
Der er vist kun slavemetoden
kopier en række til en ny række af gangen og derefter ret rækkenummeret i de 3 farveregler