Avatar billede Bexelbud Juniormester
10. april 2013 - 17:09 Der er 7 kommentarer

Bærbar fryser overophedning.

hejsa jeg har haft min computer til rep hos en forhandler pga at mit hdmi port/stik i bærbaren ikke virkede. fik computeren tilbage hvor den virkede igen de skrev at den var blevet repareret men ikke hvordan. mit første spørgsmål går på om det er sansynligt at producenten har fjernet det gamle stik/port og sat et nyt på eller har de skiftet hele bundkortet. jeg hælder mest til at de har skiftet hele bundkortet da det vel er for svært at skfifte en port i forhold til kortet (firmaet vil ikke fortælle hvad der er sket)

problemet er så da jeg får computeren tilbage virker den fint et stykke tid, men begyndte at fryse og blive meget varme omkring blæseren. jeg er rimeligt sikker på at det er ophedningen der er problemet nu. blæseren køre på fuld tryk så det er ikke den der ikke virker. desværre er garantien udløbet i mellem tiden så jeg skal betale for at få den repareret, og det er jeg lidt utilfreds med, da jeg troede de havde skulle skiftet hele bundkortet, og hvis de har skiftet kortet, gælder garantien sikkert også med mit nye problem.

så kort sagt kan man skfite en hdmi port og hvad kan jeg gøre ved at min bærbar fryser mellem 2-5 min inden i windows

/jeppe
Avatar billede 220661 Ekspert
10. april 2013 - 18:11 #1
Hej og velkommen til.
Prøv dette:
Rense blæser i bærbar: Man skal bruge trykluft på dåse.
En støvsuger.
Noget til at fiksere blæser vingen med (jeg brugte en kontor clips)

Udtag alt strømmen fra den.
Udret clipsen så den kan blokere vingen og helst selv sidde fast.
Sæt mundstykket fra støvsuger i bunden hvod blæser suger ind.
Pust så ind der hvor blæser normalt puster ud.
Du kan hvis du er omhyggelig på den måde få skidtet ud uden at skille den ad.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. april 2013 - 22:27 #2
Jeg tror desværre ikke det er møg denne gang.

Det lyder som om de har sjusket med kølepasta (måske blot genbrugt det eksisterende).
Det er også muligt de ikke har fået fastspændt køleren korrekt.

Hvad du skriver passer med varme, men prøv at måle både CPU og grafikkort temp.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. april 2013 - 22:56 #3
#2 Muligt du har ret. Men er det kun en reparation af bundkortet de har udført aner man jo ikke om de har haft kølesystemet skilt ad, for at tjekke for snavs.
Den virkede jo fint et stykke tid. Hvor lang tid er ikke opgivet dog.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 09:31 #4
De fleste laver ikke reparation i gammeldags forstand, de skifter eksempelvis bundkortet med problemer.

Skidt er helt sikkert værd at undersøge, sådan var det ikke ment, jeg tror blot ikke svaret findes der lige denne gang.
Avatar billede Bexelbud Juniormester
11. april 2013 - 16:36 #5
tak for svarende jeg har chekket blæseren om der skulle være noget i vejen med den. synes ikke selv at det er der problemet ligger, så tror at problemet er cpuen/bundkortet. så nu for jeg firmaet til at finde fejlen og hvis det er bundkortet den er galt med, må jeg jo finde ud af om de skiftede det sidste gang jeg fik til lavet, så burde der være garanti. eller må jeg jo bare betale.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2013 - 17:40 #6
Ja det kan sagtes være at den er samlet forkert. Jeg ville dog lige have du tjekkede det :-).
Er det bundkortfejl så burde du ikke betale for det, da det så burde være skiftet.
Der bør være garanti på den reparation.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 18:03 #7
Er det bundkortfejl så burde du ikke betale for det, da det så burde være skiftet.
Der bør være garanti på den reparation.

En sandhed, med mulige modifikationer.

Når varmefejlen ikke fandtes dengang, så var de naturligvis ikke pålagt at tage sig af et ikke eksisterende problem.

Jeg tror de har skifter bundkortet, men det vides jo netop ikke med sikkerhed.
De har lov til kun at ha foretaget gammeldags rep. af boardet og rettet pågældende fejl.
Det problem er forsat løst og derfor kan der ikke klages over en evt. gammeldags reparation udført uden at rører CPU.

Bexelbud
Først er det afgørende hvad de foretog sig.
(lidt mistænkeligt de ikke vil oplyse det)

Ved gammeldags rep er dette (varme) en ny fejl opstået efter udløb af garanti/reklamationsret.

Har de skiftet bundkortet, så har de haft CPU oppe og hæfter efter købeloven så fra den dato de skiftede bundkortet.
(Kun for fejl i forbindelse med bundkortet eller selve omskiftningen), et "løst" grafikkort vil eksempelvis forsat være uden dækning.