Avatar billede RasmusRR Nybegynder
17. april 2013 - 22:24 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Gratis DNS, hvad er det??

Jeg er ved at flytte min hjemmeside, denne gang til en server i USA.

Jeg overvejer i den anledning at flytte mit domænenavn over til Gratis DNS, men hvordan virker det??

Vil jeg stadig kunne hente mails ved min nye udbyder, lave sub domæner osv.

Jeg er helt blank omkring hvilken betydning det vil have for mig, men ideen om at jeg selv styrer, og hurtigt kan skifte hvis det nye webhotel er noget skod..
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
17. april 2013 - 23:42 #1
DNS
"DNS er en forkortelse for Domain Name System (Domain Name Server, Domain Name Service). En DNS-server eller navneserver er en server placeret på et IP-baseret datanet, der tager sig af oversættelsen af de navne man normalt arbejder med på Internettet.(...)"

http://da.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System

Det en dns server gør er at oversætte navne til ip adr. Dvs. når du skriver google.dk er det dns serveren der fortæller din browser at det er 173.194.44.88 som den skal forbinde til.

173.194.44.88 ville være svært at huske, det er meget nemmere med domæner, og derfor har vi dns server til at fortæller vores komputer hvilken ip der er bag ved domænet.

håber det hjalp.
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2013 - 00:46 #2
Ja, dns er en extern ting - selve hostningen består i at hostningsfirmaet opretter noget så dit domæne betjenes på deres ip adresse (Virtual hosting)
Hvis du flytter dit domæne til et andet hostningsfirma tager de sig måske også af at ordne dns opsætningen - hvis det bare er med i prisen, er der ingen grund til at bøvle med det.

Hvis det derimod ikke er inkluderet kan du benytte gratisdns.

1) Hvis det er et .dk domæne logger man ind på dk-hostmaster med sit id og ændre dns servere til gratisdns (se hvad de hedder præcis på gratisdns.dk
2) Vent herefter evt nogle timer eller dage (info på dk-master)
3) Opret en konto hos gratisdns - muliggør at komme ind på deres korntrolpanel
4) Følg vejledninger derinde - essensen af det hele er at dit domænenavn skal resolves til din nye udbyders ip adressen. Mail og Web er 2 forskellige slags record (a / cname kontra mx) og behøver ikke at være hostet sammen sted - det er sågar muligt at få en gmail til at fremstå som noget@domæne hvis man betaler google vistnok 30 dollar/år.

flere detaljer vil jeg kloge med, da jeg selv finder det forvirrende - og man skal væbne sig med tålmodighed for ændringer slå først igennem efter tidsrum.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. april 2013 - 00:49 #3
Selv om DNS er inkluderet kan det vaere en fordel at hoste DNS hos GratisDNS alligevel!

Der er set eksempler paa web hoteller som i forbindelse med en konflikt omkring opsigelse/service/betaling tager domaenet som gidsel.
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2013 - 11:35 #4
Uafhængighed af web hotel kan være en god, så det er godt det lige kom med.
Hvis man, vedr. et dk domæne, bliver involveret så man bliver registant og fuldmægtig og eneindehaver af bruger-id hos dk-hostmaster, så har man magten til at flytte dns.

Den viden man erhverver, ved at anvende gratisdns, kan anvendes til at begrænse utilsigtet nedetid for websiden i forbindelse med skift.
Avatar billede RasmusRR Nybegynder
18. april 2013 - 21:30 #5
Er det rigtigt forstået, at det ikke vil have nogle indflydelse på min hjemmeside? Jeg vil stadig f.eks kunne bruge feks subdomæner, samt jeg kan oprette de samme email hos min nye udbyder (min udbyder understøtter det).
Avatar billede arne_v Ekspert
18. april 2013 - 21:38 #6
Ja. Men du vil skulle bruge 2-5 minutter paa at konfigurere GratisDNS naar du laver noget om.
Avatar billede RasmusRR Nybegynder
19. april 2013 - 17:39 #7
Tak for hjælpen alle sammen :-)

Vil I alle oprette svar, så vil jeg fordele.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. april 2013 - 17:48 #8
svar