Avatar billede Smitche Praktikant
01. maj 2013 - 23:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Fordele ved JSON?

Er begyndt at kigge lidt på JSON for at finde ud af hvad det er for en størrelse.

Så mit spørgsmål går ud på, hvis der er nogle der har arbejdet meget med det, kan fortælle mig hvorfor man skulle bruge det, og hvilke fordele JSON har?

Fx ved arbejde med brugerdata fra en database (MySQL) på en hjemmeside og især med JS/jQuery og AJAX.

På forhånd tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2013 - 01:54 #1
JSON:
- fylder lidt og er derfor egnet til langsomme forbindelser
- er supporteret i de fleste sprog som bruge i.f.m. web
- er rimeligt simpelt
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2013 - 01:56 #2
Eller vendt om: hvis du skal understoette web brugere med langsomme forbindelser (lad os sige 3G og langsommere) *eller* du er lidt traet af XML namespaces og skemaer, saa vaelg JSON.
Avatar billede Smitche Praktikant
03. maj 2013 - 11:39 #3
Okay. Har du nogle erfaringer med nogle ulemper ved at bruge JSON?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. maj 2013 - 14:05 #4
Jeg kender ingen store ulemper.

JSON formater er ofte lidt loest defineret sammenlignet med XML (schemas, namespaces etc.).
Avatar billede Smitche Praktikant
03. maj 2013 - 14:11 #5
Er der noget i forhold til sikkerhed man skal overveje eller tænke på? Når man bruger det sammen med HTML, PHP og JS/jQuery?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. maj 2013 - 14:40 #6
Du skal ihvertfald ikke bruge eval til at processe JSON med.

Og JSON har ikke de samme validerings muligheder som XML med skema.

Men halvdelen af verdens web sites bruger JSON, saa det kan godt bruges.
Avatar billede Smitche Praktikant
08. maj 2013 - 10:22 #7
Tak for svarene. Smid et svar så lukker jeg tråden.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. maj 2013 - 15:24 #8
svar