Avatar billede morten_u Novice
10. maj 2013 - 23:48 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

#I/T ved LOPSLAG

Hej.
Jeg er i gang med at oprette et mindre Excelark (2007) hvor jeg bruger LOPSLAG til sortering af værdier(jeg vedhæfter mit ark ellers giver nedenstående ikke mening).

Mit eksempel er 5 superligahold hvor jeg i "Stamdata" skriver hvor mange vundne, uafgjorte og tabte der er foretaget.
Disse resultater udregnes i "udregning af stamdata", hvor tilsidst at data dynamisk skal sorteres i "sortering af stamdata", når jeg indtaster noget i "Stamdata".

Mit problem er at hvis jeg eksempelvis angiver BIF til 1 i vundne kampe så det giver værdien 3 i "udregning af stamdata", så får jeg fejlen #I/T i "sortering af udregning".
Fejlen opstår når 2 værdier er ens.
Hvordan kommer jeg udenom dette??

OK jeg har lige indset at jeg ikke kan vedhæfte mit excelark.
Jeg vil gerne maile det hvis nogen har en god ide.

Mvh

Morten
Avatar billede natkatten Mester
11. maj 2013 - 08:44 #1
Du kan uploade dit ark på www.gratisupload.dk og så vise linket som en tråd her.
Avatar billede morten_u Novice
11. maj 2013 - 18:48 #2
Så er filen uploadet :-)

http://gupl.dk/696131/
Avatar billede natkatten Mester
11. maj 2013 - 19:01 #3
Forklaringen på fejlen er, at du søger efter (plads nr) 5 i opslagstabellen, som jo ikke findes eftersom AGF og BIF begge har en plads som nummer 4.

Jeg vender tilbage med et bud på en løsning.
Avatar billede natkatten Mester
11. maj 2013 - 19:44 #4
Du er nødsaget til at benytte dig af en formel, som kan lave en form for "tiebreak". Det er der mange muligheder for at gøre, her er blot anvendt en af slagsen:

http://gupl.dk/696134/

Det kan laves meget mere avanceret, f.eks. hvis du udover points også benytter dig af målforskel, flest scorede mål mv. for at afgøre placeringen.
Avatar billede morten_u Novice
11. maj 2013 - 21:01 #5
Det ser jo ud til at virke.
Jeg kan godt se at din løsning er noget mere kompleks end min :-)
Men hvorfor virkede min ikke. Jeg er med på at den leder efter en plads som ikke findes - men er det LOPSLAG som bare ikke er god nok, eller bruger jeg den forkert.

Jeg kunne jo se når der var min. 2 hold som havde samme værdi, så gik det galt. Men ellers virkede det - dog ikke særlig fremtidssikret :-)

Hvordan giver jeg dine fuldt fortjente points :-)
Avatar billede natkatten Mester
12. maj 2013 - 08:52 #6
Nej, du bruger LOPSLAG rigtigt. Man kan mene, at PLADS funktionen skulle have indbygget en mulighed for at håndtere tiebreaks (situationer hvor der er flere, der ender på samme plads).

Selvom Excel 2010 har fået to andre PLADS funktioner, PLADS.GNSN og PLADS.LIGE (engelsk RANK.AVG og RANK.EQ), så giver disse ikke mulighed for at gennemtvinge, at der opereres med tiebreak. Og der kan heller ikke opstilles "matematisk korrekte" måder at gøre dette på. Altså må man ty til en "høkerløsning" af en slags.

Jeg har for sjovs skyld lavet et lille eksempel i vedlagte, hvor jeg laver autosortering vha. VBA. Og så har jeg gjort forskellige andre ting også.

http://gupl.dk/696140/

Mht. pointgivning så skal du blot acceptere dette svar, så lukker du korrekt ned for spørgsmålet.
Avatar billede natkatten Mester
12. maj 2013 - 08:58 #7
Fejl i koden, benyt denne:

http://gupl.dk/696141/
Avatar billede morten_u Novice
12. maj 2013 - 21:49 #8
Det ser interessant ud.
Tak for hjælpen - velfortjent får du dine points :-)