Avatar billede googolplex Novice
08. juni 2013 - 17:23 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Fjernelse at elefantsnot/lærertyggegummi

Hej :)

Jeg er ved at drive mig selv til vandvid i forsøget på at fjerne en masse elefantsnot/lærertyggegummi fra væggene (hvid mur) på min søns værelse.

Jeg har fået det meste af, men der sidder nogle grimme klistrede/fedtede pletter tilbage, som ikke er til at få af. Jeg har allerede prøvet med en stor klump elefantsnot, og med sæbevand, men det fjerner ikke det hele.

Er der nogen, der har en god metode til at fjerne resterne UDEN at fjerne malingen ?
Avatar billede poko1 Ekspert
08. juni 2013 - 17:35 #1
prøv med kuldespray!
http://kortlink.dk/chxz
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juni 2013 - 17:43 #2
Har aldrig prøvet at fjerne dette stads. Fandt dog et tip her:
http://www.sol.dk/debat/59-gor-det-selv/495877-fjerning-af-elefantsnot/1817859
Har du prøvet dette?
Avatar billede claes57 Ekspert
08. juni 2013 - 20:33 #3
jeg er bagud...
hvorfor afsætter lærere tyggegummi på din søn værelse.
Er det muligt på alm dansk at få at vide, hvad det drejer sig om?

alternativet er jo, at alle bruger slang om deres opgaver, og der kommer ingen/få svar.
Avatar billede iifreak12 Nybegynder
08. juni 2013 - 21:08 #4
"Opvarm med hårtørrer og fjern med køkkenrulle. Vask efter med sæbevand på en svamp"

Som der står her:

http://www.sol.dk/debat/59-gor-det-selv/495877-fjerning-af-elefantsnot/1817859
Avatar billede jensenjs Juniormester
08. juni 2013 - 21:13 #5
Det drejer sig om et materiale man ofte bruger på skolerne til midlertidig opsætning af posters og andet.

Du kan bruge det flere gange, og under normale omstændigheder afsætter det ikke mærker, men det er ikke egnet til porøse overflader som tapet.

Jeg har haft succes med at fjerne genstridige rester der ofte har siddet i flere år ved at over klæbe dem med en ny portion over, og lade det sidde i nogle dage, er det stadig genstridigt så en gang til med mere, det virker som regel.

http://kontor.ef.dk/Produkter/Kontorartikler/Lim-limstifter-og-kl%C3%A6bepuder/232041__Bantex-Tack-All-kl%C3%A6begummi/Image.aspx

I yderste nødstilfælde kan det fjernes med madolie, men det afsætter så en fedtplet.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juni 2013 - 21:13 #6
#4 Jeg er helt enig i at prøve dette (selvom jeg ikke selv har fjernet det). Se  link i #1 ;-)
Avatar billede poko1 Ekspert
08. juni 2013 - 21:16 #7
claes57 jeg mener det er en slags dobbelt klæbende tape som man bruger til at sætte billeder op med og min datters værelse har en halvstens mur med relief og jeg måtte bruge nitrogen spray  og en hård børste og så var det væk lige som med almindeligt tyggegummi
Avatar billede NielsErikK Juniormester
08. juni 2013 - 21:23 #8
#3
Det sælges under navnet elefantsnot, så der` er ikke tale om slang.
http://www.flickr.com/photos/dansflickr/5849374531/

At du yderlig får slangordet (lærertyggegummi) kan vist ikke skade.  :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
09. juni 2013 - 09:58 #9
så er jeg med - tak for info.
Avatar billede googolplex Novice
16. oktober 2013 - 23:34 #10
Jeg har stadig ikke fået fjernet det hele, men indtil videre har jeg har haft mest succes med en viskelæder, det virker betydeligt bedre end de andre tiltag jeg har prøvet. Det fjerner stort set også fedtpletten, da ellers er umulig at komme at med.

Vender lige tilbage når jeg har fået fjernet resten.
Avatar billede jensenjs Juniormester
18. oktober 2013 - 20:37 #11
Jeg havde helt glemt dig.

For ca. 1 måned siden fjernede jeg noget der havde siddet på mit almindelige tapet i et par+ år.

Alt er væk, ingen mærker.
Der hvor jeg ikke kunne fjerne det indtørrede gjorde jeg følgende.
Først tog jeg noget helt nyt og frisk og satte en pån klump ovenpå det gamle helt tætsluttende, det fik lov til at sidde et par uger, om det er nødvendigt at lade det sidde så længe ved jeg ikke.
Men det virkede på de fleste som blev fjernet, de sidste rester blev fjernet helt ved at bruge det nye som fjerner af de sidste rester.

De få 5-6 stykker der ikke ville være med, fik så med hårtørren, og vupti resten er væk.

Så nu er mine vægge snotfri :-)
Avatar billede googolplex Novice
31. juli 2014 - 14:56 #12
jensenjs, læg et svar :D
Avatar billede jensenjs Juniormester
31. juli 2014 - 18:03 #13
OK svar
11. januar 2017 - 11:00 #14
Hvad hvis man har det i håret?