Avatar billede Balder04 Nybegynder
09. juni 2013 - 16:44 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Min computer fryser

Hejsa

Jeg har et problem med min HP Pavilion bærbare pc. Den fryser meget tit - og eneste mulighed er at tvinge en genstart igennem ved at holde sluk knappen inde.

Det sker jævnligt uanset om jeg ser en film på den eller er på internettet. Derfor tror jeg ikke det er konkret program der forcerer den fejl frem - men at det et hardware baseret.

Findes der en mulighed for at overvåget computeren (et program) som efterfølgende via en log kan fortælle hvad der sker og hvad der går galt ?  Jeg har for nyligt haft den indleveret da blæseren stod af og efter den er kommet tilbage er fejlen værre end nogensinde. Før blæseren stod af skete der ikke så tit så der kunne jeg leve med. Nu sker det flere gange dagligt....

Lad høre jeres forslag - I plejer jo at kunne hjælpe folk :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juni 2013 - 17:58 #1
Kan det være varmerelateret?
Har du prøvet at teste temperaturen på den?
Avatar billede iifreak12 Nybegynder
09. juni 2013 - 18:51 #2
Tjek blæseren, prøv evt. at rense blæseren for støv. Måske er det er driver der ikke er opdateret, prøv, at opdatere din grafik driver.
Avatar billede Balder04 Nybegynder
09. juni 2013 - 19:35 #3
Den fik skiftet blæseren da den for nylig blev indleveret. Umiddelbart er den ikke særlig varm og blæseren kører ikke unormalt meget. Speedfan siger en Core 0 temp. på 60 grader, Core 1 på 54 grader og temp1 på 58 grader - er det normalt.

Burde reparatøren ikke have renset den da den var inde og få skiftet blæseren ?  Tænker i forhold til forslaget om at den måske er støvet indvendigt ?

Angående driverne - jeg har via HP´s hjemmeside testet alle driverne og opdateret dem der trængte til det. Dette har jeg gjort før jeg smidt mit problem op herinde og problemet er der stadig.
Avatar billede iifreak12 Nybegynder
09. juni 2013 - 19:49 #4
Hmm ja, det kunne måske være et åbent program der foresager problemet.

Men det kan være svært, at finde det (hvis det er der) Prøv, at kigge dine proces filer igennem, eller lav en systemgendannelse til et dato før problemet var der.
Avatar billede Balder04 Nybegynder
09. juni 2013 - 19:55 #5
Jeg har generelt lukket alt der kører i baggrunden ned - som jeg umiddelbart selv kan se kan undværes - smider en liste op lidt senere over hvad der kører. Ved ikke 100% hvad der er "kritisk". Systemgendannelse kan jeg ikke lave så langt tilbage - desværre.

Kan det være mine ram der fejl i ?
Avatar billede iifreak12 Nybegynder
09. juni 2013 - 20:07 #6
Ram? Hvor gammel er den? Prøv, at ringe til dit support sted, og fortæl dem problemet.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juni 2013 - 20:08 #7
Ja det kan det. Du kan teste dem med Memtest86.

Men inden du gør det, så tjek lige din logbog gennem om der er fejlbeskrivelser her.
Det kan nemlig sagtens være et program evt et som der skal køre opdateringer i det skjulte der fejler.
Du kjommer i logbog ved at højreklikke på Computer og vælge administrer og gå i logbog. ER det Win 7 eller Vista du kører skal du i Windows logger. I Xp skal du bare i logbogen og gå ind under programmer.
Avatar billede Balder04 Nybegynder
09. juni 2013 - 20:15 #8
iifreak12
220661

prøver jeres forslag og vender tilbage
Avatar billede iifreak12 Nybegynder
09. juni 2013 - 20:59 #9
Han kan også gennemtjekke sine processer, inden under Jobliste.
Avatar billede Balder04 Nybegynder
09. juni 2013 - 23:20 #10
Jeg har kigget i loggen og der er fejlkoder i ca. 5 ud af 35-40 rapporteringer under sidste crash. Jeg forstår INTET af de koder...

Det her er den første fejlkode:
System

  - Provider

  [ Name]  Microsoft-Windows-Kernel-Power
  [ Guid]  {331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}

  EventID 41

  Version 2

  Level 1

  Task 63

  Opcode 0

  Keywords 0x8000000000000002

  - TimeCreated

  [ SystemTime]  2013-03-25T16:27:43.634840600Z

  EventRecordID 114720

  Correlation

  - Execution

  [ ProcessID]  4
  [ ThreadID]  8

  Channel System

  Computer HP

  - Security

  [ UserID]  S-1-5-18


- EventData

  BugcheckCode 59
  BugcheckParameter1 0xc0000005
  BugcheckParameter2 0xfffff800030e90d1
  BugcheckParameter3 0xfffff8800c3572e0
  BugcheckParameter4 0x0
  SleepInProgress false
  PowerButtonTimestamp 0

Der er et par stykker før hvor der er en kode under "powerbuttontumestamp".  Når jeg læser under hjælp på computeren virker det som et strømproblem. Det kan jeg ikke få til at passe - da computeren meget ofte crasher mens den er tilsluttet en ledning. Det forekommer dog også når det er rent batteri.

Ved ikke om ovenstående siger nogen noget ?
Avatar billede iifreak12 Nybegynder
09. juni 2013 - 23:32 #11
Hmm aner ikke om dette virker, men har googlet problemet lidt, og nogen siger det er noget med lyd enheder? At de har audio driver som hedder "ATI High def audio" så hvis du også har det så prøv, og slå den ene af dem fra.

(du kan se lyd drivere under "kontrolpanel" så "hardware og lyd" også "lyd"
Avatar billede iifreak12 Nybegynder
09. juni 2013 - 23:33 #12
*Rettelse: At de har 2 "ATI High def audio drivere". Men bare skriv her hvor mange lyd drivere du har.
Avatar billede Balder04 Nybegynder
10. juni 2013 - 21:13 #13
Alt hvad der står står i enhedshåndtering under lyd er:

Cyberlink Webcam Virtuel Driver
IDT High Definition Audio Codec
Intel(R)lyd for skærm

- til gængæld er der under ATITOOL Utility et gult udråbstegn ud for: ATITOOL Driver

Skal jeg forsøge at opdatere den driver ?

- Vil det hjælp hvis jeg poster alle 5 fejl koder selvom de fylder meget ?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. juni 2013 - 21:18 #14
Prøv at opdatere driver først.
Avatar billede Balder04 Nybegynder
10. juni 2013 - 21:51 #15
Driverne vedr. lyd var opdateret. Den med gul markering som nævnt ovenfor kan jeg ikke opdatere.

Jeg har googlet lidt, ikke opløftende. Der er flere som ikke kan få løst tilsvarende fejl. Kortvarrigt har det hos en løst at få skiftet motherboard - men den crashede igen.

Skal jeg prøve at kontakte Microsoft og evt. der hvor jeg har købt maskinen? Der er 3-5 mdr. garanti på den endnu...
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2013 - 08:19 #16
Er der ikke fejl i hardware på den kan du risikere at selv skulle betale for tjekket af den. En formatering og gendannelse til fabriksindstillinger ville kunne se om det er software eller hardware relateret. Husk at tage backup af personlige ting før du går igen.
Virker en gendannelse ikke så skal du kontakte din forhandler.
Avatar billede Balder04 Nybegynder
15. juni 2013 - 16:57 #17
220661

Jeg tager en backup og gendanner til fabriksinstillingerne / formaterer computeren. Der går lidt tid inden jeg får tid til at kigge på det. Håber det er ok at jeg lader tråden stå åben indtil jeg ved hvordan og hvorledes...
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juni 2013 - 18:26 #18
Det er i orden. Høres ved :-)
Avatar billede Balder04 Nybegynder
09. juli 2013 - 07:23 #19
Jeg lukker tråden nu.

Mit sidste forsøg vidste en eller anden opdatering til strømstyringen ikke var gennemført korrekt. Det fik jeg rettet og computeren synes nu langt mere stabil. Er dog i tvivl om fejlen er 100% væk men frekvensen hvor den fryser er faldet markant - nede på et niveau hvor jeg kan leve med det.

Tak for jeres hjælp :-)
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester