Avatar billede KaptajnVom Nybegynder
12. juni 2013 - 16:28 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Copyright

Hej med jer,

En ven og jeg er ved at lave et spil hvor man skal starte sit eget flyselskab.

Men så blev jeg i tvivl. Man kan nemlig uploade et logo til sin profil. Og mange vil jo kalde selskabet fx SAS og sætte deres logo.

Er det imod Copyright hvis folk uploader det?

Vi vil selvfølgelig fjerne det hvis nogen føler sig krænket.

Mvh
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. juni 2013 - 17:23 #1
I princippet er det ulovligt.

Det er altid ulovligt at benytte andres materialer, uden at have fået lov.

Men kører i et helt lukket fora, med en begrænset brugergruppe, ville de fleste nok kalde det for en bagatel.

Og i praksis vil der næppe komme nogen efter jer... - se bare på alle de ophavsrettighedsbeskyttede loger og billeder der bruges som profilbilleder rundt omkring...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. juni 2013 - 17:27 #2
Du kan læse nærmere på http://www.kum.dk/da/Infokiosk/IT1/

sakset derfra:

Må jeg kopiere fra hjemmesider?

Svar: Ophavsretten gælder også på nettet. Det betyder, at du ikke frit må kopiere andres ophavsretligt beskyttede materiale, blot fordi det er tilgængeligt på en hjemmeside. Digital kopiering af ophavsretligt beskyttet materiale fra nettet må kun ske til personlig brug for dig eller din husstand.

Derudover er kopiering kun tilladt, hvis du har indgået en aftale med rettighedshaveren, eller hvis det fremgår af hjemmesiden, at kopiering er tilladt; fx er det tilladt at gengive skriftligt materiale fra denne hjemmeside, så længe der ikke er tale om en selvstændig kommerciel udnyttelse heraf.
Avatar billede KaptajnVom Nybegynder
12. juni 2013 - 18:13 #3
Ja, det er sådan set et profilbillede.

Jeg kan jo ikke helt garantere for hvad folk lægger op, men jeg føler mig sikker ved #1. Smid du et svar ole_madsen :-)

Hvis nogle kontakter os og føler sig krænket, vil vi selvfølgelig fjerne den pågældende brugers profilbillede.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. juni 2013 - 21:22 #4
Selvfølgelig kan man ikke garantere, hvad andre lægger op.

Men følger man lidt med, og som du skriver, som det mindste tager henvendelser seriøst, skulle det være mærkeligt at der kunne ske noget.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. juni 2013 - 21:38 #5
Hvis det er drevet kommercielt, så vil jeg mene man har pligt til at fjerne åbenlyse krænkelser.

SAS ville eksempelvis kunne bruge denne tråd til at bevise du ikke har været i god tro, såfremt du lader folk anvende SAS logo.

Selvom reglerne vist er de samme (kommercielt eller ej), så ryger der langt hurtigere advokat på såfremt du tjener penge på misbrug.