Avatar billede steffenand Nybegynder
15. juni 2013 - 09:54 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ny computer ville ikke boote op

Hej Jeg har købt en ny computer. Når jeg starter den op køre den ind til;

Welcome to Asus Motherboard Make a disc for dos menu  Rev.1.0

a) make a AmD XP/xp64 bit AHCI/Raid driver disk.
b) FreeDOS command Prompt

Please choose a or b

Når jeg trykker på A siger den

Please insert your formated flobby to A:/ - Har prøvet de CD som fulgte med, alle siger

Error reading from driver a: Dos area unknown command
Abort ignore retry fail

Det er denne computer som der tales om

http://www.topdata.dk/product.asp?product=8702

  AMD QUADCORE (4x3.6GHZ) FX4100
- ASUS KVALITETSBUNDKORT, M5A78
- 1GB HD7850 GRAFIKKORT, XFX (DVI, HDMI)
- 500GB HARDDISK, 7200RPM
- 8GB DDR3 KINGSTON KVALITETS RAM
- 24X DUALLAYER DVDBRÆNDER , +/-
- COOLERMASTER ELITE KABINET
- 450W XFX PRO SERIES, 80+ CERTIFIED KVALITETS STRØMF.
- 8 KANALS LYDKORT, SURROUND SOUND
- 6STK USB PORTE (2 PÅ FRONT)
- NETKORT 10/100/1000Mbit (GIGABIT HASTIGHED)
- TEMPERATURSTYRET CPUKØLER

  Kan ikke finde noget som helst på deres side omkring dette, men på netter snakkes der om at man skal lave en opdatering af bios via et usb stik, for at kunne boote op og så opdatere bios'en ?

Min søn er ved at dø over at han ikke kan bruge sin helt nye computer hele weekenden, så red lige en far, så jeg kan få lidt fred i aften :)

Tak for hjælpen, hvis nogen har nogle bud

Med venlig hilsen

Steffen  - stesset far
Avatar billede magictouch Nybegynder
15. juni 2013 - 10:41 #1
Prøv at pil dvd/cd´en ud af drevet og genstart.......
Avatar billede steffenand Nybegynder
15. juni 2013 - 11:00 #2
Der fulgte 4 cd'er med og ingen af dem ændre noget ved at computeren stopper i opstarten.
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2013 - 11:27 #3
"Please insert your formated flobby to A:/ -" ???
Der er da ingen computere nu om dage, som har et floppydrev?
Hverken a eller b giver nogen mening. Var der ikke installeret nogen windows? Computeren kan indstilles til at boote op på CD drevet som 1.ste boot. Lad endelig bios være. For lægger man den forkerte ind, koster det et nyt bundkort. Den kan formodenlig, når computeren kører, opdateret over nettet.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. juni 2013 - 11:42 #4
den dvd indeholder drivere - samt sata-driver hvis du indlæser win-xp. Den skal normalt først bruges når du er inde i windows, og leder efter drivere.
Avatar billede steffenand Nybegynder
15. juni 2013 - 12:31 #5
Jeg har lige snakket med min søns mor som købte computeren og hun siger ja, hun købte ikke windows..

godt set begge :)
Avatar billede steffenand Nybegynder
15. juni 2013 - 12:37 #6
hvordan give jeg pts?
Avatar billede steffenand Nybegynder
15. juni 2013 - 12:38 #7
lol har jeg lige givet mig selv pts for svaret.. hvordan giver jeg til jer to?
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2013 - 12:40 #8
Det er i orden for mig, jeg er ligeglad med point:)
Avatar billede steffenand Nybegynder
16. juni 2013 - 01:48 #9
skal ud og finde et styresystem, men 1200kr + for et, det er godt nok en stor bunke penge.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2013 - 13:23 #10
Ja computeren skulle nok være købt med styresystem, men ellers hvis man har en XP, kan man købe en opgradering. Desværre er det windows 8 som er billigst. Personlig foretrækker jeg windows 7.
(har selv windows 8 pro)XP skal være installeret for at man kan opgradere, men man kan derefter vælge en "Ren installation" hvor alt bliver slettet, og man får en helt ny. En formildende omstændighed er dog, at man med programmet Classic shell får startknappen tilbage:http://www.classicshell.net/
Og så vil jeg anbefale, at når alt er køreklart, så at lave et Image af C-drevet, så det efter problemer kan komme op at køre igen på 10-15 minutter.
Gratis:http://download.cnet.com/Macrium-Reflect-Free/3000-2242_4-10845728.html
280 Kr. http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/
den foretrækker jeg selv. Den er hurtig og nem.
http://www.pricerunner.dk/pl/723-2852004/Software-Microsoft-operativsystemer/Microsoft-Windows-8-Pro-32-64-bit-Dansk-opgradering-Sammenlign-Priser