Avatar billede Smithereen Juniormester
30. juni 2013 - 21:46 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Mystisk tastatur-problem

Hej,

jeg er den lykkelige ejer af en ny Asus laptop med dansk keyboard som har et ejendommeligt problem.
Af og til, uden varsel og uden konsekvens, aendrer keyboardet sig saaledes at det ikke laengere har de danske bogstaver "æ, ø, å" ... i stedet er tastaturets layout defaultet tilbage til engelsk layout.
Med dette mener jeg at hvis jeg trykker paa min "æ"-tast saa faar jeg et ";", trykker jeg "ø"-tasten faar jeg et "'", trykker jeg "ALT GR+2" for at faa et snabel-a faar jeg ingenting fordi snabel-a pludselig sidder paa "SHIFT+ø" osv osv. Layoutet som computeren pludselig bruger svarer til dette:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:KB_United_Kingdom.svg

Det sker ikke systematisk, men kan indtraeffe naar som helst computeren er taendt. Den eneste maade at gendanne de danske taster er at genstarte, saa vidt jeg kan finde ud af. Computeren koerer Win8. Har googlet og binget en del for at finde loesninger men finder intet (og nej, det er ikke et spoergsmaal om at NumLock er aktiveret).

Kan nogen hjaelpe?

Mange tak paa forhaand.
Smith.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. juni 2013 - 22:19 #1
Jeg ved ikke om din maskine er sat op på samme måde, men man kan sommetider skifte tegnsæt ved at trykke på "venstre ALT-tast" samtidig med "shift".

Det kan man gøre ved et uheld - men når man er i det uheld kan man skifte tilbage på samme måde.
Avatar billede Smithereen Juniormester
30. juni 2013 - 22:36 #2
Det var sørens.
Erik jeg trykkede alt+venstre shift og nu har jeg mit danske layout som før. Du er genial.

"Erik for president!"

Mange tak skal du have.
S.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. juni 2013 - 22:45 #3
Der er vist et par stykker mere end dig, der har revet sig revet totter af håret i lignende situationer ;)

Svar selv, accepter dit eget svar.

Hmm, hellere: "Erik for king"
01. juli 2013 - 05:24 #4
Jeg har det omvendte problem - bosiddende i Belgien i en menneskealder arbejder jeg mest på engelsk og hollandsk.  Laenge maatte jeg forsoege med ae, oe, og aa naar jeg skulle skrive dansk, men så fandt jeg ud af at downloade et dansk tastatur program, og nu sidder jeg og skifter tastatur med ALT+SHIFT hele tiden.  For at gøre det mere indviklet: Jeg kører som regel over grænsen til Holland for at købe komputer, fordi Belgien og Frankrig bruger AZERTY tastaturer.  Et dansk tastatur har flere taster end et engelsk/hollandsk tastatur, og der er symboler jeg slet ikke kan skrive med mit danske program på mit hollandske tastatur såsom < og >, og de fleste specielle tegn, såsom (, ), ?, - sidder anderledes.  Så jeg er ALT+SHIFT jonglør.  Alene i dette indlæg har jeg skiftet tastatur adskillige gange.  Det er en skam, at man ikke har kunnet finde på at standardisere tastaturet.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. juli 2013 - 11:32 #5
i win8 kan man Kontrolpanel\Sprog\Indstillinger for sprog fjerne de inputmetoder, der ikke bruges.
07. juli 2013 - 18:28 #6
Smithereen, hvad så, lukker du spørgsmålet igen?  Du fik problemet løst.  Hvis den der kom med løsninge ikke tager imod points, så er fremgangsmåden, at man selv opretter et svar og accepterer det og derved lukker spørgsmålet, for god ordens skyld og så det ikke længere står som åbent i min, og andre indlæggere's lister af indlæg.
Avatar billede Smithereen Juniormester
15. juli 2013 - 00:20 #7
Cojones.
Avatar billede Smithereen Juniormester
15. juli 2013 - 00:21 #8
Beklager,
jeg anede ikke man skulle svare til sig selv og tildele sig selv points. Det giver jo ikke lige vildt meget mening.
15. juli 2013 - 01:03 #9
Du har ret i, at det ikke giver vildt meget mening.  Meningen er, at  du skal acceptere svar fra den eller de der kom med løsning på det stillede problem.  Hvis løsningen (løsningerne) kom som kommentarer skal vedkommende opfordres til at oprette et svar.  Hvad angår dette spørgsmål, så kom den egentlige løsning i indlæg #1 fra et medlem der, vist nok af principiele grunde, ikke opretter svar som du kan bruge til at lukke med.  Og så ville det naturlige være, at de der har oprettet et spørgsmål kan lukke det direkte, i stedet for først at skulle oprette et tomt svar til at lukke med.  Uheldigvis er det således man har sat Eksperten op, så valget må være mellem at bruge Eksperten på disse betingelser eller at holde sig væk fra Eksperten.  For mig eget vedkmmende har jeg i tidens løb haft tilstrækkelig nytte af Eksperten til at vælge at blive ved med at benytte den på trods af procedurer der ikke giver vildt meget mening.
Avatar billede Buggi Novice
14. maj 2018 - 16:43 #10
Hvad så når jeg gerne vil  købe en ny PC Lenovo Yoga 520 14" Full HD touch
Pentium 4415U, 8GB RAM, 256GB SSD, Windows 10 Home.
Og den ikke har æ ø og å på tastaturet - kan jeg så ændre den så de ligger der alligevel ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. maj 2018 - 18:41 #11
Du kan altid indstille til at vise æ ø og å, når du trykker på de taster, der ikke har æøå på sig - bare vælg dansk tastaturlayout. Hvis du kan leve med det...

Ellers skal du se om ikke du kan købe løse taster og så sætte dem på.