Avatar billede Raavig-c Nybegynder
01. juli 2013 - 17:08 Der er 5 kommentarer

Virus problem "complete survey"

Hej alle sammen.
Først og fremmest tak for et godt forum med en masse dejlig hjælp.
Har fulgt lidt med på sidelinjen, men nu er der opstået et problem jeg ikke har kunne finde en løsning på.

En computer der bruges af et ungtmenneske har fået en virus, som jeg udfra en hurtig googlen, kan se spreder sig med hast.

Virussen hedder/går under "complete survey".
Umiddelbart kan computeren startes i fejlsikker tilstand og er i dette øjeblik igang med at blive scannet for diverse.

Styresytemet er Windows 7, det er en bærbar der er tale om - som er købt i en "pakke" fra butikken, altså uden windows installations CD.
Umiddelbart så ser det desværre ud til løsningen er en formatering, men måske i har et trick i ærmet?

Jeg vedhæfter et billede af skærmen som du ledes indtil ved opstart.
Fra denne opstart ledes man igennem en række beskrivelser og åbnes ind på en side som ønsker en at udfylde denne (dette er vidst ikke gjort).

Håber i kan hjælpe.

Mvh.
Christian

http://img849.imageshack.us/img849/1738/ussw.jpg
Avatar billede claes57 Ekspert
01. juli 2013 - 17:51 #1
jeg morer mig lidt over 'complteing' - men har du prøvet systemgendannelse til den, der er længst tilbage?
Hvis den virker, så kør windows update bagefter, så evt nyt kommer ind, og opdater viruskontrollen.

Ellers - når du ikke oplyser om pc-data - så læs brugervejledning. Der er typisk noget med tryk F8 ved start og vælg (fx tilbage til systemstart) Husk backup af data nu du er i fejlsikret mode.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. juli 2013 - 18:13 #2
Jeg er enig i #1 med systemgendannelse og backup.

På denne side her henvises til scanning med Malwarebytes og Hitman Pro.
http://malwaretips.com/blogs/complete-an-offer-to-continue-virus/
Et andet program jeg også anbefaler er AdwCleaner, som fjerner en masse skrammel i browseren.

AdwCleaner: http://general-changelog-team.fr/fr/downloads/finish/20-outils-de-xplode/2-adwcleaner
Når programmet startes, tryk på "slet". Pc scannes, og ved endt scanning, skal pc genstartes, for at fjerne det som programmet finder. Tilbage fra genstart fremkommer en log som du godt må poste ind i næste indlæg. Mht.: Vista/Win7 - HøjreMusseTast - "Kør som Administrator..."
Avatar billede Raavig-c Nybegynder
01. juli 2013 - 18:27 #3
#1 mange tak for svar :)
Ja den er forsøgt gendannet - uden held, desværre.
(Og ja det er f8 her, sorry).

#2 Det vil jeg helt sikkert kigge på når den er kommet op igen.

Mange tak for svar begge.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. juli 2013 - 18:38 #4
Kan den køre i fejlsikret med netværk, skulle du vel kunne hente det du vil at scanne med?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. juli 2013 - 18:39 #5
En tur på med en online scanner kunne så jo også afprøves.