Avatar billede knb Nybegynder
09. juli 2013 - 21:17 Der er 7 kommentarer

Hvilken computer til videoredigering i 2013?

Jeg skal bruge en god computer, enten stationær eller bærbar, til at rediger hd videooptagelser, der varer et par timer. Bruger dog windows mediespiller.
Hvilken en skal jeg vælge? Nogen har rådet til Mac. Er der nogen der kan give råd her?  Evt gerne med links. Er ikke en nørd til dette :-)
Avatar billede Wutuff Nybegynder
10. juli 2013 - 16:10 #1
Alt jeg ved er du skal bruge MASSER af ram og en high end CPU I7
Grafikkort er -ikke- så vigtigt hvis du optager dem fra et kamera f.eks, og jeg vil selv råde til Windows 7 64bit (32bit kan kun kører med 4gb ram) - Tror vist nok 16 gb ram ville være i den sikre ende når nu du skriver "HD videooptagelser der varer et par timer"

Og også masser af plads! Da komprimering af videoen kan gøre kvaliteten værre
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. juli 2013 - 17:16 #2
#1
Hvis man vælger at bruge CUDA, så er CPU "næsten" ligegyldig mens grafikkortet er vigtigt, altså kommer det an på hvad spørger anvender.

CUDA er langt hurtigere end den hurtigste I7 CPU, selv med et middel AMD grafikkort, jeg siger AMD fordi antal kerner spiller ind og der har AMD flere end Nvidia (man kan ikke bare se på spilydelsen, men sammenligne med password crack ved hjælp af GPU)

Uanset metode, så vil en god SSD som Samsung 840 250 GB være rar at ha (120 GB modellen er langsommere)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. juli 2013 - 17:22 #3
(CUDA bruger Nvidia og AMD bruger OpenCL)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. juli 2013 - 17:27 #4
Luxrender Classic Vs LuxrenderGPU on a i7 860 + ATI HD 5870: 57K Samples/sec Vs 202K Samples/sec

Som du ser slås en ok I7 af et halvsløvt grafikkort, GPU er ca 4X hurtigere end CPU.
Avatar billede knb Nybegynder
11. juli 2013 - 00:02 #5
Dvs større grafikkort og mere ram- nogen specifik model som kan fåes i butikken?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. juli 2013 - 15:02 #6
Det kommer helt an på hvilket program du ønsker at anvende.
(om du skal gå efter CPU, Radeon eller GeForce).

Det eneste jeg med sikkerhed kan sige på forhånd er at hurtig RAM (og masser af den), samt en god SSD er det rette.

(Selv når du bruger grafikkortet til beregninger, så vil du nyde godt af en god CPU, så den er også delvist et sikkert hit)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. juli 2013 - 15:06 #7
PS. Eksempelvis CUDA har nogle programmerings-relaterede begrænsninger (vedr. C, C+, C++), dem bør du måske undersøge nærmere inden du træffer dit endelige valg.

Jeg er ikke den rette til der` at vejlede dig, så der` må du google dig frem.  :-)