Avatar billede screwdriver Nybegynder
11. juli 2013 - 15:01 Der er 1 kommentar og
1 løsning

JQuery.ajax sender ikke username & password ved fejlkode 401

Jeg kalder en REST webservice, som bruger basic authentication, fra mit javascript vha. JQuery.ajax, men username + password bliver ikke sendt med.
Serveren retunerer 401, og så viser browseren dens login form.
Hvis jeg indtaster brugernavn/password, sendes det til serveren, frem for det jeg har tilføjet i ajax kaldet.

I JQuery doc står der:
A username/password to be used with XMLHttpRequest in response to an HTTP access authentication request.

Jeg går ud fra at når man har angivet username & password, skal de sendes med i stedet for at vise loginformen

$.ajax({
        type: "GET",
        url: "http://localhost:8080/test",
        data: '',
        contentType: "application/json; charset=utf-8",
        dataType: "xml",
        username: "ajax",
        password: "code",
        success: OnSuccessCall,
        error: OnErrorCall
    });
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
18. juli 2013 - 13:03 #1
Jeg ved ikke så meget om JQuery, men jeg tror det vil virke hvis man splacerde username og password i data:

kode:

$.ajax({
        type: "GET",
        url: "localhost:8080",
        data: {username: "ajax", password: "code"},
        contentType: "application/json; charset=utf-8",
        dataType: "xml",
        success: OnSuccessCall,
        error: OnErrorCall
    });

Du kan også prøve at kigge lidt på det her:
http://stackoverflow.com/questions/4105211/jquery-ajax-post-to-php
http://www.google.dk/#sclient=psy-ab&q=post+to+php+jquery
Avatar billede screwdriver Nybegynder
19. juli 2013 - 10:01 #2
MadsHaupt: Basic authentication kræver brugernavnet og passwordet tilføjet i headeren, ikke i data, så dit forslag virker desværre ikke.

Jeg har fundet ud af hvad mit problem var:
Jeg kørte mit script fra en fil, og derfor behandler JQuery det som et cross-domain kald. Det resulterer så i at jquery først laver en forespørgsen uden header, som serveren så svarer 401 til. Det resulterer så i at browseren viser loginformen.

Jeg requesteded i stedet mit script fra webserveren, og så virker basic authentication