Avatar billede imLiquid Praktikant
25. juli 2013 - 20:05 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

PC Crash = Finder ingen HD's

Hej Eksperter..

Jeg har virkelig brug for jeres hjeælp..

Jeg er løbet ind i et problem, hvor min PC fryser så jeg ikke kan noget. (kan køre mus frem og tilbage, overførelser imellem PC og server fortsætter) - Windows 8
Efter en reboot får jeg så besked om der INGEN HD's er fundet ???
Hvis jeg så slukker og tænder igen, er Hd's på igen.

Reintall af windows tænkte jeg så.
Nyinstalleret Windows 7. igang med at installere drivers, så stopper den med at gå på hjemmesider og task mannager kan ikke åbnes.
Blue screen of death. og reboot = Ingen HD's igen..

her er jeg nået til nu. ved ikke hvad problemet kan være. Har prøvet at skifte Sata stik ud til mit windows drev, ingen hjælp.

Mvh. Rune
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. juli 2013 - 20:39 #1
Nu skriver du HD`s
Hvor mange HDD og er alle SATA eller er der IDE imellem ?
Har du prøvet med kun 1 HDD sat til.

Du nævner Win8, uddyb.

Fortæl også om alt hardware.
Avatar billede imLiquid Praktikant
25. juli 2013 - 20:51 #2
Har 3 Diske via SATA. ingen IDE

1 SSD (windows) - crucial m4 (120gb)
2 Normale (storage) - 2x Seagate

Kørte Windows 8 uden problemer endtil nogle dage siden, hvor den begyndte at gå i stå (Pc har kørt uden afbrud i ca 5 dage)

Første gang problemet opstod, gik jeg igang med at skifte rund på SATA kablerne og testede kun med min SSD (Dog ventede jeg ikke på crash)

hardware :
Sabertooth P67
i7- 2600k @ 4.3ghz
16gb Ram (Kingston hyper-X)
Geforce 660ti
Avatar billede imLiquid Praktikant
25. juli 2013 - 20:52 #3
P.s.

Har kørt en S.M.A.R.T test på SSD'en og den siger OK ik alle.
Avatar billede imLiquid Praktikant
25. juli 2013 - 21:06 #4
Update. Crash igen, denne gang låste windows fast igen, havde taskmannager åben. og windows lukkede alt med (som i en normal explore.exe fejl) men windows viste ikke fejlen. i stedet slukkede den bare PC'en ned, uden bluescreen. 1 bip fra motherboard, men aldrig noget billede på monitors. tvunget Reboot igen, og som altid, Ingen HD's til at boote på.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. juli 2013 - 21:17 #5
Hvad står din SSD til at køre i BIOS ?
Hvilket mærke er den SSD ?

Jeg har kraftig mistanke til dit problem relatere til din SSD/controlleren på SSD.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. juli 2013 - 21:19 #6
Hvis du vil afkræfte min mistanke, så prøv at fjerne SSD fra systemet og smide Windows på en HDD som test.
Avatar billede imLiquid Praktikant
25. juli 2013 - 21:20 #7
hvordan tjekker jeg hvad den står til ?
mærket er crucial m4

Og hvordan kan problemmet bare være kommet hvis jeg har haft min SSD i snart 1år uden problemer, i samme maskine.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. juli 2013 - 21:21 #8
Sorry, mærket havde du skrevet (SSD).

Jeg skal lige undersøge hvilken controller den har, men jeg mener den er en af dem der kan skabe problemer.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. juli 2013 - 21:31 #9
Din SSD vil nok helst køre AHCI mode.
(BIOS)

Er din SSD opdateret til nyeste firmware ?

Hvis din udgave er med SandForce controller, så kan problemet ligge der, en del har dog lykkedes at løse tilsvarende problemer med nyeste firmware.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. juli 2013 - 21:37 #10
Som test kan du også prøve hvad den siger til at køre som IDE.
Avatar billede imLiquid Praktikant
25. juli 2013 - 22:38 #11
hvordan opdatere jeg min SSD ?

Ja den kørte AHCI

Her er specs fra hjemmesiden :

Intel® P67(B3) chipset :
2 x SATA 6Gb/s port(s), brown
4 x SATA 3Gb/s port(s), black
Support Raid 0, 1, 5, 10
Marvell® PCIe SATA 6Gb/s controller : *1
2 x SATA 6Gb/s port(s), gray
JMicron® JMB362 controller :
1 x Power eSATA 3Gb/s port(s), green
1 x eSATA 3Gb/s port(s), red
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. juli 2013 - 02:16 #12
http://www.crucial.com/support/firmware.aspx

Før du sætter det i værk så læs advarslerne om at du kan miste dit drev, hvis du eksempelvis får strømsvigt under en firmware update.

Det vil også være en god ide at forsøge at afkræfte min mistanke mod din SSD, ved at fjerne drevet helt fra systemet og se om problemet stadig består (som tidligere nævnt at install på en HDD).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. juli 2013 - 02:18 #13
(Der er både advarsel, guide samt firmware via mit link)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. juli 2013 - 02:35 #15
(lidt læsning både over og under løsningen i post #14)

Prøv evt også at læse om "power cycle", min penge sættes dog på firmware update.
http://forum.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD/Bios-is-not-recognize-crucail-m4-SSD-64GB/td-p/63835
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. august 2013 - 08:15 #16
Afmelder overvågning af spørgsmålet der der ikke har været tilbagemeldinger fra spørger.
Avatar billede imLiquid Praktikant
24. marts 2015 - 19:21 #17
Fandt aldrig en løsning, NY HD købt