Avatar billede Laursen29 Nybegynder
27. juli 2013 - 13:56 Der er 5 kommentarer

Indesign CS5 tryksag. Sorte streger på Pdf fil og print. Hvad gør jeg forkert, Hjælp??

Hejsa

Jeg sidder med en tryksag i Indesign CS5. Den er sat op som et magasin cover, og jeg har to fritlagte billeder fra Photoshop. En mand og kvinde. Der er derudover tekst og andre billeder på.

Jeg exporter filen til pdf, og bruger i designs indstillinger. > Press quality. Colour conversion. CMYK. U.S Web Coated. Har altid brugt disse indstillinger uden problemer.

Der er sat > inner shadow på begge fritlagte billeder og de overlapper hinanden. Samtidigt står der tekst henover og logo bagved. De to fritlagte billeder er gemt som PSD fil med > Clipping path. Og > Place derefter billeder i Indesign.

PROBLEMET > når jeg har exporteret filen til Pdf, og åbnet filen fremkommer der sorte lodrette og vandrette streger på primært manden og kvinden. Hvad gør jeg forkert? Exporter jeg filen forkert, forkerte farveindstllinger mv! Hjælp??? Stregerne fremkommer desuden også på print.

Mvh Daniel
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
27. juli 2013 - 18:36 #1
Hvis stregerne ikke fremkommer i selve InDesign dokumentet, er det ikke dig, der gør noget forkert.
CS5 programmerne burde ikke konflikte indbyrdes, men det er set før.
Du må prøve nogle cowboy-tricks:
Eksporter filen som eps, importer eps filen i InDesign og prøv igen.
Hvis du har Illustrator, åbn eps filen og lad Illustrator gemme som pdf.
Gem de fritlagte billeder i et andet billedformat, som understøtter clipping path, f.eks. tiff.

Venlig hilsen
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
27. juli 2013 - 18:50 #2
Tilføjelse:
Hvis stregerne også optræder i eps filen, kan de muligvis markeres og slettes i Illustrator.
Avatar billede Himbear Nybegynder
27. juli 2013 - 23:36 #3
Jeg ville også prøve nogle andre billedformater. Prøv eventuelt at placere psd-filen direkte i InDesign.
Avatar billede Laursen29 Nybegynder
28. juli 2013 - 20:41 #4
Mange tak for jeres svar.

Har nu prøvet nogle af de ting i anbefaler. Men stregerne forsvandt da jeg fjernede> inner shadow på de to fritlægninger. Havde åbenbart sat den på selve udklipningen i Indesign. Og så var de væk på pdf. Er nu spændt på om de forekommer på print. Havde også glemt at konverter farverne til CMYK i Photoshop inden jeg overførte dem til Indesign, måske det også gjorde noget.

Jeg vender tilbage såfremt problemet stadig er på den printet version:-)

Mvh Daniel
Avatar billede milter Ekspert
28. juli 2013 - 21:59 #5
CMYK eller ej bør ikke have nogen indflydelse, hvis ikke andre ting bliver ændret ved konverteringen.