Avatar billede hansuwe Juniormester
09. august 2013 - 00:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Driver til ældre netværkskort

Goddag, jeg kommer med en forespørgsel angående en ældre HP desktop PC.
Fornylig har jeg haft et "total-crash" med den og måtte køre det store System Recovery.
Da jeg fik PCen på benene igen viste det sig, at jeg ikke kunne komme på nettet.
(jeg skriver fra en anden laptop, som kan komme på nettet)
Tilsyneladende er en driver til netkortet i desktop PCen forsvundet helt.
Når jeg starter PCen bliver jeg bedt om at installere "NVIDIA nForce MCP-T".
Jeg formoder, at det er netkort-betegnelsen. Når jeg begynder med installationen
kommer en besked om, at der mangler en file: NVENET.sys.
Den har jeg med søgefunktionen ikke kunnet finde nogetsteds på hele PCen.
Ved med ovennævnte laptop at gå på nettet og opsøge nvidia.com
viser det sig, at de kun har nyere drivere til netkort, de vil ikke kendes ved
(den gamle) nForce MCP-T.
Kan I henvise til et sted på nettet, hvor jeg kan finde driveren / NVENET.sys ?
På forhånd tak for hjælp,
mvh.  HansUwe
Avatar billede 220661 Ekspert
09. august 2013 - 07:43 #1
Hej og godmorgen.
Prøv at hente denne driver: http://ftp.hp.com/pub/softpaq/sp20501-21000/sp20754.exe
fra denne side: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?cc=us&lc=en&dlc=en&tmp_geoLoc=true&softwareitem=35503
og se om du så får forbindelse.
PS Dette er en XP driver. Håber det er det du kører?
Ellers må du oplyse mere om din pc.
Styresystem
Model nr på pc.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. august 2013 - 07:50 #2
Virker dette ikke, kan man gå i enhedshåndteringen, og gå ind under netkortet. Tryk på egenskaber, og find hardware id på det.
Læg dette ind i en søgning med drivere, og du har en større chance for at få den rigtige driver.
Ved godt det kan være lidt bøvlet, når man ikke kan copy paste det over, men sådan har jeg fundet drivere.
Avatar billede hansuwe Juniormester
09. august 2013 - 23:55 #3
Hej 220661,
En stor tak for, at du så præcist kunne se, hvilken driver jeg efterlyste, og for at du så kunne angive hele to links til filer hos HP. Jeg har hentet en file med navnet: sp20754.exe fra den ene adresse
til min kones laptop (som jo kunne komme på nettet). Herfra har jeg lagt den på en USB-stick og overført den til min stationære PC. Der lagde jeg den i en buffer-mappe og en kopi heraf i en back-up mappe (hvis der skulle ske noget med filen i bufferen). Så startede jeg sp20754.exe, den installerede til en ny mappe "Compaq" under Programmer. Da jeg åbnede den nye mappe var den underopdelt: Compaq / nics / og her lå så en fil: NVENET, systemfil.
Ovenpå det lod jeg Pcen genstarte for igen at få den til at vise installationspanelet for nForce Network Controller. Med det var jeg jo tidligere kørt sur. Nu blev der igen bedt om at få udpeget filen NVENET.sys., og denne gang blev stien: Programmer \ Compaq \ nics \ angivet, hvor  NVENET.sys. lå. Så kørte det lidt videre men stoppede endnu engang, der manglede en "småfil". Jeg klikkede bare på fortsæt alligevel - og så meldte den klar, driveren var installeret.
Så kiggede jeg fra Kontrolpanelet på stien Administration / Computeradministration / Enhedshåndtering / Netværkskort. Her blev vist to emner: Et 1394 kort og nForce Network Control kort. For dette var angivet: Producent NVIDIA og status: Virker korrekt.
Ovenpå alt det forbandt jeg så kablet fra MoDem til Pcen. Så kunne jeg starte ud på nettet
og se mine E-mails fra Pcen. Det første jeg derpå gjorde var at hente Sikkerhedspakken fra min udbyder YouSee. Det lykkedes, men det viste sig, at SIKPAK kværnede i mere end 4 timer inden den meldte helt klar. Så alt i alt: Mange tak for prompte hjælp.
Mvh. hansuwe
Avatar billede 220661 Ekspert
10. august 2013 - 08:55 #4
Velbekomme.
Ligger et svar her hvis du mener det kører ok?
Har du andre drivere på computeren der halter, kan man med Slimdrivers, når man har forbindelse til nettet opdatere disse, hvis de er svære at finde. Slimdrivers kan også ave backup af de drivere der er på pc til en anden gang du skal installere om.
Slimdrivers: http://www.driverupdate.net/  (den gule til venstre som er gratis)
+ fin guide fra Poko1:  http://gratisupload.dk/vis/676841/
Avatar billede hansuwe Juniormester
25. september 2013 - 23:42 #5
Hej igen, 220661
undskyld jeg først melder mig nu. Dels har jeg bøvlet mere med PCen, bl.a. fundet noget malware, som min F-secure IKKE havde fundet, og dernæst har jeg været på ferie i udlandet.
PCen kører nu "normalt" uden at pakke sammen.
Men jeg ser, at CPUen jævnligt er "fuldt beskæftiget, 100 %" og derfor virker PCen noget sløv.
Jeg har et tillægsspørgsmål: Når jeg sætter markøren på den link du angav ovenfor ser jeg nederst på skærmen en fuld adresse: (http://)ftp.hp.com/pub/softpaq/sp20501/sp20754. Når jeg klikker direkte på din link, kommer sp20754.exe - men når jeg istedet indtaster den fulde adresse
i adresselinien, så kommer noget helt andet fra HP.
Så jeg er nysgerrig: Hvor har du din link til den ønskede driver fra ?
Mvh, hansuwe
Avatar billede 220661 Ekspert
25. september 2013 - 23:56 #6
Ikke helt forstået??
Link nr 2 i #1 åbner den side hvor download af den fil jeg mener du skal bruge ligger på.
Det første linket er selve filen, som der ligger på denne side.
Jeg har hentet det fra en HP support side ser det ud til.
Men da det snart er 2 måneder siden må du undskylde jeg ikke kan svre helt klart.
Du er jo selvfølgelig ikke forpligtet til at afprøve noget som helst. Det bestemmer du jo selv.
Avatar billede hansuwe Juniormester
26. september 2013 - 21:31 #7
Hej 220661,
endnu engang tak for prompte hjælp pr. 9. august.
Driveren du kom med løste problemet, mit gamle Nvidia netkort kom til at køre,
jeg kunne igen komme på nettet.
Så jeg vil hermed lukke denne tråd og give point.
Mvh., hansuwe
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2013 - 07:29 #8
Godt du fik den til at virke.
Du har godt nok uddelt pont, men da du accepterer dit eget svar kommer de tilbage til dig selv ;-)

Måden man gør det på er at bede om et svar fra den som har hjulpet og accepere dennes svar.
Det kan dog ikke lade sig gøre her, da du har lukket tråden.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2013 - 07:30 #9
Nej hov. Jeg havde jo lagt et svar som du kunne acceptere.
Hvorfor brugte du ikke det??