Avatar billede JERIS Nybegynder
10. august 2013 - 17:51 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Operation system not found

Når jeg forsøger at starte min bærbare (HP), står den relativt længe og kører mens BIOS vises. Herefter genstarter computeren og viser nu "operating system not found".

Noget bud på, hvad jeg skal gøre?
Jeg har forsøgt at isætte system cd-rommen. Den kører da også lidt men tilsyneladende uden at der læses.

Mvh.
Avatar billede JERIS Nybegynder
10. august 2013 - 17:58 #1
Det er nu lykkedes at åbne i "safe mode". Og hvad kan jeg så bruge det til....
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2013 - 20:03 #2
Du har glemt det vigtigste, hvad er dit styresystem? Du kan muligvis køre en Genoprettelse, eller fejlfinding fra Fejlsikker.
Avatar billede JERIS Nybegynder
10. august 2013 - 20:50 #3
Jeg har Vista.

Genoprettelse havde jeg prøvet men uden held.
Prøver fejlfindingen.
Avatar billede JERIS Nybegynder
10. august 2013 - 21:03 #4
Fejlfindindingen kørte - indtil com. ikke svarede. Herefter genstartede den.
Ved bios genstartede den.
Igen: operating system not found.
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2013 - 21:07 #5
Hvis det ikke lykkes, så prøv dette:
I kommandopromten: skriv  chkdsk /r /f  og tryk på Enter.
Læg mærke til mellemrummet ved /
/f Retter fejl på disken.
/r Finder beskadigede sektorer, og genopretter læsbare data.
Avatar billede JERIS Nybegynder
10. august 2013 - 21:33 #6
Der sker ikke noget synligt - andet end et kort blink, hvor jeg lige når at se en lille sort "kommandoskærm".
Jeg kan ikke nå at se hvad der står.
Avatar billede JERIS Nybegynder
10. august 2013 - 22:10 #7
Uanset hvad jeg prøver, svarer com pludselig ikke og genstarter efter nogen tid.
Herefter vil den enten genstarte nogle gange og slutte af med "operating system not found".
Kunne jeg så bare få den til at læse genoprettelses-cd'erne.
Avatar billede thov Forsker
10. august 2013 - 22:35 #8
Så find frem til programmet CMD.EXE, højreklik på det og vælg 'kør som administrator'.
Det sorte vindue kommer så frem og vil stå permanent på skærmen, når du gentager chkdsk kommandoen.
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2013 - 22:46 #9
Forslaget fra #8 lykkes forhåbentligt. Du kan nok bare, i kør, skrive cmd.
Det virker som om bios ikke kan finde HDD, derfor undre det mig, at du kan komme i fejlsikker.
Har du prøvet, at trykke F12 eller måske F11, under opstart, for at se, om der er en boot menu, hvor du kan vælge HDD?
Avatar billede JERIS Nybegynder
10. august 2013 - 22:58 #10
Tror at det var den samme fejlsøgning og rettelse jeg kom ind til ad anden vej. Satte den til at automatisk at scanne og reparere ved opstart. Det har den gjort, men jeg ved ikke hvad der evt. er repareret. Lige nu kører com - Spotify. Tør sgu dårlig nok røre den - eller lukke ned...
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2013 - 23:05 #11
Vil det sige, at computeren er startet normalt op? Prøv bare at lukke ned, er der stadig fejl, skal det jo rettes. Og starter den normalt op, kan du jo drage et lettelsens suk. Du vil vel have vished:)
Avatar billede JERIS Nybegynder
11. august 2013 - 13:57 #12
Computeren startede fint op. Jeg arbejdede ved den et stykkede tid (lettet ja!), men.... pludselig svarede den ikke. Jeg prøvede at lukke programmer men intet resultat. Prøvede CTRL/ALT/DELETE og com. genstartede og åbnede recovery skærmbilledet (med valg af fejlsikret og normal tilstand.) Jeg valgte normal, hvorefter skærmen gik i sort.

Jeg kører nu i fejlsikret tilstand.
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2013 - 14:54 #13
Der må være noget galt med boot sektoren. Har du en Wista DVD eller har du, eller kan du ud fra fejlsikker lave en reparations disk?
Hvis du har, så prøv at boote op på den, og gå ind i reparer, og der, reparer boot.
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2013 - 14:56 #14
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2013 - 14:59 #15
Hvis det kikser, så prøv at downloade en Wista boot manager.
http://www.lancelhoff.com/vista-boot-menu-manager/
Avatar billede JERIS Nybegynder
11. august 2013 - 16:55 #16
Tror at jeg kaster mig over mine recovery cd-rommer. Hvis jeg ellers kan få den tol at læse.
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2013 - 17:40 #17
Recovery, ja det er vel en løsning, selv om du så får en masse Crapware med i købet.
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2013 - 18:50 #18
Du lægger så bare selv et svar:)
Avatar billede JERIS Nybegynder
11. august 2013 - 19:23 #19
Tak for svarene og for din tålmodighed H339!
Selvom det endte med recovery, så har dine tip ikke været uden nytte.

Mvh.
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2013 - 20:12 #20
Godt nok, husk at acceptere dit eget svar:)