Avatar billede KaptajnVom Nybegynder
12. august 2013 - 23:44 Der er 3 kommentarer

Krigsforbrydelse mod læger

Hej Eksperter,

Jeg har et lille spørgsmål vedr. krigsforbrydelser.

Jeg mener at huske fra filmen Stalingrad, at man i krig kan løfte hvide faner og læger kan løbe ud og hente de sårede ind, mens fjenden skal indstille skydningen. I Stalingrad skød man i hvert fald bare alt og alle på de mest brutale måder, men i én scene stopper beskydningen og læger fra begge sider går ud og hjælper og henter sårede ind.

Er dette korrekt? Jeg ved godt det er ulovligt at angribe hospitaler, hospitalsskibe osv, men er i tvivl hvorvidt dette foregår i "marken".

Et andet spørgsmål er: hvad hedder denne hvide fane man hejser ved bl.a. overgivelse.
Avatar billede poko1 Ekspert
12. august 2013 - 23:50 #1
Kapitulations fanen vedtaget
Konventionen i Haag i 1907
http://da.wikipedia.org/wiki/Haager_Landkrigsreglementet
Avatar billede KaptajnVom Nybegynder
12. august 2013 - 23:52 #2
Ok, jeg fandt ud af flg. om flaget:

"Persons carrying or waving a white flag are not to be fired upon, nor are they allowed to open fire. The use of the flag to surrender is included in the Geneva Conventions."

Tak til poko1 for navnet - kunne ikke finde ud af hvad det hed.

Men er dog stadig i tvivl mht. beskydning mod læger (med tydelige kors på uniformen i form af armbind eller hjelmmærker.
Avatar billede milter Ekspert
12. august 2013 - 23:55 #3