Avatar billede NRoss Novice
29. august 2013 - 20:53 Der er 2 kommentarer

copyright regler billeder

Hej jeg er begyndt og tage en masse billeder med mit nye spejlrefleks. jeg har lige startede en blog den er ca. 3 uger gammel . så jeg ville høre hvordan, copyright reglerne er i dk for billeder  , efter jeg har søgt lidt på nettet, men uden held.
grunden til det er om det kan betale sig at lave copyright/vandmærke på mine billeder?
Avatar billede chalde Seniormester
29. august 2013 - 22:06 #1
Ophavsret er ikke noget du får/opnår, men noget du har. Ingen grund til det andet, medmindre det er for at besværliggøre deling.

Se lov om ophavsret. Du har retten til at bestemme hvem, hvordan og hvad billedet må bruges til.
Avatar billede cjep Nybegynder
26. december 2013 - 11:11 #2
Du har som udgangspunkt ophavsret over dine billeder, dog med undtagelse af dedikerede portrætter/bryllupsbilleder, især hvis du agerer professionel og tager penge for det.

Ophavsretloven er ret specifik på netop de personlige portrætter, og du må heller ikke udstille disse, uden samtykke fra den personen.

Nu er det jo en dansk lov og internettet er globalt. Derfor kan det være overordenligt fornuftigt at sætte et diskret vandmærke på dine billeder, da det er svært og dyrt at forfølge sin ret i et andet land (hvis du overhovedet kan finde personen) i fald nogen stjæler eller misbruger dine billeder.

Især billeder af børn før have vandmærke og ikke ligge i alt for høj opløsning, ikke mindst af hensyn til børnenes fremtid.