Avatar billede jesper_l Nybegynder
16. september 2013 - 00:00 Der er 1 løsning

Træk data ud fra raid 10

Hej Eksperter..

Jeg har en NAS server stående med 4 diske der kørte i et raid10 setup...

Min NAS er død men mine 4 diske har det fint (håber jeg)... Er der nogen måde jeg kan sætte en eller flere diske til min pc og trække data ud fra mine diske? skal jeg bruge noget specielt software eller noget helt tredje?

Håber I kan hjælpe mig derude :)

/Jesper
Avatar billede Fido-dk Juniormester
17. september 2013 - 07:28 #1
Uden at kende mærket på din nas tror jeg du får det svært

RAID 1+0 er spejlet og striped - så du skal finde de 2 diske der høre sammen, det er ikke nødvendigvis de 2 diske der sidder ved siden af hinanden!
Men kig godt efter på producentens hjemmeside, de har nok et godt bud på hvordan systemet vil vælge harddiskene når RAID oprettes.

Dog, hvis du er startet med 2 diske og har udvidet med 2 mere ville jeg mene at det er de 2 orginale diske som du kan teste med.

Næste problem (for mange anyway) er at NAS systemer bruger ext2/3/4 og hvis du skal læse dem i et windows system skal der installeres et program. se eventuelt http://superuser.com/questions/311934/how-to-read-ext2-from-windows-7-64-bit

MEN du kan ikke bare tilslutte de 2 diske da de vil være striped og forvente at data er læsbar , du skal oprette et nyt RAID med samme config i det system hvor du vil læse data... - og risikoen for at den controller sletter data er stor (ud fra min erfaring med at skifte mellem RAID controller typer)

and last but not least - har du brugt kryptering på diskene (native på mange nyere NAS kasser) så tror jeg du er helt fucked..

Men det er da en sjov opgave, men jeg tror du får det svært

/Fido-dk