Avatar billede Ksorens Novice
23. september 2013 - 13:55 Der er 9 kommentarer

Kompakt kameraer langsomme til at lagre

Jeg har på det seneste set og prøvet en del forskellige kompakt kameraer. Jeg går efter et kamera med stor zoom (min. 500-550 mm.).
Men jeg oplever, at de nye modeller med høj opløsning er EKSTREMT langsomme til at lagre billedet på kortet, og dermed tager det rigtig lang tid, før kameraet igen er klar til at skyde.
Er der nogen herinde, der har forslag til bestemte kameraer eller forslag til en generel løsning på dette problem?
PS! Det er ikke mit indtryk, at de kort, jeg har testet med, er specielt billige eller langsomme.
23. september 2013 - 14:22 #1
Det er ikke kun kameraerne, der er langsomme. Jeg kan se at du har spørgsmål helt tilbage fra 2010, der endnu ikke er afsluttet.

http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/Ksorens

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
Avatar billede Ksorens Novice
23. september 2013 - 16:08 #2
Hej Erik
Nej, det har du ret i. Jeg har ganske vist ikke fået de svar, jeg ønskede, men måske skal jeg bare lukke dem alligevel, når de er så gamle. Hvordan gør jeg det?
23. september 2013 - 16:26 #3
Avatar billede sadolin1978 Novice
23. september 2013 - 16:39 #4
når du så har lukket de gamle tråde så prøv at se på de kort du har i kammeraet. På kortet står et C og inden i dette står der et tal jo laveere tal jo langsommere kort.

Jeg siger ikke det kun er der fejlen ligger men det er medvirkende
Avatar billede thov Forsker
23. september 2013 - 17:26 #5
Ja, for 'Class 10' er 2,5 gange hurtigere end 'Class 4'.

Men hovedskurken er nok det raserende pixel kapløb.
Til fotoalbummet derhjemme, er 3 megapixel rigeligt, så højere opløsning sløver bare og æder plads på flashkortene.

Så sæt bare opløsningen ned, medmindre billedet skal bruges til plakater, eller små udsnit skal forstørres kraftigt.
Avatar billede sadolin1978 Novice
23. september 2013 - 19:33 #6
#5 jeg sagde heller ikke der var løsningen at skifte kort til højere class men måske en del af løsningen, og ja jeg vil give dig ret jo højere opløsning jo mere data jo længere tid, og med et kompakt kammera er hardwaren måske heller ikke helt så god som dslr
Avatar billede Ksorens Novice
24. september 2013 - 10:31 #7
Min egen teori er, at "det raserende pixel kapløb" kræver en hurtigere "bushastighed" (hvis man ellers kan bruge det udtryk) i kameraet. Jeg har prøvet med Class 10 kort, men det har ikke løst problemet. Man kan selvfølgelig sætte opløsningen ned, men det kan da ikke være meningen.
Hvis ikke nogen herinde har et bud på et nyere kompaktkamera, der ikke lider af dette problem, tror jeg, jeg også vil lukke denne tråd.
Avatar billede sadolin1978 Novice
24. september 2013 - 12:59 #8
hvilke mærke eller mærker har du prøvet og hvorfor kompakt når du gerne vil have den store zoom ?
Avatar billede thov Forsker
24. september 2013 - 13:06 #9
'Højere bushastighed' nytter ikke, for et Class 10 SD kort kan alligevel ikke 'sluge' mere end 10MB/sek.

Men skulle en kameraproducent finde på at lave et apparat med to SD kort, koblet i raid 0, kan det i teorien halvere 'gemmetiden'.

Hvorfor skulle det være uden mening at sætte opløsningen ned ?
Hvordan viser du da billederne ?
Mit eget kamera har en 5Mp opløsning på 2560x1920. Det er langt over opløsningen på de skærme jeg råder over, og skulle jeg finde på at investere i en 300" projektor, er den alligevel kun på 1920x1080.