Avatar billede Jensibrain Nybegynder
06. oktober 2013 - 22:20 Der er 13 kommentarer

Har gymnasielærer tavshedspligt?

Hej Eksperten.dk

Jeg har et lille juridisk spørgsmål som jeg ikke kan finde svaret på nogen andre steder. Det går i alt sin enkelthed ud på om gymnasielærere har tavshedspligt overfor de elever som er over 18? Jeg ved at almindelige folkeskole lærere har tavshedspligt men og oplysningspligt. Men det har gymnasielærere da vel ikke?

Jeg spørger fordi jeg for nylig var på studietur med min klasse, og der var så nogen der havde givet politiet og skolen et tip om at der var nogen der ville tage hash med. Det ender ud i at politiet tjekker alle vores tasker igennem og finder ingenting eller det vil sige n0æsten ingenting. I min taske lå der i et par bukser noget joint papir som jeg tilfældigt havde haft i bukserne og glemt at tage ud. Skolen og politiet gjorde et kæmpe nummer ud af det og rektoren kontaktede min mor. Hvilket jeg syntes er helt forkert, som jeg ser det har ingen som helst ret til at kontakte min familie når jeg er over 18. Nu tager han nok en snak med mig imorgen og jeg har tænkt mig at konfrontere ham og brokke mig over at han tager kontakt til min mor. Men jeg ville gerne føle mig helt sikker inden jeg smed tavshedspligtkortet
Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2013 - 01:03 #1
Naar du er 18, saa er du selv ansvarlig for hvad du laver. Og jeg kan ikke se relevansen af at kontakte dine foraeldre.

Jeg vil ikke klistre en tavshedspligt etiket paa problem-stillingen. Det giver associationer til noget helt andet.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2013 - 01:05 #2
Derudover boer du nok ryge noget mindre hash, naar du kan glemme den slags.
Avatar billede repox Seniormester
07. oktober 2013 - 08:04 #3
Tavshedspligt er typisk kun i forbindelse med særlige omstændigheder, såsom børn med sociale eller fysiske handicap da de er under behandling/bemanding af det offentlige system.

En folkeskolelærer har ikke som sådan tavshedspligt, men de fleste folkeskoler har en politik om hvad man må sige til hvem.

Det kan dog ikke afvises at visse skoler har indlejret en erklæring om tavshedspligten i ansættelseskontrakten,  men det er ikke et lovkrav.

Det gør sig også gældende for andre uddannelsesinstitutioner - offentlige som private, gymnasier som universiteter.

Oplysningspligten har ikke noget at gøre med hvad tavshedspligten skal beskytte de udsatte for, og er som sådan ikke i brug når læreren kontakter dine forældre for at fortælle om den oplevelse du har haft på studieturen. Det er et resultat af at du har opført dig tåbeligt og bestemt ikke som en voksen person - og det gør du bestemt heller ikke når du forsøger a  finde juridisk grundlag for at kunne brokke dig over dine egne tåbelige handlingers konsekvenser.

Dine forældre blev kontaktet for at de måske kan nå at rette op på din adfærd inden du ryger ind i et system hvor dem omkring dig er nødsaget til at have tavshedspligt.
Avatar billede anri Novice
07. oktober 2013 - 08:05 #4
Ah Arne.
Det er lidt fordomsfuldt.

Det kan jo smutte, og vi har vel alle været teenagere en gang.

Jeg kan godt forstå du er utilfreds med lærerens håndtering af sagen, og da du er 18, så skal han ikke blande dine forældre ind i den slags.  I stedet for at sidde og brokke dig så snart du ser ham, så bed i stedet om at få en kopi af lærestedets regeler om tavspligt og forældrekontakt.
Brug tid på at forberede et ordentligt klagebrev baseret på den viden du kan indhente om skolens regler (og eventuelt hvad du selv må have givet tilladelser til hvis du har skrevet under på noget efter du er blevet 18)

Hvis du bare sidder og spiller forsmået og slynger anklager ud "fra hoften" så vil det nok ikke blive taget ret alvorligt.

(Vi har selv en teenager hjemme og sikke en gang vås han diske op med når han føler sig uretfærdig behandlet.) forbered dine argumenter, og hvis din lærer tror han kan fange dig på gangen til en samtale, så kan du jo bede om en aftale om et møde på et andet tidspunkt samt dokumentation for, at de må kontakte dine forældre.

MEN...  Når det er sagt, så skal du også overveje hvad du kan sætte i gang af arbejde, for dig selv, hvis du klager.  Er det indsatsen værd, eller vil du bare udtrykke din utilfredshed med lærerens håndtering?
Avatar billede Blueeyez Mester
07. oktober 2013 - 08:39 #5
Så længe du bor hjemme vil jeg mene dine forældre er ansvarlige og derfor bør de os vide hvis der er stoffer i deres hjem. (Du bor der kun fordi de tillader det)

Hvis du derimod ikke boede hjemme ville det nok se anderledes ud, men spørgsmålet er om politiet så ville være flinkere ved dig eller ej... Nu er hash ikke ligefrem klogt at anvende hvilket du os ville vide hvis du læste om det...
Avatar billede anri Novice
07. oktober 2013 - 09:36 #6
Jeg mener bestemt ikke at forældre og børn er ansvarlige for hinandens handlinger, når barnet er over 18, uanset om de så bor i samme hus eller ej.
Avatar billede magger Novice
07. oktober 2013 - 12:50 #7
Læreren har vel ret til (men ikke pligt til, nu du er over 18) at kontakte dine forældre, hvis han/hun mener, det er det rigtige at gøre? Jeg kan ikke helt se, hvad der skulle gøre, at det var ulovligt. Din lærer handler jo, som han/hun mener er bedst ift. at få stoppet, at du ryger hash (som jo i øvrigt ER ulovligt).

At du så synes, det er træls, at dine forældre bliver kontaktet, er en helt anden sag... Tror nu ikke, du kommer så langt med den sag.
Avatar billede anri Novice
09. oktober 2013 - 05:45 #8
Nå, hvordan gik det?
Avatar billede Jensibrain Nybegynder
26. oktober 2013 - 11:24 #9
Jeg havde ikke tænkt mig at gøre en sag ud af det eller noget. Jeg ville bare lige vide mig sikker, inden jeg snakkede med ham om det.

Men altså jeg aftalte et møde med ham, hvor jeg udviste min utilfredshed med at han kontaktede mine forældre. Han mente at det var en alvorlig nok sag til at han var nødsaget til at gøre noget ved det (som jeg også havde forventet han ville sige). Til sidst spurgte jeg om hvorfor han i det mindste ikke havde kontaktet mig, inden han kontaktede mine forældre. Sådan så jeg kunne give min forklaring, inden han gav sin. Det endte med at han gav en undskyldning på grund af det.

Havde heller ikke regnet med mere.

Meningen med tråden var at få et svar på om gymnasielærere havde tavshedspligt eller ej(som titlen anviser),istedet fik jeg en masse irettesættende "stop med at ryg" svar som jeg egentlig ikke havde brug for
Avatar billede repox Seniormester
26. oktober 2013 - 11:29 #10
Jeg antager et det var din måde at sige på at du ikke har lært noget fra situationen?
Avatar billede anri Novice
26. oktober 2013 - 16:08 #11
Yep jensbrian.

Folk står i kø for at vise hvor meget bedre mennesker de er.... ..Men det er jo også et nørde-forum du spurgte på, så der er nok en hel del der aldrig har været udenfor og derfor måske ikke har forståelse for at man ikke nødvendigvis havner i et stor-misbrug fordi ens ungdom omfatter andet end assembler-programmering.

Selvom jeg også har prøvet at ryge en bønne (flere gange (GISP!!)) så kan jeg da stadig drive en virksomhed, så drop nu den prædiken, folkens, og hold jer til det faktuelle spørgsmål.
Avatar billede repox Seniormester
26. oktober 2013 - 16:38 #12
Anri, du har jo forstået lige så lidt af problemet som OP.

Vi har alle sammen lavet noget vi ikke skulle gennem livet - og vi har tid til at gøre det nogle gange endnu.

Men det er ikke nogen undskyldning for at legitimere at man langer ud efter dem som påpeger det er noget lort, det du laver.

Det er sagens kerne - vi er da ligeglade med hvad han har lavet; det er bare useriøst at give andre skylden for konsekvenserne af egne handlinger.
Avatar billede Jensibrain Nybegynder
08. november 2013 - 12:05 #13
Anri, du forstår.

Hvis man kunne like havde jeg gjort det ;)