Avatar billede chicoboy Novice
21. oktober 2013 - 12:43 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

TÆL i pivottabel

Jeg har en pivottabel der tæller op hvor mange stævner en given person har deltaget i for en bestemt klub:

Klub1
  navn 1  x1
  navn 2  x2
  ...
  navn x  xn
Klub 2
  navn 1  x1
  osv.

Hvordan kan jeg få talt op hvor mange navne der er under hver klub?
Avatar billede sdh Mester
21. oktober 2013 - 15:42 #1
Har du mulighed for at uploade din fil til gupl.dk. Så vil jeg gerne tag et kig på det
Avatar billede chicoboy Novice
21. oktober 2013 - 16:17 #2
Du kan se den her - på ark3
http://gupl.dk/703043/
Avatar billede sdh Mester
21. oktober 2013 - 16:47 #3
du har uploadet din fil med kode. Jeg kan ikke få adgang til den - har du mulighed for at give mig koden alternativt at uploade igen uden kode.
Avatar billede chicoboy Novice
21. oktober 2013 - 16:53 #4
sorry - prøv igen http://gupl.dk/703044/
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
22. oktober 2013 - 13:54 #5
Jeg ville anbefale at du bruger PowerPivot og klarer det med en DAX-formel.

1) Markerede dit datamateriale (arket "Data")
2) Konverterede det til en tabel.
3) Klik på fanen "POWERPIVOT" øverst, hvis ikke den er synlig, finder du den under tilføjelsesprogrammer (2010 eller nyere).
4) Klik på "Føj til datamodel"
5) Inde i PowerPivot administrationsvinduet, klikker du på PivotTabel og vælger hvor den skal placeres.
5) Klik på pivottabellen, gå til fanen "POWERPIVOT", klik på "Beregnede felter" -> "Ny beregnet felt"
6) Navngiv feltet i popupvinduet f.eks. "Unikke medlemmer".
7) I formelfeltet skriver du "=COUNTROWS(DISTINCT(Tabel1[Navn]))" - med mindre du har omdøbt din tabel til noget andet.
8) Nu har du fået en ny værdi ude i din pivotfeltliste der hedder "Unikke medlemmer", træk den ind og du vil nu have en sammentælling af antal unikke navne pr. klub.
Avatar billede chicoboy Novice
22. oktober 2013 - 22:45 #6
Det virker fint - men kan jeg så sende filen videre til andre så de får glæde af den? (til folk uden excel indsigt)
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
23. oktober 2013 - 09:29 #7
Det skulle der ikke være noget i vejen for :) Jeg er ikke klar over hvordan den reagerer hvis ikke PowerPivot er installeret på vedkommendes PC.

Men jeg kan se at du havde tilføjet udsnitsværktøjer (slicers), i det materiale du havde uploaded på GUPL. De ville i så fald ligeledes skabe problemer, da det også kræverer Excel 2010 eller nyere.
Avatar billede chicoboy Novice
23. oktober 2013 - 09:48 #8
Det virker ikke uden powerpivot er installeret.

Men smid et svar - så får du point
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
23. oktober 2013 - 10:55 #9
Hermed et svar, håber det er brugbart trods ovenstående kommentar.