Avatar billede ekinci Praktikant
22. oktober 2013 - 08:09 Der er 21 kommentarer

Kan ikke installere XP

Hej eksperter derude

Jeg har en Toshiba G30-219 bærbar med indbygget 2 HDD. Den kører med XP medie center.( har ikke cd længere )

Når jeg smider en alm XP cd i kører den uden problemer frem til, hvor jeg skal trykke enter for at installere og derefter skriver den at der ikke er installeret nogetn HDD.

Tager jeg cd'en ud og starter alm op virker det fint nok, så der er ikke en løs forbindelse.

Nogen har der en idet til hvad det kan være der er galt ?
Avatar billede poko1 Ekspert
22. oktober 2013 - 08:33 #1
Det tyder på at det er en ældre udgave af XP uden Sp2
Avatar billede poko1 Ekspert
22. oktober 2013 - 08:35 #2
Glemte at nævne at det også kan være iBios du skal enable AHCI
der sidder en SATA Disk i
Avatar billede ekinci Praktikant
22. oktober 2013 - 08:57 #3
Hej poko1

Hvis det er fordi der mangler SP2, er vi så ikke enige om,så burde jeg slet ikke kunne installere på andre HDD ? Jeg har brugt den samme på 2 andre HDD uden problemer. Problemet her er at pc siger at der ikke er installeret nogen HDD.

Har kigget i BIOS kan ikke finde noget med AHCI, har den måske et andet navn ? i hvilket menupunt burde den ligger under ?
Avatar billede poko1 Ekspert
22. oktober 2013 - 09:07 #4
Ja den kan også hedde noget med eide / sata Prøv også under opstart at holde øje med prosesslinjen at trykke på F6 når den du kan indlæse drivere til scssi eller noget lignende  så den ved det er en Sata disk.
Avatar billede ekinci Praktikant
22. oktober 2013 - 09:17 #5
det vil sige når jeg trykker på F6, så kommer der ikke et vindue op men at den bare kører videre, men at den nu ved at det er en sata disk ?
Avatar billede poko1 Ekspert
22. oktober 2013 - 09:25 #6
Du kan risikere at du skal godkende ?? og hvis den fortsætter så så har den accepteret denimpletterede sata driver på Cd'en
Avatar billede ekinci Praktikant
22. oktober 2013 - 09:29 #7
har nu prøvet med 2 HHD med F6 under installation og til sidst skriver den, at den ikke kunne genkende typen af lagerenheder( ingen disk fundet).
22. oktober 2013 - 09:34 #8
Det ER noget med #2 i BIOS !!!

Kan hedde lidt forskelligt ...
Avatar billede poko1 Ekspert
22. oktober 2013 - 09:37 #9
Avatar billede ekinci Praktikant
22. oktober 2013 - 09:37 #10
hej karise.

det er også der problemet er tror jeg men jeg kan ikke finde nogen steder rigtig at ændre noget. Vil helst ikke rode for meget i bios da jeg ikke har det store viden lige der..
Avatar billede ekinci Praktikant
22. oktober 2013 - 09:40 #11
poko1

ligner på intet måde det billede du har sendt
Avatar billede poko1 Ekspert
22. oktober 2013 - 09:43 #12
Jeg skrev jo også i stil med  men så fortæl hvilken bios der kører på din model der findes et hav af forskellige BIOS
Avatar billede ekinci Praktikant
22. oktober 2013 - 09:43 #13
jeg kunne tage billeder men ved ikke lige hvor jeg skal sende dem
Avatar billede ekinci Praktikant
22. oktober 2013 - 09:51 #14
aller øverst står der: ACPI BIOS version=3.90

kan det hjælpe
Avatar billede poko1 Ekspert
22. oktober 2013 - 10:14 #15
Avatar billede ekinci Praktikant
22. oktober 2013 - 19:17 #16
poko1

den ser heller ikke sådan ud. den består kun af 3 sider.

har du en mail hvor jeg kan sende nogle billeder ?
Avatar billede ekinci Praktikant
22. oktober 2013 - 21:16 #17
lidt ekstra info.

har smidt en win 8 i bare for at prøve og den forsatte frem til der, hvor man skal indtaste nøgle. Da jeg ikke ejer en win 8 kunne jeg ikke fortsætte, men ved heller ikke, hvor langt i installationen win 8 beder om nøglen.

efterfølgende prøver jeg igen med XP og samme fejl som tidligere , hvor pc ikke kunne se HDD.

Håber du kan bruge disse infoer til noget.

Hvis XP er pre-installeret på HDD, hvordan får man den til at starte ?

Havde tidligere en HP, hvor det var nok med at trykke F 11 under opstart, så klarede den selv hele installationen...
Avatar billede poko1 Ekspert
23. oktober 2013 - 19:22 #18
Har du set i din post
Avatar billede ekinci Praktikant
23. oktober 2013 - 23:08 #19
poko1

har først set din mail nu, har ikke haft tid idag.

Har prøvet med Linux i dag og den blev installeret i første forsøg. prøver med den anden i morgen. og hvis det også lykkes kan det så tænkes at det er fordi at der ikke er SP i XP'en ?
Avatar billede poko1 Ekspert
23. oktober 2013 - 23:20 #20
Ja hvis din XP er ældre end SP2 så er SATA driveren ikke implementeret! SP1 har den ikke men der findes mange opskrifter på Google om hvorledes man tilfører den til XP
Avatar billede ekinci Praktikant
18. november 2013 - 15:22 #21
Hej Poko1

det er længe siden har ikke rigtig haft tid og har i mellem tiden fået de originale cd og den virkede ved 1. forsøg.

Send et svar så du kan få dine point for den gode indsats.