Avatar billede Matfield Nybegynder
28. oktober 2013 - 17:32 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til opgradering af Pc-hardware

Hej eksperter,
Jeg har set, at mange er blevet hjulpet med tips og råd om opgraderinger af deres systemer på denne side og ville derfor også gerne bede om jeres hjælp til opgradering af min gaming-pc.
Mit nuværende hardware er nævnt nedenfor. Jeg har ikke fastsat et budget, men vil helst holde mig under de 3000, med mindre det at gå højere virkelig kan betale sig i længden (f.eks. at jeg ikke ville få brug for at opgradere i lang tid).
Mangler der nogen oplysninger skal i være velkommen til at lægge en kommentar:

PC Detaljer:
CPU: Intel® Core™ i7-920 Processor @ 2.67GHz
(http://ark.intel.com/products/37147/)
Bundkort: Gigabyte Technology Co., Ltd. GA-EX58-UD4P
(http://www.gigabyte.dk/products/page/mb/ga-ex58-ud4p_10/)
Drev: SAMSUNG HD103UJ ATA Device (1TB)
(http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16822152102)
RAM: 6GB (3x Kingston 9905403-011.A03LF 2 GB DDR3-1333 DDR3 SDRAM (8-8-8-22 @ 609 MHz) (7-7-7-20 @ 533 MHz) (6-6-6-17 @ 457 MHz)
GPU: NVIDIA GeForce GTX 260 896MB
(http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-260/specifications)
PSU: Inter-Tech Energon EPS-750W
(http://www.inter-tech.de/index.php?option=com_content&view=article&id=614%3Aenergon-eps-750w&catid=125%3Aausland-atx-netzteile&Itemid=541&lang=en)
OS: Windows 7 Home Premium 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1
Kabinet: SopranoRS 101
(http://www.thermaltakeusa.com/products-model.aspx?id=C_00000218)
Avatar billede quakerzz Nybegynder
28. oktober 2013 - 18:41 #1
Du har bruge for et bedre grafik kort:
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2013 - 19:19 #2
#1 Hvad med psu? Har hørt at lige det mærke ikke er den mest stabile. Havde en Corsair i samme størrelse ikke været et bedre valg?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2013 - 19:36 #3
Avatar billede Matfield Nybegynder
29. oktober 2013 - 12:47 #4
@220661:
Må indrømme at jeg købte min pc samlet tilbage i 2008, så har ikke selv valgt PSU'en. Kan godt se at den ikke har de bedste anmeldelser, men den har dog holdt siden jeg købte pc'en uden problemer. Det ville dog ikke være et problem af udskifte den, dag PSU'er ikke ser ud til at være super dyre.

@quakerzz: tak for linket, det er godt at se at der egentlig ikke er den store forskel på topkortene trods prisen. Har du nogen idé om hvilket kort jeg ville får mest for pengene for?
Og ville jeg, på edbpriser f.eks, skulle gå efter et grafikkort der starter med det samme som mit bundkort (gigabyte)? Eller er det lige meget?

Jeg ville også spørge jer begge om det ville være en god idé at købe mere RAM? Og om jeg (efter at have købt både mere ram og et nyere grafikkort) bør købe en bedre PSU? kan jeg udregne det på nogen måde?
Avatar billede quakerzz Nybegynder
29. oktober 2013 - 19:06 #5
Du har ikke bruge for mere Ram, 6GB er fint nok.
Det er lige meget hvilket grafikkort mærke du køber.
hvilket kort vil Du får mest for pengene!
her får du en link, hvor du kan læse om priserne på grafikkort:
http://www.tomshardware.dk/artikler/artikler_kategorier.cfm/grafikkort
Hvis du er tilfreds med din PSU, så du behøves ikke skift den, ellers, jeg anbefaler PSU af mærke sesonic.
Avatar billede Matfield Nybegynder
30. oktober 2013 - 00:02 #6
Tak for artiklen quakerzz, det var netop den slags artikel jeg havde brug for.
Har valgt at ville købe en GTX 770, den ser ud til at være lige hvad jeg søger performance-wise.
Jeg kan forstå på dig at mærket/udgiveren af GTX'en er ligemeget?
Så den mest populære version:
ASUS GTX770-DC2OC-2GD5 (2 GB)
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/asus-gtx770-dc2oc-2gd5-2-gb-id-7366190.aspx
og den billigste version:
Palit GeForce GTX 770 (2 GB)
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/palit-geforce-gtx-770-2-gb-id-7366361.aspx
ville begge passe fint i mit system?
I så fald vil jeg nok tage sidstnævnte, den ser ud til at være tweaked til lidt ekstra performance.
Skriv forresten gerne som svar, så jeg kan give dig point for din hjælp.
Avatar billede Matfield Nybegynder
30. oktober 2013 - 00:18 #7
Jeg kan se nu, at hvis jeg slipper et par hundrede mere kan jeg få en version med 4GB VRAM. Men der er mange forskelle på kortene, ikke alle forskellene er dokumenteret på edbpriser og jeg er desværre så grøn at jeg egentlig ikke har nogen anelse om hvad der i sidste ender gælder og ikke gælder.
Ville det langt bedre betale sig at købe en af de dyrere varianter og dermed lidt ekstra kraft?
Avatar billede quakerzz Nybegynder
30. oktober 2013 - 19:35 #8
Asus gtx770 er anmeldt som et godt grafikkort, så jeg vil helst vælge det.Asus er også berømt kvalitet mærke.
samler ikke points, kom selv med et svar og hehold points.
held og lykke.
Avatar billede Matfield Nybegynder
06. november 2013 - 19:02 #9
Jeg lukker dette spørgsmål da jeg nu har modtaget mit nye MSI N770 TF 4GD5/OC (4 GB) (med henblik på at køre på flere monitors i fremtiden).
Jeg takker mange gange quakerzz for hans hjælp og gode artikler.