Avatar billede klausa Juniormester
13. november 2013 - 20:10 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

IE8 og javascript

Jeg har fået et problem med nogle af de hjemmesider jeg besøger. Jeg får en fejl, når hjemmesiden indeholder et javascript.

F.eks når jeg besøger Det kongelige theaters hjemmeside https://billet.kglteater.dk/WebPages/EntaWebPerformance/PERFORMANCELIST.ASPX?LR=10&LC=10
Så får jeg følgende fejl:
+++++
Meddelelse: Objektet understøtter ikke denne egenskab eller metode
prototype.js                Linje:  4821
Kode: 0                      Tegn: 5
URL: https://billet.kglteater.dk/WebPages/js/prototype.js
++++++
Jeg får kun fejlen, når jeg anvender min Windows XP med IE8. Når jeg anvender min Windows7 med IE9 får jeg ikke fejlen.
Er der en af IE8's settings, der skal sættes eller fjernes.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2013 - 23:09 #1
Skriver den fejlen på skærmen med det samme når du trykker på linket?

Trykker jeg på linket åbner siden.
Men trykker jeg på udvid vil den det ikke. Det virker så i Firefox kan jeg sige.
Avatar billede bpb Seniormester
13. november 2013 - 23:25 #2
Meddelelsen skyldes, at IE8 har fundet en programmeringsfejl i Det Kongelige Teaters JavaScript.
Du kan slå den slags meddelelser fra:

I Funktioner > Internetindstillinger > Avanceret sætter du flueben ved
"Deaktiver script-fejlfinding (Internet Explorer)"
og klikker "Anvend" og "OK".

JavaScript-fejlene bliver stadig rapporteret, men kun ved en lille gul advarselstrekant i browservinduets nederste venstre hjørne.
Ved at dobbeltklikke på den, kan du stadig få den fulde meddelelse at se. (Den er nyttig hvis du selv programmerer i JavaScript og kludrer i det.)

Min ældste computer, som stadig kører IE8, reproducerede din fejlmeddelelse nøjagtigt, da den fik lov at besøge siden.
Plus nogle stykker til, cirka 5 alt ialt. Kvaliteten af Det Kongelige Teaters JavaScript synes at være en smule - øh - teatralsk.
Avatar billede klausa Juniormester
14. november 2013 - 09:12 #3
220661: Fejlen kommer med det samme man går ind på siden. Siden virker også godt nok i Crome. Dewt er kun IE8 der volder problemer.
bpb: Siden virker ikke selv om jeg slår fejlrapporteringen fra. Jeg får akkurat de samme ca 5 fejlrapporteringer,som du oplever. Jeg er i tvivl om, at fejlen skyldes Javascriptet, da scriptet viker OK i de andre browsere.
Avatar billede bpb Seniormester
14. november 2013 - 21:49 #4
Virker stadig ikke, selv med fejlmeddelelser slået fra?

Jamen så er sagen enkel:

IE8 er forældet. Brug Firefox, Chrome, etc. i stedet.

Microsoft siger, at opdateringer til Windows XP (og dermed formentlig IE8) ophører fra april 2014. Så vi må allesammen opgradere til nyere versioner af Windows og Internet Explorer. Ellers kan vi få et sikkerhedsproblem. Det siger sikkerheds-eksperterne. Ingen grund til at bruge mere tid på IE8.

Min IE8 er en halv snes sekunder om at producere de fem sikkerheds-advarsler. Computeren har ikke ret meget lager, og bruger derfor disken ofte.
Både Chrome og Firefox kan godt vise JavaScript fejlmeddelelser, hvis man absolut vil se dem. Man taster CTRL+SHIFT+I i Chrome og CTRL+SHIFT+J i Firefox. (Jeg havde selv glæde af dem engang da jeg skrev ca. 10.000 linier JavaScript til min hjemmeside.) Mærkværdigvis er Chrome, Firefox og IE8 ikke enige om, hvor mange fejl der er på Det Kongelige Teaters billet-side.
Avatar billede bpb Seniormester
14. november 2013 - 22:12 #5
RETTELSE:
de fem sikkerheds-advarsler, læs: de fem fejlmeddelelser.
Avatar billede klausa Juniormester
16. november 2013 - 10:43 #6
Hej bpb
Smid et svar. Du har godt nok ikke løst mit probnlem, men du har overbevist mig om, at der ikke er nogen grund til at arbejde videre med det.
Avatar billede bpb Seniormester
16. november 2013 - 21:57 #7
Fint. Her er et svar:

Også jeg støder på sider, hvor IE8 har problemer, og hvor det ikke ser ud som om JavaScript er årsagen.
En af dem er kontrolpanelet til min hjemmeside. IE8 kan logge ind, men nogle funktioner virker ikke, og man får en opfordring til at bruge, hvad der betegnes som "en kompatibel browser".