Avatar billede Madzk Nybegynder
20. november 2013 - 20:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Canon EOS 650D eller 700D

Hej. Jeg kigger efter et nyt kamera, og jeg er nu blevet i tvivl om noget.
Har prøvet at sammenligne de to canon kameraer. (650D og 700D)
Og kan ikke helt se hvad forskellen er imellem de to.
Så nogen der kan hjælpe mig`?
Hvad er forskellen?
Avatar billede tiger_dk Mester
20. november 2013 - 20:59 #1
Jeg har et Canon EOS 600D, hvis jeg skulle vælge, ville det nok være 700D, nok dels pga. det er nyere og sikkert også har lidt flere små finesser end forgængeren...

EOS 650D
http://www.edbpriser.dk/foto-og-video/digitalkamera.aspx?producent=%5BCanon%5D&q=EOS+650D&count=10&sort=Popularity&rlm=List

vs.

EOS 700D
http://www.edbpriser.dk/foto-og-video/digitalkamera.aspx?producent=%5BCanon%5D&q=700D&count=10&sort=Popularity&rlm=List

Prinserne minder lidt om hinanden..., 700D er måske lidt billigere, par enkelte steder...

Det er kanont kamera, du er ved at vælge !
Avatar billede Madzk Nybegynder
20. november 2013 - 21:04 #2
Mange tak :)

Ja 700D er nogle små 100 kroner, billigere nogle steder. Og det undre jo mig bare, da det er nyere?
Og da jeg ikke har kunne se nogle forskel på dem indtil videre, gør det mig måske bare en anelse mere forvirret. Lidt træls. Men lyder som om, at jeg lige så godt bare kan tage 700D, da det er meget lidt biligere og nyere?
Avatar billede tiger_dk Mester
20. november 2013 - 21:14 #3
Velbekomme, engang imellem kan prisudviklingen godt ændre sig, så den nyere model af et produkt, lige pludselig er billigere end den forrige model...

EOS 650D
http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_650D/

EOS 700D
http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_700D/

Du kan prøve at se på de link jeg har sendt, af de to mærker, der er en lille film af de to kameraer på hver af linkene !
Avatar billede Madzk Nybegynder
20. november 2013 - 21:18 #4
Okay. Mange tak for hjælpen, gav mig da et skub længere imod mit valg. :D
Avatar billede tiger_dk Mester
20. november 2013 - 21:20 #5
...lige en ting, når du får fat i kameraet, så tilmeld dig nyhedsbrevet fra Canon EOS, for der kommer de med gode råd osv. til kameraet

http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/

Jeg har f.eks. et EFS 18-200mm f/3.5.6 IS Objektiv til mit kamera, det er virkelig fedt at bruge !

Du skal virkelig glæde dig til, at komme ud og fotografere med det her kamera  ! Super kamera !
Avatar billede tiger_dk Mester
20. november 2013 - 21:22 #6
en ting mere, du skal lige huske, at du ikke skal sætte mærke i svar da du er spørgeren, det er i kommentar du skal sætte mærke ! Nu sætter jeg et mærke i Svar, da jeg kom med et løsningsforslag... så skal du afslå dine svar...
Avatar billede tiger_dk Mester
20. november 2013 - 21:41 #7
jeg kunne da godt tænke mig, at vide hvad kamera det bliver, når du kommer så langt
Avatar billede milter Ekspert
20. november 2013 - 23:43 #8
@ Madzk.

Jeg læser ud fra dit spørgsmål og dine kommentarer, at du ikke har den helt store erfaring mht. fotografering.

Derfor et lille råd: Hvis dit valg kun står mellem de to modeller, så sørg for at vælge et tilbud med det rigtige objektiv. Du vil hurtigt komme til at fortryde det, hvis du køber et kamera med et 18-55 mm objektiv.

Gå efter et med minimum 18-135, som for de fleste dækker næsten  alle opgaver, medmindre du er parat til snart at skulle ud og bruge bruge flere penge på et længererækkende objektiv.
Avatar billede chalde Seniormester
21. november 2013 - 08:57 #9
#5+8 Nu er der andet end focal length at gå efter i glas. Hastighed, skarphed, kontrast, AF præcision osv..
Det er en god idé lige at undersøge kvaliteten af det enkelte glas inden man farer ud og smider penge efter det.
Se f.eks:
18-200: http://www.photozone.de/canon-eos/400-canon_18200_3556is
18-135: http://www.photozone.de/canon-eos/776-canon_18135_3556stmis
18-55: http://www.photozone.de/canon-eos/831-canon_1855_3556stmis

Derudover afhænger valg af optik meget af brugsmønstre. Det er naturligvis meget svært at vælge fra starten af, hvis man ikke har fotograferet før. Dertil kan en zoom med stor range til tider blive en hæmsko for kreativiteten (man får en tendens til at lade sig "låse" til at man altid bare kan zoome, istedet for at bevæge sig lidt rundt).

Mit første objektiv var et 18-105. Glimrende til at finde ud af hvor jeg primært arbejdede.
Mit 2. var et 55-300. Det samler bare støv nu.
Mit 3. var et 35mm. Det bruger jeg 40% af tiden nu
Mit 4. var et 90mm makro. Det bruger jeg ligeledes 40% af tiden.
Den resterende tid bruger jeg med min 18-105, men ved 18mm. Så det næste der ligger i kortene er en 14mm.

Derfor er mit råd til glas: Start med et kit. Er der lille forskel på f.eks. 18-135 og 18-55, så tag 18-135. Er der stor forskel (1-2000kr), så tag 18-55 og køb deres 50mm f/1.8 (en forærrng til prisen, dejligt hurtigt glas) eller gem pengene til du finder ud af hvad du finder "sjovest" at lave med det. Kig evt. på en god taske, et stativ eller lign.

Dertil: Husk filter til dit glas. Det er billigere at skifte et filter til 200kr end et glas til noget mere.