Avatar billede John Fredsted Mester
24. november 2013 - 12:47 Der er 18 kommentarer

Installation af Windows XP efter low-level formatering

For et par uger siden opdaterede jeg et AVG PC TuneUp program. Dette beskadigede min computer så eftertrykkeligt, at jeg end ikke har kunnet redde situationen ved at slette C-partionen, genoprette den, formatere den, og så geninstallere Windows på den (alt sammen som ganske standard ud fra en installations-CD).

Jeg forestiller mig derfor, at en low-level formatering af harddisken, for eksempel med programmet Hard Disk Low Level Format Tool 4.40 (eller kan andet program anbefales?), er eneste tilbageværende mulighed. Hvilket leder mig frem til følgende spørgsmål:

Kan man uden problemer installere Windows XP fra installations-CD'en efter, at man med en sådan low-level formatering har fjernet ikke bare data og partioner, men også master boot recorden?
24. november 2013 - 12:59 #1
Velkommen til E. ...

... at jeg end ikke har kunnet redde situationen ved at slette C-partionen... - dette burde være nok !!!
Hvad sker/skete der da ???[/i]
Avatar billede RogerWilco Seniormester
24. november 2013 - 13:03 #2
XP kan uden problemer installeres på en disk med en tom MBR, hvilket jo normalt er situationen med en ny disk.

Somme tider bliver den forvirret, hvis der ligger noget snavs i MBR, og i disse tilfælde bruger jeg normalt BootIt til at nulstille den:
http://www.terabyteunlimited.com/downloads-bootit-bare-metal.htm

Man burde dog også kunne bruge BOOTSECT-kommandoen fra en Windows 7 DVD, hvor man går i kommandopromt når installationen når frem til partitionsoversigten.
Avatar billede John Fredsted Mester
24. november 2013 - 13:10 #3
@karise_larry: "Hvad sker/skete der da ???"

Der sker det, som der skete før formatering og geninstallation: Nemlig, at der kort efter opstart af computer kommer til at køre en svchost.exe proces, der sluger alle CPU'ens ressourcer, indtil jeg manuelt er nødt til at dræbe den fra joblisten. Derudover opfører proceslinjen sig underligt og vinduer kan ændre grafisk udseende.
Avatar billede John Fredsted Mester
24. november 2013 - 13:14 #4
@RogerWilco: "XP kan uden problemer installeres på en disk med en tom MBR, hvilket jo normalt er situationen med en ny disk."

Lyder betryggende, tak. Jeg ville bare være helt sikker på, at en ny (og tom) disk fra forhandleren ikke kommer installeret med bare et eller andet rudimentært boot-halløj, der ikke kan undværes for installation af for eksempel Win XP fra en CD.
24. november 2013 - 13:35 #5
... en "Nedlæggelse af partion ->  Oprettelse af partion -> Formatering ..." vil rydde alt ...
Avatar billede John Fredsted Mester
24. november 2013 - 13:42 #6
@karise_larry: '... en "Nedlæggelse af partion ->  Oprettelse af partion -> Formatering ..." vil rydde alt ... '

Ja, det har jeg også altid troet, men det er jeg efterhånden tvunget til ikke længere at tro på. Jeg har aldrig oplevet noget lignende.

Det skal lige siges, at min D-partition, hvor mine data ligger, har jeg selvsagt ikke slettet under geninstallation af Windows, kun min C-partition, men det har nu også altid været tilstrækkeligt ved andre lejligheder.
Avatar billede Jensen DK Novice
24. november 2013 - 14:54 #7
Jeg har været ude for det samme med svchost.exe her hed det system bag efter, var inde og dræbe den i job listen så kunne komputeren bruges lidt igen indtil at svchost.exe startede igen, prøvede alt med at formatere slette med overskrivning 35 gange intet hjalp installerede XP flere gange det samme hver gang svchost.exe startede med at bruge 100% opgav til sidst og installerede W7 ingen problemer kører bare, har installeret XP en masse gange uden problemer untagen den her sidste, skulle tro at der er lavet noget fra Microsoft så det ikke duer, kunne heller ikke få lov til at komme i update.
Det var bare for at fortælle om min oplevelse.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. november 2013 - 15:28 #8
kunne det tænkes, at svchost havde problemer med data-drevet? hvis du fra en boot-cd med xp kører
chkdsk d: /r
Avatar billede John Fredsted Mester
24. november 2013 - 17:26 #9
@silbidor: Interessant med din historie, tak for den. Windows Update fungerer heller ikke hos mig.

I forbindelse med mine forsøg på at løse disse update-problemer, gik det op for mig, at Microsoft udfaser update til XP i april 2014, se for eksempel http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;290301 . Det var jeg overhovedet ikke klar over.

Så det hedder under alle omstændigheder et nyt styresystem (formodentligt Windows 7) meget snart, hvilket for mig i praksis betyder en ny computer, idet min nuværende er 8 år gammel.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. november 2013 - 17:40 #10
Du kan næppe få win7, alle maskiner leveres med 8. Overvej en Windows-lignende Linux i stedet - det er gratis, og kan ofte køre på den gamle.
N3mid kommer i en ny version til april, så alt java-bavl udgår.
Så vil iPad og android tablets også virke med 'det offentlige' og resten af data kan du have i dropbox - så vent til april, og se på markedet der.
Avatar billede Jensen DK Novice
24. november 2013 - 17:46 #11
Jeg installerede W7 prim på en pentiom 4 fra 2005 med Nvidia 7600gs 3 gb ram kører fint lige så godt som da der var XP på.
Avatar billede John Fredsted Mester
24. november 2013 - 18:18 #12
@claes57: Jeg har lige kørt en fuld CHKDSK af både programdrev C og datadrev D. Resultat: ingen fejl overhovedet.

Linux (Windows-lignende eller ej) holder jeg mig langt væk fra (det orker jeg ikke sætte mig ind i). Man kan jo sagtens købe en ny computer uden pre-installeret styresystem, og så selv installere Win 7.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. november 2013 - 18:46 #13
Har du flere xp'er, så køb en win7-famile pakke med 3 licenser. Bare et tip.
Avatar billede John Fredsted Mester
25. november 2013 - 08:40 #14
@Den, det måtte interessere: Jeg fik lige den idé at slå automatiske opdateringer fra i Sikkerhedscenteret (idet der jo alligevel ikke downloades nogen opdates, selvom det er slået til), for at se om svchost.exe-filen forsvinder.

Og det gør den sandelig.

Så er det, at man, med silbidor's tidligere formulering, "skulle tro at der er lavet noget fra Microsoft så det ikke duer". Men det lyder jo også helt vildt, for ville de så ikke have fået en storm af henvendelser? Eller er antallet af XP-brugere allerede så lavt, at noget sådant ikke er tilfældet? Jeg aner det ikke.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. november 2013 - 09:05 #15
Jeg har en virtual xp maskine, installeret for nyligt uden problemer. Så det med blokering holder ikke.
Jeg har dog sp2 og 3 opdateringerne liggende klar, og indlæser dem før alt andet. Det har bla noget at gøre med at tidlige xp'er ikke kunne håndtere store partitioner.
Avatar billede John Fredsted Mester
25. november 2013 - 10:15 #16
I ét af mine tre geninstallationsforsøg prøvede jeg manuelt (normalt downloades den jo automatisk) at installere Service Pack 3, med succes. Det hjalp dog ikke hverken på svchost.exe-problematikken eller på at sætte automatiske opdateringer i gang.
Avatar billede Jensen DK Novice
25. november 2013 - 14:28 #17
Jeg har sp3 med på installations cden og xp havde før været installeret på samme harddisk.
Avatar billede John Fredsted Mester
25. november 2013 - 14:43 #18
Ja, mystikken består. Jeg fatter ikke, hvad der foregår. Det rimer sgu.