Avatar billede mikisoq Nybegynder
02. december 2013 - 13:35 Der er 6 kommentarer

Unikt nummer på baggrund af køn

Kære Brugere,

Håber det er muligt for jer at hjælpe med dette spørgsmål:

Jeg er ved at lave en beregner, men er strandet ved at beregneren skal kunne give et tal på baggrund af køn. Vælges der derfor "Mand" skal udfaldet være ulige. Vælger man "kvinde" skal udfaldet være lige.

Opgaven består i at oprette et ID-nummer, svarende til et fiktivt CPR-nummer. Hvis fødselsdatoen optræder i forvejen skal der genereres et nyt nummer, der ikke allerede er på listen.

Nogen der kan hjælpe med dette problem?

På forhånd mange tak
Avatar billede mikisoq Nybegynder
02. december 2013 - 14:35 #1
Ingen der har et bud på dette?
Avatar billede ebea Ekspert
02. december 2013 - 15:24 #2
Hvis jeg forstår dig rigtig, så skal du have genereret et ekstra tal ud fra et fiktivt / ægte CPR nummer?. Og hvis det er sådan, kan du bruge Modulus funktionen, til at generere et lige eller ulige tal, og derved finde ud af, om det er en Mand eller Kvinde.

Jeg ved ikke om det er det som du efterspørger ??.
Avatar billede sdh Mester
02. december 2013 - 15:32 #3
se eksempel på gupl.dk

http://gupl.dk/704803/
Avatar billede mikisoq Nybegynder
02. december 2013 - 15:49 #4
Kære ebea og sdh,

Tak for henvendelsen.

På baggrund af et ægte CPR vil jeg generere et nyt unikt nummer.

Eksempelvis:

Mand med CPR: 121175-XXXX = 721175-1247 (Hvor der er tillagt 60 til fødselsdatoen og de siste 4 cifre er tilfældige, men unikke for den fødselsdato, da der er tale om en mand).

Mand med CPR: 121175-XXXX = 721175-1897 (Hvor der er tillagt 60 til fødselsdatoen og de siste 4 cifre er tilfældige, men unikke for den fødselsdato, da der er tale om en mand).

Kvinde med CPR: 241175-XXXX = 841175-1168 (Hvor der er tillagt 60 til fødselsdatoen og de siste 4 cifre er tilfældige, men unikke for den fødselsdato, da der er tale om en kvinde).

Kvinde med CPR: 241175-XXXX = 841175-0294 (Hvor der er tillagt 60 til fødselsdatoen og de siste 4 cifre er tilfældige, men unikke for den fødselsdato, da der er tale om en kvinde).

Optræder samme fødselsdato igen vil der blive et andet unikt nummer til sidst. Hvis der er forskellig fødselsdato må de sidste fire tal godt være sammenfaldende med tidligere tilfældige tal.

Håber ovenstående giver mening.

På forhånd mange tak
Avatar billede mikisoq Nybegynder
02. december 2013 - 15:54 #5
Jeg sidder forresten med en dansk udgave af Excel.
Avatar billede ebea Ekspert
02. december 2013 - 16:23 #6
Af en eller anden årsag, kan jeg stadig ikke tilgå gupl.dk - har prøvet 3 forskellige browsere (og checket evt. blokeringer lokalt), så jeg kan ikke se filen.

Men du er velkommen til at sende den til min email: post@ebe.dk