Avatar billede morgan_freeman Nybegynder
17. december 2013 - 08:46 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

En billig gamer computer

Titlen har været brugt før (http://www.eksperten.dk/spm/978453), men det var i marts. Nu står jeg i en lignende situation, derfor genbrug;

Jeg skal købe en billig men hæderlig stationær gamer-pc til ca. 5000 - det er sådan set smertegrænsen.

Jeg er ikke rigtig i stand til at gennemskue kvaliteten af GPU'er og hvilke typer processorer de egner sig bedst til.

Indtil nu har jeg opgivet topdata.dk fordi deres billigste gamer starter på 5.600.
Så er der sådan noget som FONA, elgiganten eller computercity - alle med den fordel at jeg kan komme til en fysisk butik og nå at få en pakke under juletræet - forhåbentlig. Men jeg er meget i tvivl om der overhovedet er noget der kan 'game'.

Et par muligheder:
http://www.computercity.dk/product/15682698/hp-pavilion-500-113-a10?ref=section#prod-desc (3,7GHz AMD A10-6700 processor, 8 GB DDR3, 2GB AMD HD 8570 grafik)
http://www.fona.dk/elektronik/elektronik-produkt/computer?navn=acer-station%C3%A6r-pc--xc600-i5-quad-12-1tb&id=0-4206902330# (Intel Core i5-3550P Quad Core (3.1 GHz), 12 GB DDR3, NVIDIA GeForce 635 2GB)
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/stationar-computer/ACDTSLJEQ069/acer-aspire-xc600-stationar-computer (Intel i5-3350P Quad Core processor (3.1 GHz to 3.3 GHz), 8GB DDR3 RAM, AMD Radeon HD 8470 Graphics 2GB)
De rammer alle lige på prisen, men er der noget der skiller sig ud - eller lækre alternativer til samme pris.

På forhånd stor tak til mere gamerorienterede eksperter end jeg selv - og hvis nogen skulle spørge, så er slutbrugeren en knægt på 12 der drømmer om at kunne spille World of Warcraft og Assassin's Creed 3.
Avatar billede Slater Ekspert
17. december 2013 - 09:35 #1
Grafikkortet er klart det vigtigste, og her får du et GTX 660 for samme pris, som slår alle dine muligheder:

https://www.fcomputer.dk/?show=system_show&systemlinkid=126254
Avatar billede sonalias Seniormester
17. december 2013 - 09:57 #2
** Vær opmærksom på at #1 er UDEN styresystem, altså skal du installere Windows (Eller linux?) før den er noget værd for knægten :)
Avatar billede Slater Ekspert
17. december 2013 - 10:58 #3
Good point. Det havde jeg glemt at regne med, da jeg aldrig selv gider OEM-licenser.
Avatar billede morgan_freeman Nybegynder
17. december 2013 - 22:54 #4
Tak for bud viperine, men jeg får klart brug for OS (og er endnu ikke hoppet på Linux) så der ryger lige mindst 800 oven i en ellers meget fin pris.

Men hvordan kan jeg gennemskue at GTX 660 er så meget bedre? Eller de andre grafikkort, for så vidt?
Avatar billede Slater Ekspert
18. december 2013 - 08:08 #5
Nej, du skal heller ikke hoppe på Linux så længe du gerne vil spille på den. Måske SteamOS når det kommer rigtigt frem, men Linux er ikke til at spille på.

Det er svært at sammenligne grafikkort, især på deres specs, så du må ud og finde benchmarks. Ofte er det nok bare at google to kort for at sammenligne dem, f.eks. "hd 8570 vs gtx 635", men nogle sider, som f.eks. gpuboss og hwcompare, sammenligner ikke rigtige benchmarks og er dermed ikke særlig præcise.

Der er faktisk meget lidt information om HD 8570'eren, men umiddelbart ser det ud til at være det bedste af de tre kort du selv nævner, selvom forskellen ikke er stor. Det er dog det eneste af dem med 2 GB VRAM.
Avatar billede Slater Ekspert
18. december 2013 - 08:51 #6
Næh, hov, de versioner du selv nævner har alle 2 GB. Beklager. Deres standardversioner, så vidt jeg kunne se på Google, har kun 1 på de andre. Men hvis det er versioner med 2 GB er det sværere at sammenligne.
Avatar billede snothvalpen Nybegynder
26. december 2013 - 22:02 #7
HD 8470/8570 er begge rebranded laptop GPU´er, 8470 er direkte lort. Det kan streame og surfe på nettet, men det er også det. Jeg købte selv en færdig bygget med et HD 8470 og måtte, efter lang tids søgen på kendte problemer, en tur til rep, med udskiftning af gpu, erkende at jeg havde købt mig en maskine til 6000,- vel og mærke, uden skærm, der kunne håndtere windows, men heller ikke meget mere end det. Efter tilstrækkelig brok og 6 besøg hos forhandler, fik jeg ombyttet maskinen til en lidt dyrere model, deri sad et HD 8570, som sad i computeren i godt 2 uger, før jeg smed et Nvidia GTX 660 i. HD 8570 er på INGEN måde et gamer kort. Det kan håndtere, ikke krævende spil, det er bestemt bedre end HD 8470, men skal det hele køre nogenlunde flydende, skal du sætte næsten alt på lavest. Kender ikke det sidst nævnte kort.

Nu har jeg set flere herinde der søger hjælp til valg gamer PC, og ser at de linker til sider der har færdig bygget (brugte) gamer PC´er helt ned til 5000,- og det er med 24 måneders garanti. Havde det været mig, tror jeg, jeg havde kigget lidt med over skulderen hos dem. ;)
Avatar billede morgan_freeman Nybegynder
28. december 2013 - 14:20 #8
Mange tak for alle kommentarer.

Jeg har ikke rigtig fundet en løsning, men det ser ud til at jeg kun finder én (med det nuværende bugdet) hvis jeg køber brugt. Må indrømme, at jeg er en smule desillusioneret hér...

Men jeg er meget glad for at jeg ikke står med en død kat og en gammel sæk - så jeg tænker at dele point ud til Jer alle.

Smid gerne et svar viperine, sonalias og snothvalpen.

PS. beklager jeg kom til at lægge svar selv - var lige ude af eksperten-rytmen dér.
Avatar billede snothvalpen Nybegynder
28. december 2013 - 16:47 #9
;)
Avatar billede morgan_freeman Nybegynder
01. februar 2014 - 14:42 #10
m'yes

Det ser ud til at jeg kommer til at give "hele puljen" til snothvalpen.
Venter lige til næste påmindelse i min mailbakke. Indtil da håber jeg at der kommer svar fra viperine og/eller sonalias så jeg kan fordele rimeligt.