Avatar billede koden Novice
21. december 2013 - 15:15 Der er 9 kommentarer

image af windows 7 til anden hardware

Hej

Jeg vil gerne lave et image ag min nuværende lenovo laptop som jeg kan reinstallere på hvilken som helst anden maskine.

Hvordan gøres det nemmest?

Kan man bruge win7 egen sikkerhedskopiering eller er det kun til samme hardware.

Eller skal man bruge MS WAIK...

Eller findes der en simplere måde end WAIK?
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2013 - 16:13 #1
Uanset hvad du bruger, fungerer win7 kun hvis det er samme hardware. Win 8 kan bedre klare det, dog, ud fra min erfaring, er der ting, som ikke fungerer længere. Det er først og fremmest et spørgsmål om drivere, som 8 er bedre til at erstatte end 7.
Men ellers kan du jo bare prøve. Husk at se efter flueben for uønskede 3.die parts programmer, og accepter kun brugeraftalen.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2013 - 16:15 #2
Avatar billede Jensen DK Novice
21. december 2013 - 17:04 #3
Hvis det er en oem lisens du har, så får du nok problemer med at indstallere W7 på en anden pc,det er heller ikke lovligt.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2013 - 17:58 #4
#3 Ja den skal da også lige med :-)
Avatar billede koden Novice
21. december 2013 - 18:59 #5
Jeg har 11 bærbare pc'ere med hver sin win 7 på.

jeg har trukket 11 licens koder ud med jelly bean tool så dem vil jeg genbruge når de er installeret.

det er vel muligt eller hvad?

Tror ikke det er OEM men en reel fuld inst. kode der er brugt.
Tidligere firma pc'ere.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2013 - 19:09 #6
Hvis hver computer får sin egen kode, og den ikke er brugt andet sted, skulle registreringen ikke være noget problem. Men da nøglerne er brugt een gang, skal du muligvis lige forbi Microsoft for at klare det, med mindre du installerer på den computer du har trukket nøglen ud fra.
Avatar billede koden Novice
21. december 2013 - 20:57 #7
ahh.. der kan være noget der. Jeg skal have styr på hvilken pc nøglen kommer fra. Tror godt jeg kan gætte mig til det i forhold til den stak de står i og rækkefølgen af nøgler i min notepad.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2013 - 21:03 #8
Ellers må du på den igen. Det er altafgørende at nøgle og computer passer sammen. Gætter du forkert, får du virkelig problemer.
Avatar billede nyhuus Nybegynder
23. december 2013 - 23:09 #9
Hvis du vil genbruge samme image på flere maskiner, med forskellige hardware, så vil jeg anbefale at du på den ene eller anden måde lave et "image".

Hvilket program du benytter til dette er mere eller mindre underordnet. Dog er der nogle programmer hvor den laver hele partitionen som et image, så her kræves det at du har en partion på din "target" pc der er samme størrelse.

Det vigtigste du skal gøre, er at du skal syspreppe din nuværende maskine, inden du slukker den for at lave image. Og det skal gøres med parameterene /generalize /oobe.
Eller du kan gøre det via guien. GUIen finder du ved at dobbelt klikke på sysprep.exe der findes i C:\Windows\System32\sysprep.
HEr sætter du flueben i Generalize samt vælge OOBE, også skal du formetenlig vælge "Sluk computer".
Da du efter en sysprep ikke må starte den igen, før du har lavet imaget.

Det vi gør med sysprepen, er at vi fjerne driverafhængelighedene i windows - de drivere du har nu, vil stadig være der, men de vil ikke være "installeret".