Avatar billede Maximon1 Nybegynder
25. december 2013 - 10:24 Der er 12 kommentarer

hvilket GPU?

jeg står i et valg af ny computere, og jeg har fundet 2 forskellen er kun grafik kortet hvilket er bedst?

2GB Nividia GT730

2GB AMD Radeon HD 8850M

jeg skal bruge det i skolen, og lidt til gaming, coding så jeg skal ha fat i det bedste..

hvilket burde jeg vælge?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2013 - 10:46 #2
Har ikke lige forstand på at sammenligne, men ser jeg på denne sammenligning her http://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=1485&gid2=1248&compare=radeon-hd-8850m-2gb-ddr3-vs-geforce-gt-730m og selv skulle vælge, havde jeg taget Radeon kortet.
Ved ikke om chalde har samme opfattelse?
Avatar billede Maximon1 Nybegynder
25. december 2013 - 11:38 #3
men hvilket er bedst?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2013 - 11:48 #4
Som jeg læser sammenligningen i linket #2  er Radeon HD 8850 det bedste kort.

Men da jeg ikke selv er gamer og ikke går op i dette, har jeg kun denne sammenligning at gå ud fra.

I linket har Nvidia kortet flere ram end det kort du skal have, og det er kun på dette punkt det er bedre i sammenligningen.
I resten af sammenligningerne er Radeon kortet bedre, som jeg forstår det.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2013 - 13:00 #5
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2013 - 13:01 #6
og der er dobbelt så meget Ram på NVIDIA!
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2013 - 14:19 #7
Med forskellige resultater, alt efter hvilken test man kigger på vil jeg tilbagekalde min kommentar i #4.

Jeg har svært at gennemskue hvilken test jeg skal tro på.

Hvad man skal bruge kortet til det meste af tiden, bør være den der afgør det. Og det kan jeg ikke give dig desværre.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2013 - 14:39 #8
Jeg kan dog se at den side poko1 henviser til skulle have testet over 600.000 grafik kort, så de burde jo vide hvad man kigger efter under disse tests. Har også set andre henvise til denne side med test af andet hardware.
Avatar billede chalde Seniormester
25. december 2013 - 15:20 #9
#5+7 Men det er 8650 og 8750 ikke 8850 der er taget screenshot af.
Begge er dog i den lave ende hvad angår ydelse i spil.

Men:
Ang. 730m:
The gaming performance of the GK107 version is on the same level or slightly above an average GT 645M, or about 10 - 15 percent below the GT 650M.
...
The GK208 version, however, performs significantly worse and is sometimes even below the GT 640M.

Ang. 8850m:
Equipped with GDDR5 memory, the HD 8850M competes with the Nvidia GTX 660M. The DDR3 version of the HD 8850M is expected to be a bit slower, although it could offer higher clock rates

Kombineret med de forskellige resultater i forskellige spil, så afhænger det meget af hvilken type ram der er på det enkelte kort, samt hvilke spil.

#6 Ofte smider producenten en røvfuld ram på et sløvt grafikkort for at bruge det som et salgsargument. Men det holder dog yderst sjældent.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2013 - 16:17 #10
#9 rigtigt sidder ved en lille skærm er blind på det ene øje og det ser ikke så godt mere.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2013 - 19:54 #11
#9 Hov. Det overså jeg også i farten :-)
Avatar billede snothvalpen Nybegynder
26. december 2013 - 21:38 #12
http://gpuboss.com/gpus/Radeon-HD-8850-vs-GeForce-GT-730M

Det eneste sted Nvidia syntes bedre end AMD er på strømforbrug, hvilket ellers er noget AMD priser sig selv for at holde nede. :D
Med AMD som klar vinder. Men med det sagt. Ville til ENHVER tid, LANGT hellere vælge et Nvidia kort frem for AMD, da AMD´s tweaking er næsten ikke eksisterende. Medmindre du downloader programmer der risikere at brænde dit kort af, såfremt du ikke aner hvad du roder med, så har du ikke ret meget indflydelse på hvordan dit kort kører. Catalyst vs. Nvidia Control Panel(?) der mener jeg, personligt, at Nvidia vinder.
Har tidligere haft problemer med mange AMD kort og ikke til at finde svar nogen steder. Og af de Nvidia kort jeg har haft, har jeg stort set ingen problemer haft og har jeg været i tvivl, har jeg hurtigt kunne finde svar.

Jeg ville nok, hvis ikke det var prisen der betød allermest, så smide lidt ekstra efter noget andet end AMD.