Avatar billede snothvalpen Nybegynder
26. december 2013 - 20:34 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Valg af gammelt bundkort.

Hej alle venligtsindede folk. :D

Jeg har for kort tid siden købt mig en ny computer, i den sammenhæng byggede jeg min gamle over i et nyt tower så knægten kunne få "en helt ny" computer i julegave, men nu strækker bundkortet. Så jeg er på jagt efter et nyt. Gider ikke ofre alverdens, så har kigget lidt rundt, blandt andet på DBA.dk, men så sidder jeg og bliver en smule i tvivl. Hvad skal et bundkort have? Hvad er unødvendigt, hvad er minimum?

Det gamle bundkort er dette: DIG43L/aGreyhound / 08180-1 / 48.3AJ01.011 eller følgende link: http://www.ebay.ca/itm/NEW-Acer-Aspire-X3810-Desktop-DIG43L-08180-1-48-3AJ01-011-Motherboard-/261210883381?pt=UK_Computing_LaptopMotherboards_CPUs_CA&hash=item3cd161c535
Det er ikke PRÆCIST dette kort, men det er kun farve forskelle der er på det kort jeg har og det der er linket til.

Problemet med mit nuværende bundkort, er PCi express slottet er defekt. Men det hele har virket med mit nuværende setup, så skal "bare" finde noget der som minimum lever op til mit gamle bundkort, eller hvad?

Håber der sidder en venlig sjæl derude, der kan hjælpe min knægt med at kunne spille andre spil end dem der kan trækkes af onboard. ;)
Avatar billede milter Ekspert
26. december 2013 - 22:41 #1
Hvis jeg forstår dig korrekt, så skal du bruge et bundkort, som du kan flytte RAM, CPU, GPU grafikkort og andet fra det gamle bundkort over på det nye.

Hvis det er korrekt, og hvis du linker til det korrekte bundkort, så er nøgleordene "LGA775" og "ATX". LGA775 for den socket type, som passer til CPU'en, og ATX for kabinetopbygningen, som sikrer, at det nye bundkort passer i det.

En søgning på edbpriser.dk giver dig disse valg:

http://www.edbpriser.dk/hardware/bundkort.aspx?form-faktor=%5BATX%5D&processor-socket=%5BLGA775+Socket%5D&count=12&sort=TotalPrice&rlm=Gallery

og på pricerunner.dk disse:

http://www.pricerunner.dk/cl/35/Bundkort?attr_49188377=55938529&attr_49188393=55938496&curl=1&other_hits=263%3Abundkort+atx%7C287%3Abundkort+atx%3B%3B%3B&q=bundkort+atx&ref=redirect&search=bundkort+atx&sort=4

... men du kan sikkert finde noget billigere på dba.dk.

Som sagt, du skal sikre dig, at bundkortet er af ATX-typen, og at socketformatet er LGA775.

Men pas på det her: ATX-formatet findes i flere forskellige størrelser, og det betyder f.eks., at et Micro-ATX-kabinet ikke har plads til et standard ATX-bundkort, medens et micro-ATX-bundkort godt kan placeres i et standard ATX-kabinet. På et micro-ATX-bundkort er der som regel også meget færre udvidelsesmuligheder til separat grafikkort, og mange af dem har kun mulighed for den grafik, som er indbygget i bundkortet. Og det er meget sjældent tilstrækkeligt til spil. Læs mere om det her:

http://en.wikipedia.org/wiki/ATX

Og her er lidt om LGA775:

http://en.wikipedia.org/wiki/LGA_775
Avatar billede milter Ekspert
26. december 2013 - 22:47 #2
Rettelse til #1.

".... RAM, CPU, GPU grafikkort ..."

skulle være:

"... RAM, CPU, PSU grafikkort..."

Og endnu en tilføjelse: I nogle micro-ATX-kabinetter er PSU  (strømforsyningen) utilstrækkelig til at trække et separat PCI-grafikkort.
Avatar billede snothvalpen Nybegynder
26. december 2013 - 23:03 #3
Tak for svaret. Det hele er blevet flyttet over i et OVERKILL tower med ca. 25 "huller" til montering af bundkort. Så det med størrelsen af kortet tror jeg er mere eller mindre helt lige meget. Men kan du kort forklare hvad forskellen på to kort, begge med LGA775 i høj og lav prisklasse? Er der noget der hedder et langsomt bundkort? Selvfølgelig kunne jeg forestille mig at desto flere tilslutnings muligheder, desto højere pris.
Hvad med strømforbrug? Er der nogen bundkort der bruger mere end andre? Der er sat en lille lorte strømforsyning i, det køre, men skulle der pludseligt blive behov for mere strøm (i form af et mere krævende bundkort) så ved jeg ikke om den længere er tilstrækkelig. Såfremt at forskellige bundkort bruger forskellig strøm. ;)

Og ja, alt skal bibeholdes, kun bundkortet der skal skiftes.
Det der LGA775 er det CPU socket størrelse eller hvad?

Ang. GPU så er det et AMD HD8570 som stort set ingen strøm kræver og den har kørt uden problemer, med netop denne GPU, tidligere.

Da dette var min maskine, havde jeg flere gange hvor computeren ikke kunne starte op. Den nåede til blæser opstart, men aldrig til det obligatoriske "bib", det kunne jeg løse ved at åbne toweret, løfte lidt op i enden af GPU´en og starte op igen.
Avatar billede milter Ekspert
26. december 2013 - 23:54 #4
#3.

Velbekom.

Alle CPU'er er konstrueret fysisk og på andre måder til at passe til en bestemt sokkel (socket). Opbygningen af resten af bundkortet skal også passe sammen med processortypen, så du kan f.eks. ikke bruge en Intel Core 2 Duo processor på et bundkort med en Socket 478. Ifølge dit link er det gamle bundkort af LGA775-typen, og det betyder, at du på det kun kan bruge de processorer, som er nævnt i toppen i højre side i linket her:

http://en.wikipedia.org/wiki/LGA_775

Forskellem mellem et billigt og et dyrt LGA-bundkort har som regel kun reel betydning for nørder og hardcore-gamere. Det kan være muligheden for at overclocke eller tilslutningsmulighederne til f.eks. FireWire eller to grafikkort i det, som AMD kalder Crossfire, for at øge hastigheden i spil. Udover mulighederne for overclocking  og Crossfire eller ej, så er der ikke mærkbare forskelle mellem dyre og billigere bundkort mht. til hastighed.

Bundkortets strømforbrug betyder aldrig noget, hvad angår strømforsyning. Her er det alene CPU og antallet af tilsluttede enheder, som f.eks. harddiske og DVD-drev, der betyder noget, men det allervæsentligste er grafikkortets behov for power. Ifølge det, jeg har læst, skal der minimum bruges en 450W strømforsyning til dit AMD HD8570, og det betyder i mine øjne, at jeg ville vælge en strømforsyning med 500W eller derover, hvis der ikke er koblet ekstra harddiske eller andet til.

Dine problemer med at starte den gamle computer kan skyldes dårlige forbindelser mellem grafikkortets tilslutningspunkter (dvs. de kobberfarvede områder i bunden af det) og bundkortet. Mange gange kan den slags problemer løses ved forsigtigt at rengøre de kobberfarvede områder med f.eks. et viskelæder, sprit på et stykke køkkenrulle eller lignende.
Avatar billede snothvalpen Nybegynder
27. december 2013 - 09:23 #5
Igen, tak for svaret. ;)

Med hensyn til gpu'en og de kobbertråde du snakker om, så er det en gpu der kun er brugt i ca. 2 uger, så tror ikke det er der problemet ligger. Har flere grafikkort liggende, har prøvet alle og den nægter at starte op, ligemeget hvad grafikkort jeg smider i pciE slottet. Hvis jeg derimod smider et lorte grafikkort i, i slottet over, den kortere port, så kan den sagtens starte op. Så ku ik forestille mig andet end at det må være pciE slottet der er defekt.
Ang. strømforsyningen til gpu'en, så ville det virkelig undrer mig hvis det havde et så stort behov. Jeg købte en færdig bygget PC med den gpu, skiftede, efter 2 uger, både gpu og psu og satte dem over i knægtens tower. Og den psu der fulgte med var på, så vidt jeg husker, endten 230 eller 270 watt. Og jeg tænker at hvis det er det den er "født med" fra fabrikantens side, så må det da være tilstrækkeligt, eller hvad?

Btw, du smider bare et svar når du vil ha point. ;)
Avatar billede milter Ekspert
27. december 2013 - 17:13 #6
Hvor har du dit AMD HD8570 fra? Du skrev tidligere, at alt var flyttet fra den gamle til den nye computer, men så skriver du senere, at AMD HD8570'eren kun er et par uger gammel.

Problemer med dårlig kontakt kan også ligge i bundkortets PCI-slots.
Avatar billede snothvalpen Nybegynder
28. december 2013 - 12:51 #7
Den gamle computer havde et Geforce Gt460 så vidt jeg husker. Jeg købte en ny computer med gpu´en HD8570 med en 230-270watt PSU.(færdig samlet) Blæseren på GT460 knækkede en vinge, jeg købte en ny GPU og en 550watt PSU til den nye computer (efter at have haft den ca. 2 uger) og tog "det gamle" HD8570, og 230-270 watt PSU´en og puttede i den gamle computer. Så min nye computer har et Nvidia GeForce GTX 660 + 550 watt PSU og den gamle, med 230-270 watt PSU vil jeg meget gerne have til at køre med HD8570´eren. Og eftersom begge computere har kørt med HD 8570´eren og 230-270 watt PSU´en, så går jeg da ud fra, uanset bundkort, at den lille strømforsyning levere tilstrækkeligt strøm til HD8570´eren. :D
Avatar billede milter Ekspert
28. december 2013 - 14:33 #8
OK, så er jeg vist helt med :-)

Som du selv er inde på, det kan sagtens være PCIe-slottet, der er fejl i. Hvis det kun er kontaktpunkterne, der er dårlig forbindelse i, kan du med et passende kort prøve at rense dem, dvs. skub kortet ned og træk det forsigtigt op igen nogle gange. Hvis det ikke hjælper, så skal der et nyt bundkort til.

Jeg fandt et lille program på nettet, som kan undersøge krav til minimum PSU-størrelse. Jeg har selv prøvet det :-)

http://www.power-on.com/autocheck.html

Husk, at det altid er en god ide at lægge 20-30% til minimum krav, hvis man vil sikre sig selv mod ineffektive eller ustabile PSU'er. Prøv at læse linket herunder:

http://blog.antec.com/power-supplies/an-underpowered-psu-myth-and-fact/
Avatar billede milter Ekspert
28. december 2013 - 14:36 #9
Det sidste link var faktisk ikke det link, jeg havde tænkt mig at give dig, selv om det også kan bruges. Her kommer det korrekte link:

http://www.enthusiastpc.net/articles/00002/1.aspx
Avatar billede snothvalpen Nybegynder
13. februar 2014 - 17:24 #10
Smid svar og du får point. ;)
Avatar billede milter Ekspert
13. februar 2014 - 20:30 #11
Kommer her :-)