Avatar billede InGamer720 Nybegynder
30. december 2013 - 16:13 Der er 6 kommentarer

Hvor meget strøm bruger min computer?

Hej eksperter.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor meget strøm min computer bruger i timen.

Det er en 750 Watt strømforsyning. Jeg ved godt den ikke bruger 750 watt hele tiden. Men lad os gå ud fra at den bruger 750 watt hele tiden mens den er tændt.

Hvis vi siger at den har stået tændt i 1 time (3600 sekunder). Har den så brugt 750 watt, eller har den brugt 2700000 watt (750 * 3600)?

Venlig hilsen Jonas.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2013 - 16:28 #1
Nej den bruger kun den mængde strøm som det load du har på.
Så det er din hardware der bestemmer hvor meget du bruger.
Et svagere grafik kort bruger normalt mindre strøm end et stærkere gør.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2013 - 16:31 #2
Sådan en her http://www.greenpowerdeal.com/shop/el-forbrugsmaaler-218p.html kan fortælle dig nøjagtigt hvad du bruger af strøm.
Avatar billede milter Ekspert
30. december 2013 - 17:05 #3
Kig på Wikipedias definition af watt:

1 Watt er defineret som den effekt, der ydes, når der hvert sekund udføres et arbejde (eller omsættes en energi) på 1 joule, altså 1 W = 1 J/s

Her kan du se, at der indgår en tidsenhed. Til produktion af effekt skal der bruges en energikilde, f.eks. olie, og forbruget af olie vil afhænge af, hvor længe en vis effekt bruges. Det er derfor, du betaler for strøm pr. kWh.

Og her er Wikipedias tekst om "effekt":

Effekt er et udtryk for belastning. Effekt er ikke forbrug (energimængde).
Avatar billede milter Ekspert
30. december 2013 - 17:25 #4
Du kan også bruge effekten hestekræfter (hk), som man bruger om bilmotorer, til sammenligning. Her ville eller kan man heller ikke sige noget som det her: "Hvis min bil yder 120 hk, hvor mange hk yder den så på en time?"
30. december 2013 - 20:26 #5
Hvis du bruger 750 watt i en time, har du brugt 0,75 kilo watt timer.

Du afregner dit strøm forbrug i kwh.
K = kilo = 1000, lige som i kg (kilo gram) og km (kilo meter)

Bruger du 1 kilo watt i en time, har du brugt 1 kwh.

Hvor meget strøm din computer bruger er en helt anden sag, det afhænger af hvilke komponenter der er i maskinen, og hvor meget den er belastet.
10. februar 2022 - 20:29 #6
750 watt strømforsyning der køre med 100% load i timen det er  0,75 kW/h  alt efter hvad elprisen er typsik 2-3kr pr kW/h
så lad os sige 3 kr for at runde op 3kr * 0,75kW/H = 2,25kr i timen

54kr i et døgnt
1620kr i måneden
19.710kr om året
dette er kun hvis den kørte på max ydeevne hele tiden  ;)

du bruger nok nærmere 100watt når du ikke laver for meget på den vil jeg tro
0,1kW/h  0,3kr pr time