Avatar billede gree Nybegynder
02. januar 2014 - 14:22 Der er 9 kommentarer

Frekvensomformer og motor.

Hejsa.

Jeg har været ved at sætte en kornkværn = Maltmølle op.

Den må helst ikke køre hurtigere end 12 hz.

Motoren er en MT71B14-4

Den er sat i stjerne og har følgende data

37W og 0.5 Hp
380V 1.2A
1390 omd.

Jeg har sat en Danfoss VLT 2800 på den.
Men det ser ud til, at den ikke kan holde momentet, når sneglen er fyldt op. Hvor kan jeg give den mere power?
Er det et paramater på VLT'en?

Eller er det motoren, som er for svag
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2014 - 14:49 #1
Jeg tror du skal have et gear imellem motor og snegl.

Du kan sammenligne dit eksempel her med en boremaskine med variabel hastighed. Trykker du kun lidt på aftrækkeren kører boremaskinen langsomt, men den har ikke nogen trækkraft (moment).
Avatar billede gree Nybegynder
02. januar 2014 - 15:27 #2
Jo, jeg ved godt at man kan bruge et gear. Det har vi på en drejeskive. Men jeg ville netop undgå et gear. Derfor en frekvensomformer.

Jeg ville godt kunne forstå nedgangen ved en spole, som vi også har på drejeskiven. men jeg har lidt svært ved det, ved frekvensomformeren. Da den jo netop skulle kunne justere for det.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2014 - 15:42 #3
Problemet her er jo nok at motoren ikke kan håndtere det, og trækker kun ved fuld kraft ved 50hz
Avatar billede gree Nybegynder
02. januar 2014 - 16:33 #4
Så må vi desværre sætte en boremaskine på :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2014 - 16:47 #5
Hvor tungt går denne snegl da?
Skal du bruge en boremaskine skal det jo være med et lavt gear.
Avatar billede gree Nybegynder
02. januar 2014 - 17:38 #6
Det er også det jeg finder morsomt. Da jeg har set nogle bruge en batteri-boremaskine på en maltmølle mangen til. Og den kørte. Derfor skulle en 380V motor da også kunne trække den.

OK, det er hvede-malt jeg prøver. Men den skulle kunne knuse det.
Jeg mener også at de brugte hvede.
Avatar billede gree Nybegynder
02. januar 2014 - 18:46 #7
Som man kan se, så skal der ikke meget til

https://www.youtube.com/watch?v=ODiIAv2g_Hk

Men åbenbart mere end en 380V motor kan klare :-)

Og ja, jeg starter med tom snegl
Avatar billede gree Nybegynder
02. januar 2014 - 19:32 #8
Fandt lige en Omron V1000.

Det var som om den fik en hest eller 2 mere.

Den kan dog stadigt ikke starte med fuld beholder.

Men det går hurtigt ved 8 hz.

Så er det bare spørgsmålet om hvordan jeg får VLT 2800 til at give nok power
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2014 - 12:38 #9
Det ved jeg desværre ikke så meget om :-(