Avatar billede jemardkk Nybegynder
12. januar 2014 - 16:48 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Højtaler tilsluttet via lampeudtag

I et lampeudtag, vil jeg gerne have forsynet en højtaler
fra lampeudtaget. Den skal til gengæld ikke slukke ved tryk på
afbryderen, men det skal lyset selvfølgelig stadig.
Mit problem er at når jeg tilslutter min ledning med N & M2/L hvor der skulle være kontant spænding så sker der ingenting. Har forsøgt at tilslutte ledningen med N & M1 og dette giver strøm til min højtaler men her slukker strømmen når jeg slukker for kontakten.

Hvordan kan det være at der ikke er strøm til M2/L .. jeg fik lavet køkken for nogle år siden og jeg havde en elektrikker ude som trak nye ledninger i hele min lejlighed. Kan det være at han ikke har "tændt" for M2/L !?
Avatar billede Antlars Novice
12. januar 2014 - 17:37 #1
Undskyld,-men jeg håber da at du har skrevet forkert.
220V til en højttaler? - Så er du sikker på den eksploderer

Hvis du havde haft 2 selvstændige lamper tilsluttet lampestedet, samt dobb. afbryder, så var der også trukket ledning til M2. Men den kørte så også over afbryder, lige som M1. -Nogle steder kan man finde en konstant fase, men det er kun hvor klemmen er brugt til at "sløjfe" med. Ved nyere installationer benyttes dette ikke.
-Hvis du vil have det ændret, skal du have fat i en elektriker, da der skal trækkes en ekstra ledning fra afbryderen.
Avatar billede poko1 Ekspert
12. januar 2014 - 17:41 #2
M1 er en mellem ledning som tænder for en lampe M2 er hvis du har en lampe med dobbelt belysning jeg har f.Eks. en lampe med 7 pærer hvor jeg kan bestemme om jeg vil tænde 3 pærer 4 pærer eller dem alle hvis jeg tænder begge kontakter det du skal bruge er N-Null + P-Fase
Avatar billede jemardkk Nybegynder
12. januar 2014 - 19:36 #3
@ Antlars .. om jeg tilslutter højtaleren via stikkontakten med det ottetalsstik som medfølger eller om jeg klipper enden af ottetalsstikket og i stedet bruger lampeudtaget burde vel ikke give nogen forskel!?

@ poko1 .. hvordan finder jeg p-fase ? Når jeg kigger på lampeudtaget har jeg M1, N, Jord og så en brun ledning som ikke er tilsluttet noget og som jeg gik ud fra var M2. Har forsøgt at tilslutte den brune ledning med N men uden noget resultat.
Avatar billede Antlars Novice
12. januar 2014 - 22:41 #4
@ Antlars .. om jeg tilslutter højtaleren via stikkontakten med det ottetalsstik som medfølger eller om jeg klipper enden af ottetalsstikket og i stedet bruger lampeudtaget burde vel ikke give nogen forskel!?

-Mener du ikke højttaler-forstærker??(Evt. kabinet med indbygget højttaler). Eller er det virkelig kun højttaleren??
M1 er mellemledning 1, altså faseledning 1 fra din afbryderkontakt.
N er nul-lederen (den der ikke lyser med en polsøger)(normalt lys-blå)
Jord må du absolut ikke tilslutte andet end gul-grøn leder (jord).
Den ekstra brune leder du kan se i lampeudtaget kan være en reserveledning der er trukket fra din afbryder til lampestedet uden at være tilsluttet. (Men som en slags forberedelse for udvidelse af lampestedet). Modsatte ende af den brune ledning kan du evt. finde hvis du skruer din afbryder ud.
-Hvis du finder den, skal du først tilslutte den til M2 i lampestedet, afbryde din strøm (ved hpfi-relæet, eller sikringen) og så montere den brune ledning i afbryderen sammen med fasen (ikke den ledning der i forvejen går til lampestedet)
PS. Husk, denne type indgreb må kun udføres af autoriseret elektriker, da det er fast installation.
Avatar billede poko1 Ekspert
13. januar 2014 - 07:45 #5
så er der igen bøvl med mail fra, Eksperten!
du må godt lave det selv dog ikke i jordede stikkontakter.
Hvis den brune ledning ikke er tilsluttet og du kan finde den i din afbryder kontakt må du godt tilslutte den til en fase.
http://www.sik.dk/Forbrugere/El/Goer-det-selv-el/Hvad-maa-man-selv-lave-af-elarbejde
Avatar billede Antlars Novice
13. januar 2014 - 10:37 #6
#5 poko1:
Prøv nu lige at læse din egen henvisning.
Jordede stikkontakter må du også selv udskifte, bare installationen er beskyttet af HFI eller HPFI-relæ.

-Men noget som du absolut ikke selv må er: Ændre i boligens grundlæggende faste installation. -Og er det måské ikke det man gør ved at udvide den faste installation med en ekstra leder?? - Og kommer det ikke ind under nyinstallation ??

Med den slags råd håber jeg da ikke at du er elektriker.