Avatar billede ferdinand.k Mester
18. januar 2014 - 17:05 Der er 3 kommentarer og
10 løsninger

Erstat PATA disk

Hejsa, jeg har dag en Fujitsu disk 40 GB (modelnummer: MHW2040AT) som skal erstattes af ny på min 250 GB. Lignende disk er ikke umiddelbart til at finde, så kom gerne med bud - jo billigere det ka gøres jo bedre...

Tak !
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2014 - 17:26 #1
Pata diske er forældede. Du køber bare, med fordel, en Sata disk i stedet.
Avatar billede ferdinand.k Mester
18. januar 2014 - 18:45 #2
Ja det tænkte jeg godt, men hvad er det kompatibelt med? SATA 133 eller 300 eller?
Avatar billede zagger Juniormester
18. januar 2014 - 19:15 #3
Hold da op, det var en gammel djævel du har der.  ;)

Så ja, det er en god idé at opgradere den. Men først skal du sikre dig at dit hardware understøtter sata. Grunden til at jeg siger det, er at det lyder som om det er et rimeligt gammelt system du kører med. Og hvis du kun har i sinde at skifte harddisken, er det ikke sikkert at den passer med resten hardwaren.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. januar 2014 - 20:11 #4
Man kan som jeg ser det, stadig købe dem http://www.ebay.co.uk/bhp/2-5-ide-hard-drive-250gb
Jeg har dog ikke selv erfaring med at købe på ebay.
Og man kan også købe adaptere, men skal de sidde i en laptop er der næppe plads til det
http://www.satacables.com/html/IMG_488632.jpg
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2014 - 20:14 #5
Du kan udmærket bruge begge dele, men Sata 600 er hurtigere. Men der er et problem med dit bundkort, der er formodentlig slet ikke udgange til Sata? Det kan klares med en adabter, men dit bundkort kan næppe udnytte den bedre ydelse fra Sata. Ata og Sata har forskellige kabler, både til bundkort og strømforsyning.
http://peecee.dk/upload/view/429802
Konverter, der findes flere slags.
http://peecee.dk/upload/view/429804
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2014 - 20:15 #6
Ps. Tryk på "Vis det originale billede" for at gøre det større.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. januar 2014 - 20:21 #7
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor disken skal bruges.
Skal den bruges i en laptop, tror jeg godt man kan glemme alt om adaptere mm. Der er ikke normalt plads derinde til disse ting.
Der skal sættes en disk der passer lige i
Er det en stationær er der ikke problemer med plads.
i følge dette link er lige den disk jo en 2,5" disk.
http://www.pchub.com/uph/laptop/392-56971-16923/Fujitsu-MHW2040AT-HDD-2.5-IDE-30GB-100GB.html
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2014 - 20:26 #8
#4 Ja detr ser godt nok sådan ud, men at at give 5-600 kr. for bare 250GB, som kun kører 5400rmp, og som ikke engang passer, i størrelsen, hvis det, som det lyder, er en stationær PC, er nok ikke et godt valg.
Det store spørgsmål er så selvfølgelig, om der er noget bere valg end en ny computer:-)
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2014 - 20:35 #9
#7 Hvad mon de mener med 30-100GB? Billedet viser tydeligt, en HDD på bare 40GB. Det er sandelig ikke meget i vor tid.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
19. januar 2014 - 11:24 #10
#8 Det kan, som ja39 skriver, ikke betale sig, men hvis man er villig til at smide mange penge efter den, findes de stadig:

http://www.cc-trading.dk/250-gb-pata-(ide)_1r102.html
Avatar billede ferdinand.k Mester
20. januar 2014 - 08:48 #11
Disken skal bruges i en AppleTV generation 1 - altså den første af sin slags: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Apple_TV_back_.jpg

Jeg har selv tænkt tanken om at bruge en disk med en hurtigere protokol på ved hjælp af en adapter, men er noget i tvivl om det.
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2014 - 13:33 #12
Det skulle du da have skrevet fra begyndelsen mand. Sådan en dims kender jeg slet ikke, så det er bedst jeg hopper af spørgsmålet her.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. januar 2014 - 16:16 #13
Selvom jeg har linket til sådan en adapter, skal jeg også indrømme her jeg ikke selv har brugt sådan en adapter.
Du vil dog ikke kunne få større hastighed end ide stikket kan overføre. Det vil sige max 133 mbit hastighed over porten