Avatar billede izyr Juniormester
21. januar 2014 - 08:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm efter rengøring

Hejsa.
Min pc har lukket ned nogle gange, sikkert pga overophedning da der var meget støv ved blæserne.

Jeg skruede så blæseren af cpu og fik det blæst godt fri for støv inde i kabinettet. Og især ved køleribberne.  Nu har jeg så sat strøm til og ville starte den stationære op igen. Men så har jeg bare sort skærm selvom maskinen og blæserne kører. Jeg tænkte at måske gpu ikke sad ordentligt og tjekkede det, men det gør den. Prøvede også at pille den ud og starte op uden... Burde den så ikke starte det indbyggede gpu på motherboardet? Men det er det samme.

Hiver jeg kabel til skærm ud siger den selvfølgelig at der intet signal er, men når den sidder i er det alligevel som om der intet rigtigt signal sendes til skærm...
Har jeg mon brændt mit motherboard  af?  Kan jeg teste det på anden vis?  Help...
Avatar billede 220661 Ekspert
21. januar 2014 - 18:31 #1
Dårlige forbindelser kan give sort skærm. Der skal ikke meget til. Har selv lige haft mit kort ude og vende, da computeren ikke ville boote op.
Når du har haft kortet ude, har du så aftørret kontaktfladerne så de ikke er fedtede og beskidte?
Jeg bruger isopropylalkohol til dette på en vatpind.
Prøv også at udtage bios batteriet i ca 10 minutter.
Tryk og hold startknappen nede i ca 30 sek når dette er ude.
Genmonter det hele og se om billedet ikke kommer tilbage.
Du skal efter du har haft battriet ude indstille boot rækkefølge, og indstille tiden på ny.
Avatar billede izyr Juniormester
21. januar 2014 - 19:19 #2
Jeg har ikke tørret noget af med sprit. Men har nu haft batteriet ude i en tid og har haft holdt start nede i 30 sekunder. Der er dog ingen forskel efter genmontering. Hvor køber man det  alkohol... Men du mener ikke det er bundkortet? Jeg er ikk så skrap til det, så er heller ikke super tryg ved at pille løs derinde hehe
Avatar billede 220661 Ekspert
21. januar 2014 - 20:16 #3
Det du bruger skal kunne fjerne fedt, og samtidigt tørre hurtigt.
Har du noget båndoptager rens kan dette også bruges, da det er isopropylalkohold.
Ellers vil jeg tro du kan købe det i byggemarkeder og Matas.
Matas har 500 ml flasker, men har de i mindre mængde er det fint. Man bruger ikke meget af det længere.
http://www.matas.dk/matas-isopropylalkohol-99-500-ml

Prøv med siden af, at trykke forsigtigt på grafik kortet medens den kører. Kommer der så billede?
Hvis der gør har du dårlig forbindelse nede på bundkortet.
Når du tænder computeren står dvd drevet så også og blinker i takt?
Avatar billede izyr Juniormester
22. januar 2014 - 11:05 #4
Har prøvet at trykke på gpu og der sker ikke noget. Dvd drevet blinker i lidt tid efter opstart og så sker der ikke rigtig mere...andet end jeg jo kan se at det hele kører, selvom det tyder på den ikke arbejder.  Så det hele blinker og arbejder i cirka ti sekunder og derefter sker der ikke mere... Og uden billede selvfølgelig.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. januar 2014 - 15:50 #5
Ok. Min pc blev ved med at blinke i drevet, indtil jeg enten slukkede den igen, eller trykkede på grafik kortet. Det var ved dette tryk jeg opdagede der var dårlig forbindelse.
Avatar billede izyr Juniormester
21. april 2014 - 01:09 #6
Nu må jeg vist hellere få lukket dette. Løsningen blev et nyt bundkort.