Avatar billede Nordsten Nybegynder
24. januar 2014 - 18:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

SD kort

Har overvejet at bruge SD kortene fra mit kamera som permanent opbevaring af mine billeder. Når kortet er fuldt, sætter jeg et nyt kort i, og så fremdeles. Men er det en sikker opbevaringsmetode, jeg tænker på om mine børnebørn om 20 - 40 år vil kunne se billederne, eller er de blevet udraderet eller bliver kvaliteten ringere med tiden? Jeg plejer altid at køre mine billeder over på en harddisk, men kom til at tænke på at sådan en harddisk er jo et oplagt emne for en tyveknægt. SD kortene er nemmere at gemme, fylder intet, og økonomisk er det vel stort set det samme.
Avatar billede kurt54 Ekspert
24. januar 2014 - 20:38 #1
Hvis du mener backup alvorligt skal du have backups i flere kopier og på flere fysiske lokationer - eller kan en brand tage det hele.  Og gerne også på flere medier. Gemmer du dine SD-kort for godt - misser du eller dine arvinger dem måske.
Back også dine mail selv hvis du bruger hotmail eller gmail.
Backup medier er efterhånden så billige i forhold til værdien af ens dokumenter og billeder. Ovevej også backup i skyen hvis din internet upload har stor kapasitet.
Avatar billede Nordsten Nybegynder
26. januar 2014 - 23:56 #2
Tak for svaret. Når vi har været væk hjemmefra, så har jeg godt nok lagt min harddisk ud i en anden bygning, og det vil jeg da fortsat gøre, også med SD kortene. Vores børn kender vore gemmesteder. Mit egentlige ærinde var om det er en holdbar opbevaringsmetode med SD kortene - jeg har også brugt at overføre billederne til CD-rom, men der er vist tvivl om holdbarheden på disse.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. januar 2014 - 10:05 #3
SD kort er i hvert fald mere sikre end CD-rom.

Du KAN købe specielle brændbare CD/DVD-rom, der har en lovet holdbarhed på 40-50 år (og over), men langt de fleste begynder at forfalde efter helt ned til et enkelt år. Jeg har oplevet billig-cd´ere, der var ulæselige i mit daglige drev efter et år, men som heldigvis med nogen møje var brugbare i et andet drev.

En ekstern harddisk burde kunne holde data i mange år, men bruges den ikke jævnligt (data skal genskrives), vil data også begynde at forsvinde i løbet af 7-8 år, afhængig af drevets kvalitet.

FLASH-ram som SD-kort og USB-sticks burde virkelig være langtidsholdbare - faktisk har jeg ikke rigtig kunne finde nogen der vil komme med et realistisk bud på holdbarheden. Men eks. i denne artikel: http://lifehacker.com/5808858/how-long-can-a-hard-drive-hold-data-without-power antydes det at man ikke bør regne med meget over 10 år, primært fordi en backup skal være sikker, og fejl kan ske.

Et vigtigt aspekt er også teknologi. Har du en SD-kort læser om 10 år? Og har du en USB-port at sætte den i? Findes der stadig en opkoblingsmåde for din gamle harddisk?

Den rette strategi må derfor være hele tiden at være bevidst om medie og holdbarhed. Man kan ikke vælge én strategi, og forvente den holder evigt.
Personligt bruger jeg både nas til nas backup og online backup: http://www.zoolz.com/
Avatar billede Nordsten Nybegynder
09. februar 2014 - 00:05 #4
Tak for alle svarene - jeg kan godt se der er flere ting man skal være opmærksom på, især med flere backup, gemt forskellige steder.
Avatar billede Nordsten Nybegynder
10. marts 2014 - 20:47 #5
Jeg har lige fået en mail fra Eksperten om at jeg har åbne og ubesvarede spørgsmål. Mener at mit sidste svar skulle være fyldetsgørende og afsluttende - hvad skal jeg ellers gøre ???
Avatar billede MADOlsen Forsker
11. marts 2014 - 08:55 #6