Avatar billede rigolet Novice
27. januar 2014 - 11:47 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

wmv filer i Google Chrome

Jeg har forsøgt at lægge en WMV fil med et videoklip ind på en hjemmeside. Klippet vises fint i Explorer, men kan ikke vises i Google Chromes browser. Er der en bestemt filtype wmv filen kan konverteres til, så klippet kan ses i alle browsere eller i det mindste Explorer og Chrome?
Avatar billede eurositi Ekspert
28. januar 2014 - 20:01 #1
Internet Explorer er den eneste browser, som understøtter Microsofts eget proprietære format, Windows Media Video (WMV). Det er en lukket standard, som alle andre kommericelle producenter skal betale for at understøtte.

En MP4 fil (med H.264 aka. x264 video med såkaldt baseline kodning) giver den bedste generelle browserunderstøttelse, hvis du går efter den letteste HTML5 video løsning. Er dog ikke helt sikker på, at Firefox accepterer det uden videre.

Jeg ville dog overveje også lave en alternativ video i Googles WebM format. Du kan lave WebM video vha. programmet XMedia Recode (http://www.xmedia-recode.de/). Både Firefox og Chrome understøtter dette åbne format. Microsoft og Apple modarbejder til gengæld åbne standarder.

HTML5 video er ret let at lægge ind på en hjemmeside. Alternativet hedder naturligvis YouTube eller Vimeo.
Avatar billede rigolet Novice
03. februar 2014 - 13:24 #2
Tak for hjælpen.

Giv mig et svar til point.
Avatar billede eurositi Ekspert
03. februar 2014 - 13:32 #3
Held og lykke med video-arbejdet...