Avatar billede RasmusU Nybegynder
09. februar 2014 - 18:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ekstern HDD: fra Windows til Mac?

Hej.

I julegave fik jeg en ekstern harddisk på 1 TB til backup af min MacBook Pro. Uden at læse på pakken (hvilket i bagklogskabens utroligt klare lys, selvfølgelig er ualmindelig dumt - men sket er sket), lukkede jeg pakken op, og fandt først bagefter ud af, at den kun var til Windows. Jeg forsøgte, uden selv at tro på virkningen, at formatere den til Mac's format: "Mac OS - udvidet (Journaled)", og rent faktisk så det ud til at virke. Jeg kan flytte mapper til og fra harddisken, men da jeg ikke er en stor ekspert i eksterne harddiske, vil jeg spørge nogen, som er. Kan jeg sove trygt om natten og vide at mine billeder (og resten af computeren for den sags skyld), ikke pludselig forsvinder, eller på anden måde ikke opfører sig som ønsket? Jeg synes jo umiddelbart, at det er underligt at en ekstern harddisk, der skulle være til windows, også kan komme til at fungere på en MacBook.

/Rasmus.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. februar 2014 - 18:26 #1
Hej, Rasmus.

  Det er der ikke meget hokus-pokus i - den skal bare formateres til noget, der kan bruges. For en PC vil det typisk være enten FAT32 eller NTFS (afhængig af diskstørrelse og anvendelse), for en Mac bliver det så bare Mac OS. Der vil ikke være noget, der på magisk vis forsvinder, med mindre disken får en defekt - og på det tidspunkt er det ligegyldigt, hvilket format den havde før.

De bedste hilsner
Avatar billede RasmusU Nybegynder
09. februar 2014 - 18:42 #2
Tusind tak for så hurtigt svar! Men hvorfor står der så uden på pakkerne med eksterne harddiske, at de passer til det ene aller det andet styresystem - eller begge dele?

CRKrogh du får selvfølgelig de 30 point, men hvordan er det nu liiige jeg giver dig dem (Jeg har lige oprettet min bruger i dag ;-)). Jeg kan ikke umiddelbart give dig dem på din kommentar; er det noget med at du skal skrive et svar?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
09. februar 2014 - 18:50 #3
Det er et par år siden, jeg har arbejdet på Mac, men dengang gjaldt dette:
Mac kan læse fra og skrive til en disk i FAT32 format.
Kan læse fra, men ikke skrive til en disk i NTFS format.

Hvis disken blev leveret med NTFS filsystem, var den derfor kun egnet til Windows. Ulempen ved FAT32 er, at det ikke understøtter filer større end 4 GB pr. stk.
En disk i Mac format kan læses af Windows.
Venlig hilsen
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
09. februar 2014 - 18:51 #4
Hovsa! Kan IKKE læses af Windows.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. februar 2014 - 19:18 #5
Jeg lægger bare svar, som du så godkender.

Men brug du den bare som det er nu - det fungerer og vil blive ved med det.