Avatar billede JakobS Praktikant
24. februar 2014 - 19:51 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Fejl under boot med winXP cd

Hejsa

Jeg har en ACER Extensa 5235 laptop med ubuntu OS som jeg forsøger at formatere of installere winXP på. Når jeg booter fra cd og den går igang med at loade forskellige ting fra cd'en opstår en klassisk blå "Der er fundet en fejl og windows er blevet lukket ned...."-fejl, med følgende fejlmeddelelse:

Stop: 0x0000007B (0xF78D2524,0xC0000034,0x0000000,0x00000000)

Hvad kan årsagen være og er der noget jeg kan gøre for at løse problemet?

Takker på forhånd!
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2014 - 20:13 #1
Ubuntu er jo Linux, så den HDD har en Linux formatering. Du bliver nød til at formatere den til f.eks NTFS via en anden computer.
Avatar billede JakobS Praktikant
24. februar 2014 - 20:43 #2
Ah ok, jeg kender ikke så meget til Linux så jeg vidste ikke at det brugte et andet harddisk format. Jeg vil forsøge at finde en guide online. Tak for hjælpen. Vil du have point?

Mvh
Avatar billede chalde Seniormester
24. februar 2014 - 20:47 #3
#1 Nej, ingen grund til det. Du får mulighed for at partitionere og formatere under installationen af XP.

#2 Det skyldes med stor sandsynlighed at maskinen er sat til AHCI.
Du skal enten have driverne til dit bundkort (mere specifikt chipset/controller) slipstreamet til installationen eller gå i bios og sætte controlleren i bios til IDE istedet for AHCI.
Undersøg lige dette først.
Avatar billede chalde Seniormester
24. februar 2014 - 20:49 #4
Ligner formentlig noget ala dette: http://obrazki.elektroda.pl/3853125100_1384637347.jpg
Kig efter sata-mode eller lign.
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2014 - 21:43 #5
Ja det er i alt fald rigtigt, at AHCI ikke må være slået til, når man vil køre XP. Det havde jeg glemt. Her er et billede til, som måske er lidt nemmere at se sig til rette på. Man kan trykke på "Vis det originale billede" for at se det større.
http://peecee.dk/upload/view/432544

Ps. Jeg samler ikke på point, så det bliver ikke noget problem:-)
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2014 - 21:52 #6
N.B. Din Bios ser nok anderledes ud. Det er forskelligt fra bundkort til bundkort.
Avatar billede Blueeyez Mester
24. februar 2014 - 23:18 #7
Nu spørger jeg nok lidt off topic, men hvorfor vil du have windows xp fremfor ubuntu? (Xp er ved og blive aflivet og derfor det undre mig)
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2014 - 00:03 #8
Enig med #7 XP er en betænkelig løsning, når der er mindre end 2 mdr. til at Microsoft indstiller al service til XP. Hvis det er noget du skal bruge i fremtiden, vil jeg foreslå opgraderings versionen windows 8.0 pro til kun 445 Kr. Men du skal selvfølgelig lige først have installeret XP, så du har noget at opgradere fra.
http://www.proshop.dk/Operativsystem/Microsoft-Windows-8-Pro-VUP-32-64bit-DK-2376469.html
Avatar billede chalde Seniormester
25. februar 2014 - 07:56 #9
Ja det er i alt fald rigtigt, at AHCI ikke må være slået til, når man vil køre XP
Det må det gerne, men det kræver at driverne til chipset/controller indlæses under installationen.
Avatar billede Blueeyez Mester
25. februar 2014 - 11:44 #10
#8 man kunne os forblive i Ubuntu hvis det blot er et mindre problem der skal løses (bruger selv ubuntu på mine maskiner)
Avatar billede JakobS Praktikant
25. februar 2014 - 11:45 #11
Valget af XP er ganske rigtigt ikke optimalt. Det er min kærestes computer og hun er i sin tid blevet overtalt til at prøve ubuntu men er alt andet end glad for det så hun bruger den ikke rigtigt mere. Jeg havde en XP cd liggende og tænkte at jeg ville prøve den af, men jeg har også nævnt at jeg synes hun skulle opgradere til noget nyere bagefter af sikkerhedsmæssige grunde. At i red flagger beslutningen bestyrker mig kun i mine tanker om det, så jeg tror jeg vil vælge at insistere på en opgradering :)
Avatar billede JakobS Praktikant
25. februar 2014 - 11:46 #12
Hov, nu kom den ind som et svar. Lader ikke til at kunne slette og skrve som kommentar, så se lige bort fra den som svar.
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2014 - 11:52 #13
Joh vist men hvem bruger den? Jeg har haft den på win 8.0 pro, hvor jeg ikke kunne mærke forskel på AHCI eller ikke.
Det skal dog siges, at hvis man vil opgradere til 8.0 og vil have AHCI, er man nød til at have det med på XP. Man kan ikke sætte det til senere. Jeg har set en metode på nettet,hvor man skulle kunne fixe det i regedit, og også brugt et patch, men det virkede ikke. Var nød til en ny opgradering fra win 7 for at prøve det.
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2014 - 12:10 #14
#13 var kommentar til #9

Hvis din kæreste vil opgradere til 8.0 pro, og gerne vil have AHCI, kan det gøres med en Win 7 pro, som kan hentes som dansk Iso hos Microsoft. Men så skal AHCI være slået til i bios under install. Man behøver ikke nøglen til win 7 for at opgradere fra den.http://techverse.net/download-windows-7-iso-x86-x64-microsofts-official-servers/
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2014 - 12:17 #15
Når man har win 8.0 pro bliver man af Microsoft opfordret til, gratis at opgradere til 8.1. Det er der en del som er kommet galt af sted med, så efter min mening, skal man vente på en nyere opgradering, som efter IT avisen (Norge) allerede kommer til april.
Avatar billede Blueeyez Mester
25. februar 2014 - 14:45 #16
#11 nu ved jeg godt jeg nok er træls, men hvis årsagerne til hun ikke synes om ubuntu kom frem ville det gøre en forskel. Jeg fraråder kun windows xp fordi microsoft lukker den ned og fordi jeg ikke synes at de gavner verden meget, da det fortsat er muligt at få virusser mm i windows (hvornår lukker de virus markedet?)

Vil os tilføje at windows 8 adskiller sig meget fra xp, så 7 er nok bedre, men koster blot noget mere.
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2014 - 15:02 #17
#16 Det er rigtigt, at win8 adskiller sig fra win7, og for brugere af computere uden Touch skærm, absolut ikke til det bedste. Men det bliver rettet med den 8.1 opdatering som kommer til april.
Under alle omstændigheder kan man gratis hente Classic shell, så får man startknappen tilbage, og kan så selv vælge, om den skal ligne XP eller win7. Og rigtig mange bruger den, for den er særdeles god.
http://www.classicshell.net/
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2014 - 22:38 #18
Jeg forlader overvågning af spørgsmålet.