Avatar billede lasseo Nybegynder
03. marts 2014 - 22:16 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Macbook eller ej?

Jeg er en ung mand på 19 år, som er på sidste år af min HHX uddannelse. Jeg benytter mest min computer til internet og lektiebrug og desuden bliver den benyttet til en smule gaming i form af Football manager, men kun dette spil. Computeren skal fremover bruges til skolebrug i form af universitet.
Jeg har kigget lidt på flere forskellige muligheder.
1. http://www.edbpriser.dk/baerbar/lenovo-ideapad-z510-id-7799987.aspx
2. http://www.edbpriser.dk/baerbar/apple-macbook-pro-with-retina-display-id-7782571.aspx?q=macbook

Spørgsmålet er bare om Macbook er så meget bedre, og om den er mere oplagt til skolebrug, og om den holder længere tid? Jeg har aldrig tidligere haft mac, men er utrolig glad for min iphone.
Er der nogle der har et godt tip til at købe en macbook billigst? Point deles halv mellem hvad og hvor.
Avatar billede KennethLykke Mester
04. marts 2014 - 09:31 #1
Hej Lasseo,

Jeg kan ikke fortælle dig hvilken computer du skal købe, det kan i sidste ende kun være op til dig selv. Men jeg kan fortælle om mine egne erfaringer.

Jeg købte i 2009 min MacBook (Alu Unibody late 2008) mens jeg skrev på mit speciale på uni. Derefter begyndte jeg en ph.d. som jeg også brugte mac'en til, og herefter har jeg brugt den i mit efterfølgende arbejde som forsker. Jeg har med andre ord nu i knap 5 år brugt mac'en intensivt til "skolearbejde", og da jeg er empiriker, også en hel del til forholdsvist tungt kodning. Derudover har jeg i fritiden benyttet den til enkelte spil (football manager, civilization o.l.). I det hele taget til det du skriver du selv vil bruge din computer til.

Siden jeg købte mac'en har jeg opgraderet den med mere ram (2*4 gb) og en hurtigere disk (ssd), hvilket gør at den her på femte år stadig er imponerende konkurrencedygtig (starter op i løbet af et halvt minuts tid, og fryser nærmest aldrig. Købet af ram og ssd kostede mig omkring 1500, og var kun nødvendigt fordi min computer er af ældre dato nu (de nye har bedre inventar end det jeg opgraderede til).

Jeg kan naturligvis ikke love dig at du også vil være så heldig som mig at en mac vil holde så godt i så mange år, men jeg vil i hvert fald ikke gå tilbage til windowsmaskiner privat igen.

Når det så er sagt, så er prisen noget du skal seriøst overveje. En mac ER dyr, og du an få en endog meget kraftig windowsmaskine for de samme penge, det er der ingen tvivl om. Til gengæld får man med en mac også en computer hvor ALT spiller sammen. -Tjek fx ud hvor fedt det er med en ny mac og et apple-tv i huset.

At have en mac kontra en windowsmaskine (eller linux, som du også bør overveje, det er ikke helt så besværligt som folk gør det til), er dog ikke det samme som at have en iPhone kontra en android e.l., men kræver at du er interesseret i din computer, for du vil komme i situationer hvor du skal gøre noget andet end folk med windowsmaskiner. Antallet af disse situationer er nedadgående, men når man bruger computeren til daglig vil man opdage at hvis du skal kunne arbejde sammen med fx offentlige systemer kan der være situationer hvor ting fx kun kan lade sig gøre gennem explorer eller andre mærkelige ting. Du kan fx heller ikke have en ekstern harddisk hvor du helt uden problemer kan overføre filer fra mac til windows (på usb-pinde er det ikke noget problem), da de fleste ekstern harddiske bliver låst til styresystemet.

Hvis du til gengæld har lysten til at rode lidt med hvordan en computer virker så bygger mac på unix-systemer, of giver dig rigtigt gode muligheder for at tilpasse langt det meste til lige præcist hvordan du vil have det.

Alt i alt så kan jeg kun anbefale mac'en, da jeg selv til hver en tid vil købe en ny, men om det er computeren for dig kan kun du selv sige. Det er en afvejning af pris, stabilitet, kvalitet (og for rigtigt mange, udseende) der alt sammen skal gå op i en højere enhed.

Held og lykke med dit køb, hvad end det bliver.

Kenneth
Avatar billede conz Juniormester
04. marts 2014 - 09:48 #2
Okay, vi tager en ting af gangen =)

Er Macbook så meget bedre?
Nej. Det er den ikke. Og slet ikke til prisen.

* Lenovoen har en Intel i7 processor, hvor Macbook'en "kun" har en i5. Altså Lenoven har en nyere og hurtigere processor en Macbook'en.

* Lenovoen har 8 GB RAM, hvor Macbook'en kun har 4GB.

* Levovnoen har 1TB harddiske (med 8GB SSD), hvor Macbook'en har en 128GB SSD.
Her er det lidt hvordan man tager det, hvad der er bedst, men Lenovoen har (MEGET!) mere plads, til gengæld er Macbook'ens harddiske (MEGET!) hurtigere. Dog har Lenovoen stadig 8GB SSD, der bruges til at starte systemet på, så det store forskel i hastighed vil du ikke kunne mærke.

* Lenovoen har eksternt grafikkort (et rimelig godt et) med 2GB RAM, hvor Macbook'en kun har det, der er indbygget i CPU'en (et okay et).

* Macbook'en har en 13" skærm, hvor Lenovoen har en 15".
Her er det jo op til dig selv, hvad du er mest til. En lidt mindre computer eller en lidt større.

* Macbook'en har en opløsning på 2560x1600 hvor Lenovoen "kun" har 1920x1080.
Her er det også lidt hvad man er til - nogle synes at kunne drage fordel af den højre opløsning, andre synes ikke at den er 3000 kr. ekstra værd.

* Batteritid: Macbook'en oplyser at den kan holde 9 timer, og Lenovoen 6. I praksis skal du nok pille en lille time af hver. Til gengæld har du mulighed for at tilkøbe et større batteri til Lenovoen, også vil den også sagtens kunne holde 9-10 timer.

Begge maskiner kan sagtens kører Football Manager.

Du har aldrig haft en Mac

* Hvis du har kørt Windows indtil nu, så skal du nok forbedrede dig på, at skulle omlægge nogle af dine vaner og arbejdsrutiner. Det er dog forholdvist nemt at vænne sig til, og det kommer hurtigt for de fleste.

* Hvis du har kørt Linux førhen, så er kernen i OSX jo baseret på BSD, og du har stadig din dejlige terminal, hvor de det meste kan gøres på sammen måde.

Hvor købes en billig Macbook?
Ingen steder. Apple produkter bliver kun forhandlet i autoriserede Apple butikker, som alle følger Apple's vejledende priser, så priserne alle steder er nogenlunde ens.

Dog har Apple studierabat (jeg mener at det er 10%), som du kan læse mere om her: https://www.apple.com/dk/students/

Alternativt, så kan du prøve at kigge på www.shopusa.dk, hvor du kan bestille gennem amerikanske butikker, som fx Bestbuy, Amazon og måske endda en officiel Apple butik.
Jeg ved dog ikke om det bliver meget billigere, og du skal huske på at du ikke har samme reklametionsret som her.

[u]Nu til hvad du rent faktisk har brug for:[u]
I realiteten har du slet ikke brug for at ofre så mange penge, på en maskine, der skal bruges til lektier, internet og Football Manager.

Du ville sagtens kunne "nøjes" med fx denne:
http://www.edbpriser.dk/baerbar/acer-aspire-v5-573-54204g50akk-id-7355713.aspx

Som har lige så mange RAM, en ligeså god CPU og holder strøm i næsten lige så lang tid som Macbook'en, og har en lige så stor skærm som Lenovoen. Også koster den en næsten halvdelen af Lenovoen og næsten en tredjedel af Macbook'en. Opløsningen er dog mindre end både Macbook'en og Lenovoen (1366 x 768), men her kunne du måske gå ned i en fysisk butik, og se på nogle forskellige skærmstørrelser / opløsninger, og se hvad der passer dig bedst.

Sig til hvis du har andre spørgsmål.
Avatar billede Blueeyez Mester
04. marts 2014 - 11:38 #3
#2 hvordan er det nu lige med windows og mac når vi snakker virus problemer og dr i7en ikke overdrevet hvis vi ser på forbruget?

Sidst men ikke mindst vil jeg ikke anbefale skærme under 15.6" da det er træls i længden.

Overvejer selv en mac da jeg har nogle programmer der kun er til mac eller windows og derfor kan jeg ikke helt nøjes med linux Ubuntu... Det er dog kun på overvejelses niveau.

Kapaciteten i bærbar er kun negativ. Brug en ekstern til dine billeder, videoer og musik mm.

Og køb macen lokalt hvis nu der skulle ske noget. (Køber selv ved Eplehuset)
Avatar billede conz Juniormester
04. marts 2014 - 12:03 #4
#3
Ja, hvordan er det at det er? OSX er ikke mere sikkert som styresystem end Windows. Dog er Windows mere populært, som gør det mere interessant for ondsindede. Men se fx http://www.theregister.co.uk/2014/02/23/apple_mac_os_x_10_9_ssl_fix/ om hvor "sikkert" OSX er. Det er dog værd at bemærke, at fejlen ER rettet.

Jo, en i7 er overdrevet til forbruget, og ligeledes er en i5. Og der er da i hvert fald ingen grund til at give flere penge for mindre kræft.

Skærmstørrelse opfatter jeg meget individuelt. Jeg har selv både en 12" og en 15", og jeg vil sige, at selvom det er rarere med en større skærm at arbejde på, så er det nemmere at have den lille 12" med sig overalt.

Det er meget rigtigt, at der findes programmer, som kun kører på Windows, hvor nogle af dem også er udviklet til OSX, men til Linux findes et hav af åbne alternativer til stort set alle de programmer. Om ikke andet, så kan de fleste Windowsprogrammer køres i Linux gennem Wine.

Hvordan er kapacitet i en bærbar KUN negativ? Og hvorfor skulle det være negativt i det hele taget?
Avatar billede Blueeyez Mester
04. marts 2014 - 13:05 #5
#4 ikke for noget, men fejl er der i begge systemer. Jeg skriver ikke at apple er perfekt ;)
Ja windows er mest populært, men er der mon ikke en årsag til det hvis vi nu ser på at computere som standard har windows og forbrugeren skal bøvle med at få refunderet pengene for den påklisterede og påtvungne windows licens? :)

Smag og behag mht betaling. Køber selv hellere iphone end android og ærligtalt så har min investering i den ikke været så ringe :)

Nemmere at have med sig. - behøver nok ikke at kommentere på den.

Ja, men der er desværre windows/mac programmer som er ja unikke og kommer jo os an på hvordan man helst vil bruge sin maskine (program interface kontra terminal arbejde) og sandt med wine og findes os flere måder at afvikle windows software, men vil ikke anbefale det.

fordi man ikke bør bruge systemdrevet til opbevaring af data og derfor er dens størrelse ikke nødvendig og hvis disken skal vedligeholdes vil det blot tage længere tid grundet dens størrelse.
Avatar billede chalde Seniormester
04. marts 2014 - 13:25 #6
Sidst men ikke mindst vil jeg ikke anbefale skærme under 15.6" da det er træls i længden.
Smagssag. Har altid brugt 12" (gennem 5 års studie og sideløbende arbejde) og har nu fået påduttet en 15". Den er godt nok ikke faldet i god jord her og kommer aldrig til det. Så snart der er mulighed for det, så ryger den over skulderen for en 12".

Ja windows er mest populært, men er der mon ikke en årsag til det hvis vi nu ser på at computere som standard har windows og forbrugeren skal bøvle med at få refunderet pengene for den påklisterede og påtvungne windows licens?
Det kunne nok også have indflydelse, at der i Apple's EULA står at OSX kun må anvendes på Apple-udstyr, hvilket ofte er noget dyere end det hr. og fru. Jensen eller powerbrugere investerer i.

fordi man ikke bør bruge systemdrevet til opbevaring af data og derfor er dens størrelse ikke nødvendig
Hvor vil du så opbevare dine data på farten? De færreste gider rende rundt og flagre med en ekstern disk (så ryger lidt af friheden ved en bærbar).
Avatar billede Blueeyez Mester
04. marts 2014 - 14:47 #7
#6 nu findes der andre systemer end windows og apple, men producenterne af maskinerne har valgt at give folk windows ;)

Nogle bærbare har plads til 2 harddiske og friheden mister du da ikke? Du bliver da netop mere fri med en ekstern da den blot kan tilsluttes en anden pc/bærbar og i visse tilfælde tablets hvis jeg ikke tager helt fejl.
Avatar billede chalde Seniormester
04. marts 2014 - 15:48 #8
#7 Men valget er frit for forbrugeren (lige med undtagelse af OSX). Brugervenligheden er desværre en meget blandet oplevelse alt afhængig hvem du spørger og hvilken ikke-windows der bliver smidt efter folk (igen, hr. og fru. Jensen skal lege med inkl. brug af bank, webtv mv.).

Relativt få bærbare den dag idag giver mulighed for flere diske. Du skal op i en hvis størrelse og ultrabooks er tilnærmelsesvis et nogo.
Friheden for mig er, at kunne tage mine ting og bevæge mig frit uden at skulle tænke på ekstraudstyr. Om friheden for dig er ekstraudstyr er naturligvis din sag. Men nu til dags har cloudbaserede tjenester også en del at have sagt. Personligt er jeg ligeglad med lokal storage på mine bærbare enheder, men andre er glad for at rende rundt med deres inventar af film, serier, billeder m.m. og det gerne uden at skulle have andet en laptoppen med.
Igen, en smagssag.
Avatar billede Blueeyez Mester
04. marts 2014 - 18:17 #9
#8 blot husk at hvis filerne er i skyen så skal du jo være på nettet hvor imod en ekstern nu til dags blot behøver 3 usb porte ;)
Avatar billede chalde Seniormester
04. marts 2014 - 19:24 #10
#9 Ikke hvis de er synkroniseret.
Hvilket naturligvis kræver lokal plads ;)
Avatar billede lasseo Nybegynder
04. marts 2014 - 22:50 #11
Tak til alle for rigtig gode råd og relevante indlæg.
Jeg har besluttet mig for at de to første indlæg skal dele points, så hvis Kenneth og Betalyte vil lægge svar, please.

Beslutning? Jeg køber en Macbook Pro og regner med at opgradere med ram efter nogle måneder.
Avatar billede chalde Seniormester
05. marts 2014 - 06:56 #12
#11 Vær opmærksom på, at flere af Apple's nyere modeller ikke kan opgraderes og man derfor må leve med den rammængde de er født med (ramopgradering = ny maskine, godt gået Apple). Så undersøg lige dette først. Ligeledes bruger de proprietær formfaktors til de dele der (muligvis) kan skiftes.
Eks: http://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Pro+13-Inch+Retina+Display+Late+2013+Teardown/18695
The RAM is soldered to the logic board, following the lead of the MacBook Air. Pay for the upgrade now, or be stuck with 4 GB forever. There is no chance of upgrade.
Avatar billede KennethLykke Mester
05. marts 2014 - 08:08 #13
Hej Lasseo,

God fornøjelse med dit køb. Det er en rigtig god computer, og jeg håber for dig at den vil holde fanen gennem din fremtidige studietid.

Mvh
Kenneth