Avatar billede snedker1 Juniormester
07. marts 2014 - 08:17 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Skift af harddisk ???

Hej
Er der nogen der har erfaring med skift af ssd i Medion ?
Klubben har desværre købt en stationær Medion med kun 64GB SSD og nu er der behov for mere plads på C .Lavede et image af SSD og udskiftede til en alm. harddisk med mere plads , lagde det image ind og troede så det ville virke - men ved boot kommer der en meddelelse om at computeren skal "repareres" da den ikke kan finde den enhed som C plejer at ligge på - hvad kan der gøres ??
Det må jo ligge i deres bios/opsætning for det er jo før win 8 bliver indlæst.
Avatar billede Slater Ekspert
07. marts 2014 - 08:41 #1
Jeg ved godt, det ikke besvarer dit spørgsmål, men hvorfor i alverden udskifte SSD'en? I en stationær burde der være rigelig plads til begge dele. Det normale er at lægge styresystemet og evt. nogle få programmer på den, og så have en normal harddisk til alt andet. 64 GB er rigeligt til det.
Avatar billede snedker1 Juniormester
07. marts 2014 - 10:38 #2
Fordi 64 GB IKKE er nok til en klub pc (videoredigering)... som skal have flere programmer at vælge imellem og nogle af programmerne kører dårligt hvis de IKKE ligger på C , alternativt kunne investeres i en stor SSD men det er forholdsvis dyrt og vi vil så have samme problem alligevel !
Avatar billede Blueeyez Mester
07. marts 2014 - 13:02 #3
Hvorfor ikke blot beholde ssden og bruge den anden til data? Når du skriver klub er det meget svært at beregne jeres plads forbrug, men en ssd giver høj arbejdshastighed.

Iøvrigt tror jeg image fejler pga forskellen på en ssd og en hdd.
Avatar billede snedker1 Juniormester
07. marts 2014 - 13:16 #4
Der er ikke plads til mere end 2 diske i pc og fra start var der en 64 GB (C) og en 2TB (data) hvor også alle gendannelses ting ligger ... så vidt jeg kan se .
Arbejdshastighed i videoredigering (klub-plan) er irrelevant da optagelser ligger på 25 mbit .... hvilket er ca. 3 MB/sekundet og da nogle programmer bruger noget plads på C uanset at det meste af programmet er lagt på (D) ..... ja så var det for at være fri for bøvl ... ved at købe en 3TB disk (7200 rpm) som kunne virke som C-drev . Men uanset hvad så skal jeg se om jeg kan finde en løsning på den opstart i Medion som kræver den originale C-drev.
Ser i øvrigt at der udover (C) også er en partition NTFS (plejer der jo også ved win7/8) men der er yderligere en FAT 32 og det er måske der Medion har deres fikumdik liggende ... mig bekendt bruger hverken win 7 eller 8 en Fat partition ?????
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2014 - 13:47 #5
Et Image burde virke, det brugte jeg selv (Acronis). Computeren startede ikke op som den skulle, men det sklyldes bare, at jeg i bios skulle sætte SSD som 1.ste HDD boot. Prøv at se efter der.
At udskifte en SSD er helt det samme som med en Sata HDD.
Avatar billede snedker1 Juniormester
07. marts 2014 - 13:56 #6
Det samme tænkte jeg og jeg brugte acronis men computeren når slet ikke at starte op da der kommer meddelelse om at den skal til rep. da en specifik  enhed ikke findes ! (hvilket er den SSD)Så der er lagt noget ind i opstart som kigger efter de originale drev og det er selvfølgelig logisk nok hvis den står hos fru hansen og ikke virker korrekt ... så skal hun trykke på en bestemt F-tast og så går en gendannelse i gang uden at røre en finger . Den procedure ligger måske på den FAT 32 partition ... som deres egen bios måske går ind og kigger på ved opstart ???
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2014 - 14:21 #7
"der kommer meddelelse om at den skal til rep. da en specifik  enhed ikke findes ! "
Det lyder besynderligt. Computeren burde forsøge at boote, og hvis den forkerte disk står som 1.ste boot skulle den stoppe ved noget i retning af "Loading operation system" på sort baggrund, og så står det bare og blinker.
Hvordan disken er formateret gør, i den retning, ingen forskel.
Men så længe den disk med styresystemet ikke fungerer, så kør kun med den, tag den anden fra.
Kan du stadig ikke komme i bios, så tag begge diske fra. Lykkes det, så prøv at aktivere "Default" Husk F10 og gem.
Avatar billede snedker1 Juniormester
07. marts 2014 - 15:28 #8
Det er som sådan ikke besynderligt ... Medion får da lavet deres egen bios til deres specielt fremstillede bundkort .... så de har bare et lille "program" der sørger for at computeren starter op som de har bestemt ! og gør den det ikke .. så kan kunden trykke F et eller andet og så gendanner den sig selv som den var ved køb ! . Det er selvsagt noget der skal kunne køre uden at win er startet op for det kan jo netop være en fejl i win/opsætning der er ged i . Nu skrev den ikke ordet "specifik" det er min måde at skrive på at den ikke fandt "harddisk nummer xxxx) og derfor skal rep./gendannes .
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2014 - 17:00 #9
Hardiske kan gå i stykker eller man vil have en anden.
Det kan ikke være rigtigt, at man ikke bare kan putte en ny disk i, og så enten lave en ny installation, eller f.eks boote op på en Acronis USB stick og installere et Image.
Jeg har en Medion som reserve. Den kom med windows 8 pro plus en masse ragelse. Jeg formaterede disken og lagde en anden windows 8 på, købt hos Microsoft for 224 kr. Jeg fik så en ren installation uden problemer. Ok, det var på samme HDD, men jeg er sikker på, at jeg kunne have gjort det samme med en ny HDD. Så jeg finder stadig dit problem besynderligt. Kan du slet ikke komme i bios? Har du prøvet bundkort kablet i et andet stik?
Avatar billede snedker1 Juniormester
07. marts 2014 - 17:17 #10
Du siger noget ... en REN installation ! problemet er måske at jeg cloner en SSD med en Medion opsætning der indeholder nogle forudsætninger der så ikke passer ! vil prøve en ren installation på den nye disk og så hente driverne til hardware på den anden disk . Jeg skal på en eller anden måde undgå den FAT32 partition som er inkluderet i det image jeg laver med Acronis , da det kun kan være noget Medion program der bruger det i forbindelse med opstart/gendannelse ! (tror jeg)
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2014 - 17:34 #11
Hvis du ikke har brug for Fat, vil jeg anbefale dig, at bruge NTFS.
Men jeg er i øvrigt enig med viperine i, at styresystemet kan ligge på den SSD og så resten på en anden disk, for så arbejder systemet hurtigst. Installerer man på SSD, er det bedst at have AHCI slået til i bios under install. Men eller kan det gøres bagefter. Det lykkedes i alt fald for mig. http://www.eksperten.dk/guide/1603
Avatar billede snedker1 Juniormester
27. marts 2014 - 09:49 #12
Nu bruger jeg jo ikke FAT ... det må være noget i Medion regi ... med deres gendannelses procedurer o.l.
har ikke løst problemet - men vælger at lukke tråden