Avatar billede triple-x Nybegynder
13. marts 2014 - 13:48 Der er 4 kommentarer

PC død, PSU starter lige op i et sekund og dør ud igen.

Hey Exp.dk

Det er godt nok mange år siden jeg har været herinde, men nu har jeg atter behov for lidt hjælp.

Min PC er gået død. Jeg sad og arbejdede ved PCen hvor pludselig begge skærme går ud(der var stadig strøm til dem, men de blev sorte) Jeg genstartede PCen og den startede fint op men der kom ikke noget skærmbillede, så jeg antog mit GFX var stået af.

Jeg åbnede op og så jeg kunne se ind, og forsøgte så at starte den igen. Denne gang lå jeg mærke til at den ene kabinet blæser heller ikke fik strøm, men CPU og CPU blæser kørte fint, og kunne også høre HDDs arbejdede.

Min konklusion blev så at MBet var stået af og ikke GFXet. Uden at have pillet yderligere gik den atter død, og nu når jeg førsøger at starte op så kører PSU blæseren og CPU blæseren i et halvt sekund og ellers helt død.

Jeg har forsøgt at pille alle 4 ramblokke og diverse HDDS og SSDs ud så der kun er CPU og MB, men ligelidt hjælper det.

Kan overstående give en indikation af om det er PSU eller MBet der er stået af? Begge dele er under 6 måneder gamle, men da de er købt seperat vil jeg jo helst gerne kunne teste hvilken del der er defekt inden jeg sender det ind til reperation.

På forhånd mange tak.
Avatar billede shako Novice
13. marts 2014 - 14:27 #1
Trin 1: Find dig en papirclips
Trin 2: Fold den ud så det er en lang metaltråd
Trin 3: Tag din PSU's ATX-20/24 stik og stik den ene ende ind i den grønne ledning, og den anden i én af de sorte.
Trin 4: Start PSU'en

Dette skal gøres mens PSU'en ikke er tilsluttet noget som helst.

For billeder: http://www.overclock.net/t/96712/how-to-jump-start-a-power-supply-psu-test-a-power-supply-and-components
Avatar billede Blandy Praktikant
13. marts 2014 - 15:07 #2
Mit gæt er at det er dit grafikkort der er stået af. Havde samme oplevelser en gang jeg ville skifte blæser min mit.

Samme symptomer som du beskriver. Starter kort, men så sker der heller ikke mere. Og lavede "shako"'s psu test, og den virkede fint.

Prøv at finde et andet grafikkort at teste med.

Det med at den ene blæser ikke kør, kan være et tilfælde at den fik overspænding da dit grafikkort stod af.

Det er i hvertfald mit bud. og erfaring med samme.
Avatar billede triple-x Nybegynder
13. marts 2014 - 17:53 #3
Hey Shako, tak for tippet men det tør jeg simpelthen ikke eftersom der stadig er garanti på PSUen og jeg sikkert bare placerer clipsen og brænder skidtet af :)

Blandy - Men burde den så ikke starte fint op hvis GFX er taget ud af PCen?
Avatar billede triple-x Nybegynder
13. marts 2014 - 18:10 #4
Hey igen Blandy, nå jeg tror det ender med du har ret.

Da min PSU har kablerne delt op i flere enkelt dele, har jeg forsøgt at pille de enkelte dele fra og kun lade strøm til MBet kører, og så virker det, efterhånden som jeg har sat de forskellige i så dør den ved PCI-E, så det er desværre nok GFXen der er stået af- Den eneste del garantien er udløbet på selvfølgelig haha.

Men tak for hjælpen begge 2, smid begge et svar så fordeler jeg lidt point mellem jer.