16. marts 2014 - 12:19 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Flytte et batteri fra en asus-model til en anden (forskellig spænding)

Hej

Jeg har en 2½ gammel Asus bærbar, hvor forbindelsen mellem skærmen og computeren (eller måske selve skærmen) er gået i stykker. Computeren fungerer stadig fint som stationær med ekstern skærm så det er det jeg bruger den til. Men jeg ærgrer mig lidt over at mit saftige 83 Wh batteri går i lediggang. Det har stadig over 80 % af sin oprindelige kapacitet.

Min ven har en anden Asus bærbar som er 1½ år gammel, hvor batteriet uden varsel er stoppet med at virke. Jeg har ikke undersøgt om det fysisk er muligt at koble batteriet fra min computer til hans. Men selv hvis han finder en anden løsning (fx en velvillig forhandler ift. reklamation), synes jeg det ville være cool hvis man kunne.

Den store hurdle virker til at være hvorvidt mit batteri (83 Wh, 8-cellet, 14.4 V) kan erstatte hans batteri (47 Wh, 6-cellet, 10.8 V), da der er et pænt gab i spændingen. Jeg har læst flere steder, at det ikke behøver være et problem og andre steder linker folk pr automatik til eksploderende bærbare. Begge vores adaptere bruger 19 V.

Min bærbar er en Asus U31SD meget lig en U36SD: http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-U36SD-RX114V-SSD-Subnotebook.64520.0.html

Hans bærbar er en Asus F301 som synes at være det danske navn for Asus X301A: http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-X301A-RX005V-Subnotebook.83568.0.html

Uanset hvad er jeg interesseret i hvilken risiko han/jeg tager ved at smide et batteri ind i hans computer med det her spændingsgab.

På forhånd tak.
Avatar billede finb Ekspert
16. marts 2014 - 14:36 #1
Det er på egen risiko.
Jeg ville finde et batteri
med rette spænding på nettet.
Avatar billede sonalias Seniormester
25. marts 2014 - 10:27 #2
Så stor en spændingsforskel vil højst sandsynligt dræbe spændingscontrolleren i hans bærbar og det får du IKKE repareret på reklamationen.
12. september 2014 - 08:42 #3
Jeg takker sonalias for svaret. Det er desværre nok rigtigt. Heldigvis endte det ikke med at blive aktuelt. Kan dog ikke give point før et svar oprettes.
Avatar billede sonalias Seniormester
23. september 2014 - 11:33 #4
Godt det ikke blev aktuelt :)