Avatar billede th11 Nybegynder
18. marts 2014 - 10:49 Der er 6 kommentarer

Momsfri køb at computer til frima: Hvordan?

Jeg skal købe en computer til mit nye startup firma. Firmaet har et cvr nummer.

Kan jeg nu købe computeren til den 'ekskl. moms' pris, som jeg ser i butikkerne? Hvordan? Eller skal jeg betale fuld pris og så trække momsen fra senere, for eksempel når jeg skal betale skat fra min indkomst? Hvad hvis firmaet endnu ikke tjener penge? Kan jeg så få momsen 'tilbage'?
Avatar billede 2Mida Praktikant
18. marts 2014 - 11:20 #1
Du betaler prisen inkl moms som du modregner i din moms indtægt (udgående/indgående moms)

Moms og skat har intet med hinanden at gøre.

Hvis du har negativ moms, får du momsen tilbage fra skat, men det kan du ikke gøre længe, før de kalder dig til en kammeratlig samtale for at checke hvad du har gang i og om det har en fremtid!

Men er det et startup og du ikke ved så meget, ville jeg gå til en revisor og betale for en times råd og vejledning, så du ikke snyder dig selv med fradrag osv
Avatar billede MADOlsen Forsker
18. marts 2014 - 11:39 #2
Enig med #1! Dit spørgsmål tyder kraftigt på, at du vist mangler at få styr på en del ting ang. det at starte et firma op.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. marts 2014 - 12:57 #3
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1613680
så for du basale at vide - derefter er et møde med en revisor/regnskabskyndig til supplerende spørgsmål.
I stedet for en dyr revisor, så kan du sagtens i første omgang bruge en af dem, der tilbyder regnskabsservice i de små annoncer i lokalaviserne - evt lave en aftale, så regnskabsservice styrer dit regnskab de første år (så du ser hvordan det skal gøres korrekt).
Avatar billede th11 Nybegynder
18. marts 2014 - 13:07 #4
Ok, tak. Som jeg forstår det, betaler jeg fuld pris nu men får momsen tilbage i skat hvis jeg ellers ikke har nogen (eller lille) moms indtægt.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. marts 2014 - 13:18 #5
Du får moms tilbage af skat - ikke i skat. Moms afregnes 2 gange årligt, så du venter højest 7-8 mdr på beløbet. Så snart du har afsluttet et regnskab for et halvår, så kan du indberette momstal til skat, og kort derefter kommer penge ind på din konto / eller du betaler moms hvis du sælger for mere end du har købt for.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. marts 2014 - 13:21 #6
Husk, at du som firma skal have elektronisk postkasse til det offentlige, inkl nemid til medarbejder (også selvom der kun er dig - du kan ikke bruge dit personlige nemid).